2026-01-08, 18:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Inget är solklart i detta fall. En transparent utredning får ge alla svar men tveksamt om så blir fallet när FBI tagit över. Vet någon om ICE brukar bära body cam?

Det är sällan man ser så här klara fall.

Det finns videor från åtminstone två olika vinklar.

Hon får order om att stanna. Hon ser att polisen står framför bilen. Trots detta väljer hon att köra och träffar polisen.

Även om hon inte medvetet velat döda polisen uppvisar hon likgiltihet inför mänskligt liv genom att köra på med sin flera ton tunga SUV.
Citera
2026-01-08, 18:32
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Ändå inte rätt avrätta henne. Solklart övervåld.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Hon får order om att stanna. Hon ser att polisen står framför bilen. Trots detta väljer hon att köra och träffar polisen.

Även om hon inte medvetet velat döda polisen uppvisar hon likgiltihet inför mänskligt liv genom att köra på med sin flera ton tunga SUV.
Citera
2026-01-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

https://www.reddit.com/r/law/comments/1q6s270/20260107_minneapolis_ice_killing_all_angles/

Hur ser du att hon träffar någon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Verkar inte som Trump är direkt nöjd med ingripandet om man läser vad han sagt när han tittade på videosekvensen med reportrar från New York Times.

Vance verkar nöjd däremot. Han har redan gått ut och sagt att ice killen inte gjorde några fel. Märkligt uttalande från en politiker kan man tycka, för det borde väl rimligtvis bli en utredning rörande hans ihjälskjutning av en amerikansk medborgare som han då inte borde föregripa. Om nu inte USA har slutat med sånt daltande förstås, och det är fritt fram för ordningsmakten att skjuta vem de vill. Skrika mordförsök och skjuta ihjäl ett barn på andra sidan gatan som håller i en glass, den kanske såg ut som en pistol.

Eller så är han medveten om att hans hatiska och avhumaniserande retorik mot miljontals amerikaner har bidragit till att en övertänd ice polis skjuter ihjäl första bästa kvinna som han uppfattar som oliktänkande.

Jag tog ett kort ut genom fönstret på en amerikansk flygplats en gång. Vände mig om jag gick in i en skylt med texten ”no photos” som jag inte sett innan. Fick skäll av en flygplats-polis. Såhär i efterhand får jag vara glad att jag inte blev skjuten inser jag nu.
Citera
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Verkar inte som Trump är direkt nöjd med ingripandet om man läser vad han sagt när han tittade på videosekvensen med reportrar från New York Times.

Trump säger som vanligt olika saker hela tiden.
Jag tror att han innerst inne vet att det var fel att skjuta kvinnan, men han vet att då skulle hans anhängare som hittills har försvarat avrättningen bli lite arga. Imorgon kommer Trump säga att det var rätt att skjuta kvinnan.
Citera
2026-01-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Ronny
Ändå inte rätt avrätta henne. Solklart övervåld.
Tänk, en 37-årig 3-barnmamma utan eget ansvar för sina egna handlingar. Hon söker konfrontation i timmar och försätter sig i en farlig situation. Men när nåt händer har hon inget ansvar. 37 år gammal, utan eget ansvar. Fantastiskt.
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
"Trampar gasen i botten"??? Har du sett videon? Om hon "trampade gasen i botten" så kan bilen bara gått på en burk...

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag har sett videon, ja. Både i normal hastighet och i slow motion. Kvinnan börjar med att backa för att sedan dänga i drive och svänga höger, rakt mot ICE-agenten som står framför henne. Att göra det i en stor SUV är assault with a deadly weapon och motiverar att hon raskt oskadliggörs.

Det här ligger enbart på kvinnan. Hade hon dessutom inte - vilket kommer fram nu - åkt runt för att störa ICE i deras yrkesutövning utan stannat hemma hos sina barn i Colorado hade hon levt idag. Låt detta bli en läxa för andra. Ställer du dig emellan lagen och dess utövande kan det hända att du kommer hem i en kista.

Men hon (eller hen) synes ju inte ha "trampat gasen i botten" som du påstår. Vidare försökte hon väl om något köra förbi "ICE-agenten", inte på honom.

Jag har förvisso föga sympati för "proffs" demonstranter, men tycker ändå inte att företrädare för en förment rättsstat skall tillåtas att summariskt avrätta sådana. Personligen skulle jag inte bli ledsen om samtliga landsförrädare som tillber den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig skulle "råka" trilla ut genom fönster på hög höjd, men jag tycker likförbannat inte att företrädare för en rättsstat, med dess våldsmonopol, skall summariskt avrätta dem, förstår du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag tog ett kort ut genom fönstret på en amerikansk flygplats en gång. Vände mig om jag gick in i en skylt med texten ”no photos” som jag inte sett innan. Fick skäll av en flygplats-polis. Såhär i efterhand får jag vara glad att jag inte blev skjuten inser jag nu.
Oj, du borde blivit skjuten annars är du en jävla anarkist säger flashback-maga. Du vill uppenbarligen inte ha lag och ordning.
Citera
2026-01-08, 18:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Tveksamt.

Nu vet jag av erfarenhet att du är efterbliven, men det finns ingenting i videon som tyder på att agenten är utbildad. Han skjuter exempelvis i riktning mot sina kollegor, något som ingen utbildad människa gör. Det räcker med gröntjänsten för att ha lärt sig hantera ett vapen. Iallafall på min tid.

Det finns gott om exempel på hur "välutbildade" ICE är. Här är ett: https://www.youtube.com/watch?v=362JZYrFoMs

Det här är ett typfall av Dunning-Kruger. Du är lågintelligent och felbedömer andras intelligens.

"men det finns ingenting i videon som tyder på att agenten är utbildad"
Alla ICE-agenter genomgår utbildning. Det är nämligen ett lagkrav.

Här kan du läsa på om kraven: https://research.com/careers/how-to-become-an-ice-agent
Citera
2026-01-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Nu är Tim Walz, fd vicepresidentkandidat! ute och svingar och ska starta inbördeskrig:

Han hotar presidenten med soldater. Federala offentliganställda som utför sina arbetsuppgifter ska mötas av soldater i Minnesota. Hur sjuka är demokraterna? Ingen respekt för lag och ordning.

https://www.foxnews.com/politics/gop-lawmakers-call-trump-arrest-walz-after-governor-warns-national-guard-move

Han har en plikt att försvara sina medborgare, som uppenbarligen är en måltavla för den federala ordningsmakten.
Citera
2026-01-08, 18:37
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Tänk, en 37-årig 3-barnmamma utan eget ansvar för sina egna handlingar. Hon söker konfrontation i timmar och försätter sig i en farlig situation. Men när nåt händer har hon inget ansvar. 37 år gammal, utan eget ansvar. Fantastiskt.

Klart att hon har ett ansvar, men det har också ICE-clownen.
ICE-clownen ska stå för detta mord och ta straffet för det.
Citera
2026-01-08, 18:38
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Fortfarande övervåld

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in