Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Det handlar inte om landet, utan om valutan som aktien handlas i. Jag ser inte att 75% är diversifierat enligt min modell.
Då har du fortfarande inte förstått att noteringsvalutan saknar betydelse. Jag frågade dig detta tidigare:
Förstår du att om du köper 1kg guld för SEK samtidigt som jag köper 1kg guld för USD så har vi båda gjort en lika bra affär när vi senare säljer samtidigt? Detta oavsett hur valutorna förändras.
Vi har alltså inte haft exponering mot USD respektive SEK under tiden vi ägt guldet.
Vilken valuta vi betalade guldet med saknar betydelse.
Detsamma gäller när du köper en aktie.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Sant, men Kina finns. Vet inte hur det fungerar med exempelvis Alibaba, som är noterad på NYSE. Kunde inte hitta dem bland de 25 största på Avanza global.
Det var precis det jag skrev, global inkluderar i regel inte EM. Vill du ha det kan du köpa en EM-fond som komplement.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Så nu rekommenderar du också att man ska gå utanför globala indexfonder för att få en vidare diversifiering?
Nej jag har inte rekommenderat det, jag förklarar bara olika begrepp för dig som t.ex. diversifiering. Om du sedan vill ha maximal diversifiering eller inte är upp till dig.
Personligen är jag tveksam till att investera i marknader med dålig insyn och som inte är demokratier. Det innebär en annan sorts risk som du kunde se med Ryssland.