2026-01-08, 17:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det leder till frågan, hur kan dom veta att hon ströps direkt utan ett erkännande? Obduktionen lär inte visa med minutprecision när döden inträffade.
Precis, jag ställde själv den frågan för en liten stund sen.

Så jag undrar om han kanske faktiskt har erkänt nu.
Citera
2026-01-08, 17:58
Medlem
Citat:
Det leder till frågan, hur kan dom veta att hon ströps direkt utan ett erkännande? Obduktionen lär inte visa med minutprecision när döden inträffade.
Ur ett rättsmedicinskt perspektiv är det bra att han förvarade delar i kyl/frys och att inte polisen hittade dem i rumstemperatur eller nedgrävda. Det kommer nog inte gå att fastställa dödspunkt exakt (det är svårt ändå), men det underlättar en del. Fast det beror ju på vad han gjort med dem också...
Citera
2026-01-08, 17:58
Medlem
Finns vissa likheter...

"Några dagar senare får West ett mejl från signaturen John Kilbride (namnet på ett barn som mördades på 1960-talet) vilket förstärker olustkänslorna.

”När du har dödat, och känt smaken av blod, går det inte att sluta. Lusten att fortsätta är för stark för att lägga av.”"

Luka Magnotta mördade katter och människa inför kameran | Allas https://share.google/BwrHXCce4tRLnyG0N
Citera
2026-01-08, 17:59
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Är inte strypa liksom drunkna ord som även innebär att personen överlever efter ett trauma? Det heter bl a strypsex.
Ja, tänkte först så med men sen såg jag att det stod så här i samma artikel:

"Teorin är att Vilma Andersson mördat kvinnan, fört henne till sin bostad och styckat kroppen i badkaret, för att sedan försöka gräva ner den."
Citera
2026-01-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Jag tror mycket på det sista du skriver där. Han förlorade väl liksom lite grann "allt och alla" under loppet av några år - räknat hit eller dit. Innan dess hade ju familjen blivit vräkt från sitt hus också - kanske det hus där han växte upp (orkar inte hitta och gå igenom alla enskilda flyttdetaljer igen...)?

Så med andra ordet: hemmet, pappan, farmodern, mamman (till vårdhem och demens) samt körkortet ryker.

= Fritt fram att spåra ur..?

Så är det. Han hade förlorat allt.
2019 var det liknande, han förlorade sak efter sak.

Nu 2025-2026 hade han inget kvar. Ingen familj, ingen släkt, inga vänner. Jagad. Uthängd. Han hade inget.
Citera
2026-01-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det är en gammal artikel från 2016.

Och där klassar de autistisk psykopati som en undergrupp till Aspergers. Som i sig är/var en undergrupp till Autism.

Jag är inte helt 100 men har för mig att det stod i FUP 2019 att det gjordes en utredning på honom när de gjorde P7an som visade att han inte hade någon NPF diagnos.

"Autistisk psykopati" är inte en modern medicinsk diagnos, utan ett äldre begrepp (från Hans Asperger) för ett tillstånd med autistiska drag (sociala svårigheter, repetitiva beteenden, specialintressen) kombinerat med vissa egenskaper som kan likna psykopati (brist på empati, manipulativt beteende), men grunden är olika: autism är en neurologisk utvecklingsstörning medan psykopati är en personlighetsstörning, och de kan förekomma samtidigt, men det är viktigt att skilja på den kognitiva empatibristen vid autism (svårt förstå perspektiv) och den emotionella bristen hos en psykopat (oförmåga att känna)"
Det var ju just det jag skrev, att det var en gammal artikel, från 2016. Eftersom Robin gjorde kidnappningsförsöket år 2019 så borde man ha känt till det som står i artikeln i Läkartidningen. Man kunde ha förhindrat just det som man befarade skulle kunna hända, att han skulle fortsätta sin våldsamma brottsliga bana.
Citera
Medlem
Sopphjonets avatar
Citat:

Låter vanskligt att avgöra redan nu om hon ströps exakt vid överfallet eller efter transport nånstans. Nu skriver Expressen inte uttryckliugen "ströps direkt" utan "ströps vid" överfallet, ska man dock notera.

Så då blir det ju åtminstone aningen mer flytande.
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Uppgifter: Polisen missade kroppen hemma hos Vilma Andersson
Publicerad 8 jan 2026 kl 16.49
Uppdaterad kl 17.36

https://www.expressen.se/nyheter/krim/uppgifter-polisen-missade-kroppen--hemma-hos-vilma-andersson/

Ruskig läsning, de hade hittat likdelar i kylskåpet m.m, fy fan vilken människa.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Finns vissa likheter...

"Några dagar senare får West ett mejl från signaturen John Kilbride (namnet på ett barn som mördades på 1960-talet) vilket förstärker olustkänslorna.

”När du har dödat, och känt smaken av blod, går det inte att sluta. Lusten att fortsätta är för stark för att lägga av.”"

Luka Magnotta mördade katter och människa inför kameran | Allas https://share.google/BwrHXCce4tRLnyG0N
Sett Netflix dokumentären "Dont fuck with cats: Hunting an internet killer" 2 ggr.

Han är så sjukt vidrig
Citera
2026-01-08, 18:02
Medlem
Så han har alltså tagit det till nästa nivå från enbart barnporr till barnporr och/med inslag av nekrofili och sedan mord. Vilken tur att han fick sitta nästan 1,5 år i fängelse för fem år sedan, känns verkligen som att han lärde sig en läxa att inte bråka med lagens långa arm!

Not.
Citera
2026-01-08, 18:02
Medlem
Citat:
Precis, jag ställde själv den frågan för en liten stund sen.

Så jag undrar om han kanske faktiskt har erkänt nu.

Dom brukar vara snabba med att gå ut med erkännanden. Sen tror jag inte det ligger i hans natur att erkänna. Tror mer på att expressen informatör glappat lite väl mycket om teorier. Sen var det väl en dusch och inte ett badkar i den lilla stugan?
Citera
2026-01-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ja, tänkte först så med men sen såg jag att det stod så här i samma artikel:

"Teorin är att Vilma Andersson mördat kvinnan, fört henne till sin bostad och styckat kroppen i badkaret, för att sedan försöka gräva ner den."
Det är väl så det brukar gå till, att offren dödas väldigt snabbt efter kidnappningen. Leif GW sa det väldigt tidigt här och han brukar väl ha rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in