2026-01-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Fast det är inte en subjektiv fråga enligt portföljteori, zenfinancier har rätt. Optimalt diversifierad innebär att idiosynkratisk risk har diversifierats bort och systemrisker återstår. Du kan mycket väl ha identifierat brister i marknaden och få bättre utfall och högre Sharpe, du är inte mer diversifierad än marknadsportföljen för det.
Enligt mig så är en optimalt diversifierad portfölj inte en portfölj med 75% i USA och 30% i teknik.

Diversifiering innebär att man sprider sina risker optimalt, och vad det innebär kan inte siffror på mest omsatta bolag visa på.

Och var har vi Kinesiska och Ryska aktiebolag?
Citera
2026-01-08, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Enligt mig så är en optimalt diversifierad portfölj inte en portfölj med 75% i USA och 30% i teknik.

Diversifiering innebär att man sprider sina risker optimalt, och vad det innebär kan inte siffror på mest omsatta bolag visa på.

Och var har vi Kinesiska och Ryska aktiebolag?

Det finns väldigt många konstigheter i det du skriver så det är svårt att avgöra vad som bör bemötas i första hand.

Det är en konstig inställning att låta bolags andel av portföljen bero på i vilket land dessa bolag har sina huvudkontor. Skulle du vikta om t.ex. Nvidia om de flyttade huvudkontoret till ett annat land även om verksamheten inte ändras?

Ryssland lär du heller inte komma åt om du inte flyttar dit, den marknaden stängdes när kriget bröt ut. Det var dock en väldigt liten andel av världsmarknaden även då.

Globalfonder exkluderar i regel också Emerging markets, vill du ha det hittar du et ofta i fonder som heter "All country", inte global. Eller så köper man en global + en EM fond.
Citera
2026-01-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Det finns väldigt många konstigheter i det du skriver så det är svårt att avgöra vad som bör bemötas i första hand.
Har förstått att du tycker det.

Citat:
Det är en konstig inställning att låta bolags andel av portföljen bero på i vilket land dessa bolag har sina huvudkontor. Skulle du vikta om t.ex. Nvidia om de flyttade huvudkontoret till ett annat land även om verksamheten inte ändras?
Det handlar inte om landet, utan om valutan som aktien handlas i. Jag ser inte att 75% är diversifierat enligt min modell.

Citat:
Ryssland lär du heller inte komma åt om du inte flyttar dit, den marknaden stängdes när kriget bröt ut. Det var dock en väldigt liten andel av världsmarknaden även då.
Sant, men Kina finns. Vet inte hur det fungerar med exempelvis Alibaba, som är noterad på NYSE. Kunde inte hitta dem bland de 25 största på Avanza global.

Citat:
Globalfonder exkluderar i regel också Emerging markets, vill du ha det hittar du et ofta i fonder som heter "All country", inte global. Eller så köper man en global + en EM fond.
Så nu rekommenderar du också att man ska gå utanför globala indexfonder för att få en vidare diversifiering?

Jag har för övrigt inga som helst problem med att hitta fonder eller aktier som jag vill köpa, jag bara säger att jag inte anser att Globala indexfonder är vettigt diversifierade.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-08 kl. 14:59.
Citera
2026-01-08, 15:07
Medlem
Citat:
Det handlar inte om landet, utan om valutan som aktien handlas i. Jag ser inte att 75% är diversifierat enligt min modell.

Då har du fortfarande inte förstått att noteringsvalutan saknar betydelse. Jag frågade dig detta tidigare:

Förstår du att om du köper 1kg guld för SEK samtidigt som jag köper 1kg guld för USD så har vi båda gjort en lika bra affär när vi senare säljer samtidigt? Detta oavsett hur valutorna förändras.

Vi har alltså inte haft exponering mot USD respektive SEK under tiden vi ägt guldet.
Vilken valuta vi betalade guldet med saknar betydelse.
Detsamma gäller när du köper en aktie.

Citat:
Sant, men Kina finns. Vet inte hur det fungerar med exempelvis Alibaba, som är noterad på NYSE. Kunde inte hitta dem bland de 25 största på Avanza global.

Det var precis det jag skrev, global inkluderar i regel inte EM. Vill du ha det kan du köpa en EM-fond som komplement.

Citat:
Så nu rekommenderar du också att man ska gå utanför globala indexfonder för att få en vidare diversifiering?

Nej jag har inte rekommenderat det, jag förklarar bara olika begrepp för dig som t.ex. diversifiering. Om du sedan vill ha maximal diversifiering eller inte är upp till dig.

Personligen är jag tveksam till att investera i marknader med dålig insyn och som inte är demokratier. Det innebär en annan sorts risk som du kunde se med Ryssland.
Citera
2026-01-08, 15:18
Medlem
Citat:
Då har du fortfarande inte förstått att noteringsvalutan saknar betydelse. Jag frågade dig detta tidigare:

Förstår du att om du köper 1kg guld för SEK samtidigt som jag köper 1kg guld för USD så har vi båda gjort en lika bra affär när vi senare säljer samtidigt? Detta oavsett hur valutorna förändras.

Vi har alltså inte haft exponering mot USD respektive SEK under tiden vi ägt guldet.
Vilken valuta vi betalade guldet med saknar betydelse.
Detsamma gäller när du köper en aktie.
Och där har du fel. Tyvärr kommer du troligen aldrig att koppla det. Trots att dina globala indexfonder gick back medans de i USA gick 17% plus.
Citat:
Det var precis det jag skrev, global inkluderar i regel inte EM. Vill du ha det kan du köpa en EM-fond som komplement.
Nu är du väl mer än lovligt korkad.
Citat:
Nej jag har inte rekommenderat det, jag förklarar bara olika begrepp för dig som t.ex. diversifiering. Om du sedan vill ha maximal diversifiering eller inte är upp till dig.
Och vad som är optimal diversifiering för mig är uppenbart inte detsamma som för dig. Något du undrar över gällande det?
Citat:
Personligen är jag tveksam till att investera i marknader med dålig insyn och som inte är demokratier. Det innebär en annan sorts risk som du kunde se med Ryssland.
Kan ändå tycka att en del i Kina ska ingå i min modell av diversifiering.
Citera
2026-01-08, 15:22
Medlem
Citat:
Och där har du fel. Tyvärr kommer du troligen aldrig att koppla det. Trots att dina globala indexfonder gick back medans de i USA gick 17% plus.
Nu är du väl mer än lovligt korkad.
Och vad som är optimal diversifiering för mig är uppenbart inte detsamma som för dig. Något du undrar över gällande det?
Kan ändå tycka att en del i Kina ska ingå i min modell av diversifiering.

Så du tror alltså att du och jag gör olika bra affärer om du köper 1kg guld för SEK samtidigt som jag köper 1kg guld för USD och vi sedan säljer samtidigt?

Är du seriös?
Detta kan du ju lätt undersöka själv för att se att du har fel.
Citera
2026-01-08, 15:27
Medlem
Citat:
Så du tror alltså att du och jag gör olika bra affärer om du köper 1kg guld för SEK samtidigt som jag köper 1kg guld för USD och vi sedan säljer samtidigt?

Är du seriös?
Detta kan du ju lätt undersöka själv för att se att du har fel.
Jag har förklarat flera gånger i tråden, tagit upp exempel om öl i Spanien, men du tar inte in det, så jag skippar att förklara en gång till. Om du vill så kan du gå bakåt i tråden.
Citera
2026-01-08, 15:32
Medlem
Citat:
Jag har förklarat flera gånger i tråden, tagit upp exempel om öl i Spanien, men du tar inte in det, så jag skippar att förklara en gång till. Om du vill så kan du gå bakåt i tråden.

Men nu pratar vi inte om öl utan om att:

du köpte 1 kg guld för SEK och jag köpte 1 kg guld för USD för 1 år sedan.
idag säljer vi båda vårt guld.

Du tror att detta har gett olika resultat för oss men undersök om din tro stämmer då. Historiska kurser för valutorna och för guldet kan du hitta. Kolla upp och räkna!
Citera
2026-01-08, 15:38
Medlem
Citat:
Men nu pratar vi inte om öl utan om att:

du köpte 1 kg guld för SEK och jag köpte 1 kg guld för USD för 1 år sedan.
idag säljer vi båda vårt guld.

Du tror att detta har gett olika resultat för oss men undersök om din tro stämmer då. Historiska kurser för valutorna och för guldet kan du hitta. Kolla upp och räkna!
Något som är ganska fascinerande är att guldpriset ökat mer i sek än vad det gjort i usd under 2025. Hur kan det komma sig tror du?
Citera
2026-01-08, 15:45
Medlem
Citat:
Något som är ganska fascinerande är att guldpriset ökat mer i sek än vad det gjort i usd under 2025. Hur kan det komma sig tror du?

Så du klarade inte av att räkna som jag uppmanade dig att göra?

Om du inte gillar guld som exempel kan vi ta en aktie. Ta Nokia som exempel, den kan köpas i Stockholm för SEK, i Finland för EUR och i USA för USD.

För 1 år sedan gjorde du följande:
1. köpte Nokia för i Stockholm för 100,000 SEK
2. växlade 100,000 SEK till EUR och köpte Nokia i Finland för EUR
3. växlade 100,000 SEK till USD och köpte Nokia för USD

Idag säljer du allt och växlar USD och EUR till SEK.
Då kommer du se att alla dessa 3 affärer gick exakt lika trots att valutorna gick åt olika håll.

Räkna och se!

Edit här har du länkar till Nokia och till valutorna:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/82987/nokia
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52784/nokia
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/4444/nokia-adr
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19000/usd-sek
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-01-08 kl. 16:13.
Citera
2026-01-08, 16:10
Medlem
Citat:
Så du klarade inte av att räkna som jag uppmanade dig att göra?

Om du inte gillar guld som exempel kan vi ta en aktie. Ta Nokia som exempel, den kan köpas i Stockholm för SEK, i Finland för EUR och i USA för USD.

För 1 år sedan gjorde du följande:
1. köpte Nokia för i Stockholm för 100,000 SEK
2. växlade 100,000 SEK till EUR och köpte Nokia i Finland för EUR
3. växlade 100,000 SEK till USD och köpte Nokia för USD

Idag säljer du allt och växlar USD och EUR till SEK.
Då kommer du se att alla dessa 3 affärer gick exakt lika trots att valutorna gick åt olika håll.

Räkna och se!
Precis, frågan är om du kan lista ut vad det berodde på?
Citera
2026-01-08, 16:14
Medlem
Citat:
Precis, frågan är om du kan lista ut vad det berodde på?

Betyder det svaret att du har förstått nu att alla dessa tre affärer av Nokia gav samma resultat trots olika noteringsvalutor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in