2026-01-08, 16:56
Medlem
Hejsan,

Som rubriken lyder så vill jag bättra på min dansk pågrund av jobb i Danmark. Jag blir dagligen på job exponerad till danska språket men vill lära mig det mer på djupet så man kan få in det flytande med tiden.

Vad rekommenderar ni:

•Komvux/gymnasial danska språk kurs?
•Privat kurs?
•Endast Duolingo?
•Universitetskurs?

Kom gärna med förslag!
Citera
2026-01-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oliveeer94
Hejsan,

Som rubriken lyder så vill jag bättra på min dansk pågrund av jobb i Danmark. Jag blir dagligen på job exponerad till danska språket men vill lära mig det mer på djupet så man kan få in det flytande med tiden.

Vad rekommenderar ni:

•Komvux/gymnasial danska språk kurs?
•Privat kurs?
•Endast Duolingo?
•Universitetskurs?

Kom gärna med förslag!
Lära sig på djupet och tala flytande är inte lätt. Alltså verkligen greppa grammatik och alla fina nyanser i hur danskar uttrycker sig.

Men om det räcker med att tala till vardags på ett ledigt sätt kommer du långt genom att plöja danska serier och filmer med dansk text, eller svenska/engelska dito med dansk text.

Finns ju annars danskakurser både på universitetet och studieförbund, där får du mer riktad träning i formellt arbetsspråk.
Senast redigerad av SirDuke 2026-01-08 kl. 17:08.
Citera
2026-01-08, 17:20
Medlem
Det är på jobbet du lär dig bäst. Kombinera med att läsa danska tidningar online. Till exempel Berlingske för seriösa nyheter, Ekstrabladet för lite mer Expressen-stuk.

Kolla så mycket dansk TV som möjligt. Om du redan nu arbetar i DK, så har du väl Danskt CPR-nummer och Mit-ID. Då kan du logga in på DR.dk och plöja i arkivet, eller kolla det senaste.
Citera
2026-01-08, 17:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag tror nog man lär sig norska och danska bäst med naturmetoden. Alltså att man helt enkelt hänger med folk som talar det.

Sen måste man väl göra ett aktivt val om man ska försöka tala riktig danska eller fördanskad svenska.

Ska du lära dig bli riktigt bra på skriftliga språket också så är det väl att läsa en jävla massa böcker och öva att skriva avancerat som gäller. Men om du inte är bra på det ens på svenska så är det nog kört att uppnå.

Kurser tror jag inte tillför en svensk så mycket.
Citera
2026-01-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Kurser tror jag inte tillför en svensk så mycket.

Du har selvfølgelig ret i, hvad du skriver, men måske kan et kursus være et godt startpunkt for en fordybning i det danske sprog på den måde, du beskriver.
Citera
2026-01-08, 21:19
Medlem
Mitt förslag är att du bygger upp ett försvar mot det danska språket.
Deras gröt yttrar sig snabbt efter umgänge på endast 15 min har jag hört… från säker källa.
Har du väl blivit smittad blir det svårt att återgå till normal engelska ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in