2026-01-08, 19:18
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag tror du har fel i det. Det finns väldigt många människor som vill skjuta ihjäl andra människor.
Se bara på Charlie Kirk och mordförsöken på Trump!
Citera
2026-01-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det är uppenbart (om man tittar på filmen från en annan vinkel, det finns länk i tråden) så ser man att ICE-killen blir påkörd. Nu kan jag inte US lag utantill. Men jag vet att det är dåligt att köra på. Tror någon länkade och skrev om det tidigare, men det är i alla fall inte olagligt för en agent att öppna verkanseld under just den omständigheten. Sedan vad vi tycker om saken är som rövhålet.
Nej, ingen video har visats där någon blir påkörd. Såvida du inte hävdar att man blir påkörd om man lägger händerna på en bil, som typiska försäkringsbedrägerier.
Citera
2026-01-08, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Så det är alltså ok att stå bredvid en bil och skjuta en människa i huvudet genom sidorutan i USA? Känns inte som man riskerar att bli överkörd när man står vid sidan.

Jag ber dig att noga titta på den video där det framgår att agenten blir påkörd.

Ser vi samma sak? Jag ser en människa som blir påkörd.
Citera
2026-01-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Han kommer inte ens att åtalas. Utredningen läggs ned eftersom det är ett soklart fall av nödvärn.
Han skjuter alltså tre skott. De två sista genom sidofönstret. Hur är det nödvärn?

Han handlade i affekt. Förbannad och hatisk. Faktumet att han bara åker därifrån direkt efteråt visar att han inte tänkte klart.
Citera
2026-01-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han kanske agerade rätt, men hennes tanke var nog inte att skada - bara att sticka därifrån fortast möjligt.

Hon skulle definitivt lyssnat på order och kliva ur fordonet.

Tror jag också.
Men förändrar tyvärr ingenting.
Citera
2026-01-08, 19:21
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Som inte skadas och ställer sig vid bilens sida. Hade det enbart handlat om ett skott genom vindrutan så hade jag inte argumenterat såhär men det är skotten genom sidorutan som är det hemska.

Citat:
Jag ber dig att noga titta på den video där det framgår att agenten blir påkörd.

Citera
2026-01-08, 19:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenargron
Jo, självklart finns det galningar. Jag tror dock inte att vare sig smerikansk höger vill att folk i största allmänhet skjuts av ICE eller att amerikansk vänster vill att alla inom ICE mejas ner.

Jag har ändrat åsikt om detta och skrev ett långt inlägg om det. Nej jag tror många önskar död till motståndarsidan i USA. Det är lite det som är mångkultur; man känner ingen samhällsgemenskap med någon annat än meningsfränder. T.o.m. de som kallar sig nationalister och patrioter hyllar att kvinnan dog trots att hon ju tillhör deras folk och land. Det finns ett hat, en uppdämt hämndbegär för alla problem man haft i livet. Jag tror inte Sverige är riktigt där ännu även om man får intrycket här på FB att det redan är så. Men om en generation kommer vår enda lojalitet och empati vara till politiska meningsfränder för vi har inget folk eller land att känna empati för.
Citera
2026-01-08, 19:22
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Citat:

Det är manipulerade videos som flödar på nätet dom är en del av MAGA propagandan.
Citera
2026-01-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det där stämmer ju inte alls. Hon väljer att köra på efter att ha blivit tillsagd av polisen att stanna och trots att det står en person framför henne, som hon träffar med bilen.

Hon gör tre fel:
1) Hon är på plats och stör ICE-agenternas myndighetsutövning. Enligt vittnesuppgifter har hon varit drivande i detta.
2) Hon vägrar att lyda order från ICE-agenterna.
3) Hon väljer att riskera livet på minst en agent genom sin vansinnesfärd. Detta oavsett om hon medvetet velat döda agenten eller ej.

Om polisen hade dött hade hon blivit åtalad för mord, även i Sverige:
"Likgiltighetsuppsåt är den lägsta formen av uppsåt inom svensk straffrätt, där gärningsmannen är medveten om en betydande risk för att en viss skadlig effekt ska inträffa till följd av hens handling, men ändå väljer att genomföra handlingen och är likgiltig inför risken att effekten inträffar, istället för att avstå från handlingen."

Vansinnesfärd? Bilen rörde sig knappt. Hon försökte vända och köra iväg, hon svängde för att köra bredvid polisen. Hon körde inte på någon. Dessutom förstår jag det på amerikanska debattörer som att ice polisen inte har någon som helst makt att arrestera eller kvarhålla amerikanska medborgare.

Ja, hon verkar ha stört ordningen. Men det är allt. Hon har inte försökt döda någon polis. Sluta skäm ut dig nu genom att försvara vad som bäst kan beskrivas som en utomrättslig avrättning. Bara för att du sympatiserar med Trump o co och njuter av att måla upp en bild av trebarnsmammor som livsfarliga mördare betyder inte att du måste gå ut i försvar för mord på oliktänkande och ljuga om vad som hänt. Ha lite självaktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Så det är alltså ok att stå bredvid en bil och skjuta en människa i huvudet genom sidorutan i USA? Känns inte som man riskerar att bli överkörd när man står vid sidan.
Nu är det så att det finns skotthål genom framrutan, vilket du vet mycket väl eftersom du har fått det påpekat för dig. Det faktum att du hela tiden måste flytta fokus säger att du har dåliga argument.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han kanske agerade rätt, men hennes tanke var nog inte att skada - bara att sticka därifrån fortast möjligt.

Hon skulle definitivt lyssnat på order och kliva ur fordonet.

Vittnen säger att agenterna skrek på henne att åka därifrån, men sedan verkade de ändra sig och dra i hennes dörr. Agenterna var helt oorganiserade och visste inte vad de gjorde.
Citera
2026-01-08, 19:24
Medlem
Sobrilbils avatar
På den suddigare filmen, den som är från längre avstånd, står han ju i nästan 45 graders vinkel lutad mot motorhuven under ett ögonblick. Han tar alltså handen mot motorhuven och stödjer sig mot bilen, rundar motorhuven i samband med att bilen svänger. Det är i den vevan han börjar skjuta.

Nej, han blir inte påkörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in