2026-01-08, 19:08
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jaha, du. Du hamnar härmed i högen "lättlurade får". Helt otroligt att ni verkar vara samma personer som i årtionden tjatat om att ni "tänker själva" och "drar egna slutsatser".

Den filmen spelas upp fortare för att det ska se ut som att han blir påkörd.

Jag ser nu att den är förändrad. Tog bort den.
Citera
2026-01-08, 19:09
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon får på sätt och vis skylla sig själv.

Hon fattade en rad korkade beslut.

1) Hon var på plats och saboterade ICE-agenternas myndighetsutövning.
2) Hon vägrade att lyda order från ICE-agenterna.
3) Hon valde att köra iväg, trots att det stod en person framför bilen.

Det korkaste beslutat fattade ICE-flingan och nu ska han ta sitt straff.
Men det är han väl för feg för.
Citera
2026-01-08, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Det är uppenbart (om man tittar på filmen från en annan vinkel, det finns länk i tråden) så ser man att ICE-killen blir påkörd. Nu kan jag inte US lag utantill. Men jag vet att det är dåligt att köra på. Tror någon länkade och skrev om det tidigare, men det är i alla fall inte olagligt för en agent att öppna verkanseld under just den omständigheten. Sedan vad vi tycker om saken är som rövhålet.

En bil räknas som dödligt vapen i USA. Det är ett solklart fall av nödvärn.
Citera
2026-01-08, 19:11
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenargron
Det är ju lite det jag menar med det tröstlösa. Diskussionen blir idiotisk även om jag tror att ingen vill ha ihjälskjutna folk på gatorna.

Jag tror du har fel i det. Det finns väldigt många människor som vill skjuta ihjäl andra människor.
Citera
2026-01-08, 19:12
Medlem
geytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Om de ville arrestera henne så kunde de ha skjutit mot däcken och på så sätt stoppat henne från att köra iväg. Men de kanske var rädda att tre beväpnade män inte skulle kunna övermanna en 37-årig kvinna i sällskap av gosedjur utan att ta till dödligt skjutvapenvåld, vad vet jag. Hon var inte på väg att köra på någon utan svängde för att undvika det, så dödligt våld var absolut inte motiverat.

Jag tror att man måste läsa in sig mer på US lag vad som gäller i saken.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
En bil räknas som dödligt vapen i USA. Det är ett solklart fall av nödvärn.

Ja. Så minns jag det också. Att det är. Enligt lag, inte enligt Flashback.
Citera
2026-01-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Nej?

Menar du att jag får skjuta alla som potentiellt hade kunnat köra på mig, om jag hade ställt mig framför deras bil?

Precis. I så fall kan den amerikanska polisen från och med nu anklaga vilken bilförare som helst för mordförsök och skjuta mot vem som helst av dem, utan konsekvens. Bilen behöver inte ens röra sig, det räcker att polisen kände sig hotad, vilket inte kan motbevisas eftersom det rör sig om någons påstådda känslor. Bra sätt att bli av med oliktänkande element och protestanter i en våldsdikatur, men det uppfyller knappast kraven för rättssäkerhet och mänskliga rättigheter om man vill kalla sig en civiliserad demokrati.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det korkaste beslutat fattade ICE-flingan och nu ska han ta sitt straff.
Men det är han väl för feg för.

Han kommer inte ens att åtalas. Utredningen läggs ned eftersom det är ett soklart fall av nödvärn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag tror du har fel i det. Det finns väldigt många människor som vill skjuta ihjäl andra människor.

Jo, självklart finns det galningar. Jag tror dock inte att vare sig smerikansk höger vill att folk i största allmänhet skjuts av ICE eller att amerikansk vänster vill att alla inom ICE mejas ner.
Citera
2026-01-08, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Har du inte sett hur mycket däcken spinner när hon gasar iväg?
Nej, eller menar du efter han skjutit?
Citera
2026-01-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Det här hade aldrig hänt i Sverige, hade man försökt köra på en polis så hade polisen tyckt att det vore kränkande att skjuta föraren!

Polisen i Sverige tar bara till dödligt våld om de verkligen är under hot, och det ska vi vara glada för. De hade definitivt aldrig skjutit någon för att de försökte köra ifrån dem, knappast ens i första hand mot någon som faktiskt försökte köra på dem. Kommer det en bil i full fart är det väl ändå mer produktivt att försöka på stopp på bilen i första hand, inte förse den med en död förare.
Citera
2026-01-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Inte jätte smart att försöka köra över poliser

På filmen såg det mer ut som hon körde iväg, inte körde över, men jag fick inte klart för mig vad som hänt innan
Citera
2026-01-08, 19:17
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Så det är alltså ok att stå bredvid en bil och skjuta en människa i huvudet genom sidorutan i USA? Känns inte som man riskerar att bli överkörd när man står vid sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Jag tror att man måste läsa in sig mer på US lag vad som gäller i saken.

Ja. Så minns jag det också. Att det är. Enligt lag, inte enligt Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in