2026-01-08, 15:31
Medlem
Hookes avatar
Per Garthon, MP och EU-parlamentariker. Kom undan på en teknikalitet. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/per-gahrton-atalas-for-rattfylleri. Detta var 2005, men 10 år senare åkte han dit igen och hävdade då att han supit efter olyckan han orsakat. https://drugnews.se/2015/02/10/gahrton-ater-atalad-rattfylleri/

Men allt detta om våra politikers bristande vandel och oförmåga att ta ansvar för sitt handlande känns lite ot med tanke på trådämnet. Jag skulle vilja höra lite mer om vilt olyckan fröken Nyberg säger sig varit inblandad i.
Citera
2026-01-08, 15:32
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Blåstestet är inte 100%ligt eftersom det kan visa fel ibland, särskilt om man har gaser i magen eller om man använt munskölj. I de fallen så tar man ett blodprov för att fastställa alkoholnivån, och vid detta prov låg hon under gränsen.

Pulvret måste ju inte vara narkotika. Det gav inget resultat på snabbtest så det har skickats in för provtagning.

Jo precis. Men varför är körkortet belslagtagit. Farför säger hon blåste vid polisstation, är det itne blodprov? Blåser gör man väl på plats, en polis har väl koll på sånt så en felsägning är väl möjlig men lite mindre möjlig för en polis. Kanske hon bnlåste vid polistationen ändå av någon anledning.

Körkortet är tagit av polis.
Aftonbladet påstår att hon är misstänky för grov rattfylla, så påståendet om gränsfall 0,2 ‰ är det ju knappast det rör sig om. Förutsatt att Aftonbladet är korrekt. Grov rattfylla kan ju också innebära annat är sprit dock, och då ljuder ju kanske inte Katja Nyberg när hon blåste utan anmärkning. Det säger ju inget om hon skulle vara påständ som ett hus, om hon nu var det.

Oklart var pulverna innehåller än så länge. Kanske är det avmaskningemedel eller citronsyra. Svar kommer där.

Men den misstänkta grova rattfyllan känns mer oklart.

I bästa fall kanske det är citronsyra. Polisen i fråga tyckte att bilen i diket och hennes historia är märklig och det i kombination med att de hittar okänt pulver på henne och fattar misstanke om att hon är påtänd och misstänker drograttfylla? Därav brottsmisstanken?

Ingenstans nämns något om något blodprov.

Det är väl bara vänta och se vad provsvaret ger.
Citera
2026-01-08, 15:37
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jo precis. Men varför är körkortet belslagtagit. Farför säger hon blåste vid polisstation, är det itne blodprov? Blåser gör man väl på plats, en polis har väl koll på sånt så en felsägning är väl möjlig men lite mindre möjlig för en polis. Kanske hon bnlåste vid polistationen ändå av någon anledning.

Aftonbladet påstår att hon är misstänky för grov rattfylla, så påståendet om gränsfall 0,2 ‰ är det ju knappast det rör sig om. Förutsatt att Aftonbladet är korrekt. Grov rattfylla kan ju också innebära annat är sprit dock, och då ljuder ju kanske inte Katja Nyberg när hon blåste utan anmärkning. Det säger ju inget om hon skulle vara påständ som ett hus, om hon nu var det.

Oklart var pulverna innehåller än så länge. Kanske är det avmaskningemedel eller citronsyra. Svar kommer där.

I bästa fall kanske det är citronsyra. Polisen i fråga tyckte att bilen i diket och hennes historia är märklig och det i kombination med att de hittar okänt pulver på henne och fattar misstanke om att hon är påtänd och misstänker drograttfylla? Därav brottsmisstanken?

De hittade två gram citronsyra dock? Vem bär på två gram citronsyra?
Citera
2026-01-08, 15:37
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Är det inte så att om polis kallas till en trafikolycka så får man alltid blåsa?
Det har inte jag behövt (trots att jag varit sk ”känd av polisen” sedan tidigare), men de kanske gör olika i olika delar av landet, eller så slarvade ”mina” poliser.
Citera
2026-01-08, 15:40
Medlem
Room531s avatar
vad är chancerna för att en som jobbat inom polisen och nog har mer koll än gemene person på brottsstatistik, försöker lyfta frågan om rubrik:
"Katja Nyberg - erkänner regeringen kopplingen mellan de höga våldtäktstalen och invandringen?"
https://m.youtube.com/watch?v=SDhAgLdinCE

... utsätts för en fabricerad smutskastningskampanj, och tar tillfället i akt vid en halkolycka? kanske rent av planerade krocken och tvärnitade i halkan framför henne 🤔 var det svenska poliser som kom till platsen, och hanterade ärendet på stationen. (jag blev nämligen väldigt märkligt 'förhörd" av en polis med invandrarbakgrund en gång, när jag var ute och gick, stannade mig helt utan anledning utan att nämna mer om det här och nu men en märklig upplevelse...)

finns det risk att kokainpåsen var planterad i efterhand för att få bort henne från politiken? var krocken riktig..?

jag antar att hon väl bara gillar att dra en kokalina lite då och då. Och kanske var hon rattfull med och skall givetvis därmed inte ha körkort(!)

men jag lämnar en lucka öppen till potentiell smutskastningskampanj och en fabricerad händelse eller fälla med - för att få bort sådan faktabaserad politik som motsätter sig invandring från vissa brotts & samhällsbelastande kulturer/regioner... vad vissa grupper är villiga att göra för att få mer politiskt inflytande, bli av med opposition och med fortsatt massinvasion av fientligt inställda kulturer/islam.... är det 0% risk att något sådant skulle kunna ske 🤔

låt nu attackerna mot dessa vilda spekulationer börja, hehe.
Senast redigerad av Room531 2026-01-08 kl. 15:45.
Citera
2026-01-08, 15:42
Avstängd
coolabananer123s avatar
Värsta av allt är att hon tror vi ska köpa hennes lögner

Såklar narcissist ä.
Citera
2026-01-08, 15:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Är det inte konstigt att hon är misstänkt för GROV rattfylla om det är som hon säger att hon fick blåsa och klarade sig?

"Grovt rattfylleri innebär att:

föraren har minst 1,0 promille alkohol i blodet
eller
föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel
eller
framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten."

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/alkohol-och-narkotika-i-vagtrafiken/vad-sager-lagen-om-rattfylleri/

Hon borde antingen blåst 1 promille, varit ordentligt påverkad eller kört på ett mycket farligt sätt för att bli misstänkt för GROV rattfylla.
Citera
2026-01-08, 15:43
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
De hittade två gram citronsyra dock? Vem bär på två gram citronsyra?

Per Gahrton?

Nej det är bara jag som raljerar lite, det är 2 gram pulver som polisen misstänker vara kokain. Vad det faktiskt ännu är så vitt vi vet faktiskt okänt av polis i väntan på analys.

Det enda pulver jag känner till som folk bär civilt som inte är knark är hockeypulver.
Citera
2026-01-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
vad är chancerna för att en som jobbat inom polisen och nog har mer koll än gemene person på brottsstatistik, försöker lyfta frågan om rubrik:
"Katja Nyberg - erkänner regeringen kopplingen mellan de höga våldtäktstalen och invandringen?"
https://m.youtube.com/watch?v=SDhAgLdinCE

... utsätts för en fabricerad smutskastningskampanj, och tar tillfället i akt vid en halkolycka? kanske rent av planerade krocken och tvärnitade i halkan framför henne 🤔 var det svenska poliser som kom till platsen, och hanterade ärendet på stationen. (jag blev nämligen väldigt märkligt 'förhörd" av en polis med invandrarbakgrund en gång, när jag var ute och gick, stannade mig helt utan anledning utan att nämna mer om det här och nu men en märklig upplevelse...)

finns det risk att kokainpåsen var planterad i efterhand för att få bort henne från politiken? var krocken riktig..?

jag antar att hon väl bara gillar att dra en kokalina lite då och då. Och kanske var hon rattfull med och skall givetvis därmed inte ha körkort(!)

men jag lämnar en lucka öppen till potentiell smutskastningskampanj och en fabricerad händelse eller fälla med - för att få bort sådan faktabaserad politik som motsätter sig invandring från vissa samhällsbelastande kulturer.... vad vissa grupper är villiga att göra för att få mer politiskt inflytande, bli av med opposition och med fortsatt massinvasion av fientligt inställda kulturer/islam.... är det 0% risk att något sådant skulle kunna ske 🤔

låt nu attackerna mot dessa vilda spekulationer börja, hehe.

Det är den mest sannolika förklaringen. Svensk invandrad polis är genomkorrumperad. Skall bli intressant att se filmen från deras kroppskameror...som naturligtvis inte bars eftersom det skulle ha avslöjat korruptionen.
Citera
2026-01-08, 15:44
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Man tar mig veterligen sällan eller aldrig blodprov för rattfylleri. Och när man blåser på plats är det bara för att ge en indikation för att sedan på stationen blåsa i den s.k "bevismaskinen", en maskin vars resultat gäller som bevis i domstol. Handapparaterna polisen har på gatan gäller inte som något bevis.

Så har polisens apparat på plats visat alkohol i utandningsluften så har Katja fått följa med in på station för den riktiga blåskontrollen.
Citera
2026-01-08, 15:45
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Är det inte konstigt att hon är misstänkt för GROV rattfylla om det är som hon säger att hon fick blåsa och klarade sig?

"Grovt rattfylleri innebär att:

föraren har minst 1,0 promille alkohol i blodet
föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel
eller
framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten."

Hon borde antingen blåst 1 promille, varit ordentligt påverkad eller kört på ett mycket farligt sätt för att bli misstänkt för GROV rattfylla.
Hon har ju kört så pass illa att det märkts.
Hon har blåst, efter visiterad. Hon har blivit av med körtkortet vilket är bekräftat.

Tycker nästan synd om henne om det inte vore hennes personlighet som tror hon är bättre än andra. Karma!
Citera
2026-01-08, 15:45
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Det funkar så här, kanske bäst att klargöra för att många inte verkar veta det:

Om du får blåsa i exempelvis en nykterhetskontroll vid vägkanten så används ett s.k sållningsinstrument. Om det ger utslag så får du åka med till polisstationen, där du får blåsa i ett s.k bevisinstrument. Resultatet från bevisinstrumentet är det som sedan ligger till grund för eventuell brottsmisstanke beroende på promillegränsen.

I Katja Nybergs fall är det alltså alltså över 1.0 promille eftersom hon misstänks för grovt rattfylleri.

Om du delges misstanke om rattfylleri efter att du blåst så omhändertar polisen körkortet på plats.

I samband med att du åker med till polisstationen för provtagning så kan polisen även göra en kropps/skyddsvisitation, det var i det läget som de hittade en påse med två gram misstänkt kokain på Nyberg.
Senast redigerad av DaEzz 2026-01-08 kl. 15:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in