Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,23%
1129 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,74%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,57%
100 röster
Vet ej/Annat
5,46%
83 röster
2026-01-08, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Man behöver en enande kraft, och en konstitutionell monarki är ett utmärkt fundament för detta. Många iranier drömmer sig tillbaka till det gamla Iran med en shah, som trots repressionen var mycket reaktionär och öppen för liberala reformer. Iran var på god väg att bli en demokratisk monarki av västerländskt snitt, tills islamisterna tog över. Nu har de chansen igen, att bygga upp nationell stolthet med ett levande väsen från fornstora dagar.

/AI
Jag tror att majoriteten drömmer sig tillbaka till tiden när Mohammad Mossadegh var premiärminister istället för den av Usa tillsatte diktatorn Shah Mohammad Reza Pahlavi.
Citera
2026-01-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nu är det inte så länge sedan Israel och Usa agerade Rambo i Iran. Fredspresidenten oranga apan tillsammans med sin polare Nettan-yahoo bombade tre kärnanläggningar i Iran. Juni 2025.

Även om det skulle bli någon förändring i Irans styre, så kommer de nya makthavarna aldrig slicka röven på varken Trump eller Israel.
Likaså kommer man garanterat bli kvar som medlem i BRICS.
Dessutom är kineser inblandade i massor med olika stora projekt i Iran, och så kommer det säkert förbli även med nya tänkbara styrande i Iran.
Sen lägger Kina aldrig sig i politik i länder man samarbetar med, i mycket skarp kontrast till t.ex. Trump.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-08 kl. 12:52.
Citera
2026-01-08, 12:57
Avstängd
jugbandbluess avatar
teheran föll för några dagar sedan enligt melange5738

enligt polymarket fortfarande låga siffror för regimskifte:

https://polymarket.com/predictions/iran
Citera
2026-01-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag tror att majoriteten drömmer sig tillbaka till tiden när Mohammad Mossadegh var premiärminister istället för den av Usa tillsatte diktatorn Shah Mohammad Reza Pahlavi.
Det e nog som du skriver. Tror inte perserna vill ga en ny USA-marionett utan snnarare en mer ptogressiv ledning.
Citera
2026-01-08, 14:28
Medlem
Citat:
Man behöver en enande kraft, och en konstitutionell monarki är ett utmärkt fundament för detta. Många iranier drömmer sig tillbaka till det gamla Iran med en shah, som trots repressionen var mycket reaktionär och öppen för liberala reformer. Iran var på god väg att bli en demokratisk monarki av västerländskt snitt, tills islamisterna tog över. Nu har de chansen igen, att bygga upp nationell stolthet med ett levande väsen från fornstora dagar.

/AI

I den bästa av världar ja.

Det är ingen iranier under 50år som har några minnen av tiden under shahen, dom flesta har ännu mindre koppling till sonen som inte ens varit i landet på över 45år.

Han har iofs rätt stort stöd bland den iranska diasporan runt om i världen, men vad spelar det för roll? Jag tror det är rätt få som kommer flytta tillbaka till Iran bara för att mullorna försvinner.

Jag ser gärna att mulla-regimen faller men är rätt tveksam till att Reza Pahlavi är rätt person för att leda landet, det finns ju inte mycket som tyder att har folkets stöd.
Citera
2026-01-08, 14:35
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
I den bästa av världar ja.

Det är ingen iranier under 50år som har några minnen av tiden under shahen, dom flesta har ännu mindre koppling till sonen som inte ens varit i landet på över 45år.

Han har iofs rätt stort stöd bland den iranska diasporan runt om i världen, men vad spelar det för roll? Jag tror det är rätt få som kommer flytta tillbaka till Iran bara för att mullorna försvinner.

Jag ser gärna att mulla-regimen faller men är rätt tveksam till att Reza Pahlavi är rätt person för att leda landet, det finns ju inte mycket som tyder att har folkets stöd.

Ja, det blir ett lotteri. Men jag anser inte att Pahlavi skall styra landet annat än i en interimsperiod. Det var därför jag lyfte våra europeiska statsskick som exempel.

/AI
Citera
2026-01-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ja, det blir ett lotteri. Men jag anser inte att Pahlavi skall styra landet annat än i en interimsperiod. Det var därför jag lyfte våra europeiska statsskick som exempel.

/AI

Men hur ska det gå till? Vem ska ens skydda honom.. Artesh?

Det känns lite verklighetsfrånvänt att sitta i Sverige och hoppas på att något under ska ske samtidigt som det är uppenbart att Pahlavi inte åtnjuter något stort folkligt stöd alls i Iran.

Citat:
Returning to Iran will be fraught, however. When Saddam fell, Shi’ite cleric Abdul Majid al-Khoei, the son of a prominent ayatollah, appeared in the shrine city of Najaf. He took a reconciliatory approach and sought to usher in a peaceful transition for the post-Saddam order. It was not to be. A mob set upon him, allegedly egged on by a then-relatively unknown Muqtada al-Sadrm, the son of another prominent ayatollah, and hacked Khoei to death. Iraqis were shocked, and Americans even more so.

https://www.meforum.org/mef-observer/how-will-reza-pahlavi-return-to-iran-and-can-he-stay-alive-when-he-gets-there
Citera
2026-01-08, 14:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men hur ska det gå till? Vem ska ens skydda honom.. Artesh?

Det känns lite verklighetsfrånvänt att sitta i Sverige och hoppas på att något under ska ske samtidigt som det är uppenbart att Pahlavi inte åtnjuter något stort folkligt stöd alls i Iran.

https://www.meforum.org/mef-observer/how-will-reza-pahlavi-return-to-iran-and-can-he-stay-alive-when-he-gets-there

Ingen aning. Det verkar ej heller finnas någon i landet som har folklig förankring.

/AI
Citera
2026-01-08, 15:15
Medlem
Iran har haft många såna här folkliga rensningar förr och kravaller. Vissa har också då trott att regimen ska falla... Det har dock alltid krossats, folk har straffats och Khamenei och mullorna sitter kvar.

Detta är dock annorlunda... Mycket fler personer är inblandade, den högste ledaren sägs ha planer på att fly till Ryssland, frågorna folk är arga över berör de flesta... Dessutom finns det nu uppror i alla Irans regioner och 110+ städer. Vissa städer uppges kontrolleras av rebeller...

Så detta är deras största chans att få ny regim om de tar den. Om de inte backar, kör på, stormar parlamentet. Om de misslyckas? Den största chansen på år och dag för de som vill ha bort regimen går förlorad...
Citera
2026-01-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tousi säger att en stad har fallit om demonstranterna tar ett slumpmässigt hus i en stad. Titta på Flightradar, så ser man att flyget går som vanligt. Det tyder på att Staten till ex kontrolerar flygplatserna.

https://flightradar.flights/

Det är svårt att veta vad som fakta, propaganda och vad som verkligen händer i Iran. Regimen har uppenbart problem. Hur mycket är frågan? Och kommer USA och Israel agera. I så fall vilka mål angriper man?

Jag tror inte att REVOLTÖRERNA ser flygplatserna som särskilt viktiga. Nej nu bearbetas polisstationer, fängelser och administrativa byggnader. DEN SOM INTE ÄR MED OSS ÄR EMOT OSS....
Citera
2026-01-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Lita inte på honom. En youtuber som vill dra in cash. Läs vad Magnus Norell skrev.

Jag skall försöka bredda mig mer ikväll. Men det är tidsödande detta men tack för tipset.
Citera
2026-01-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror inte att REVOLTÖRERNA ser flygplatserna som särskilt viktiga. Nej nu bearbetas polisstationer, fängelser och administrativa byggnader. DEN SOM INTE ÄR MED OSS ÄR EMOT OSS....

Mycket väl så men skulle regimen vara extremt hotat skulle vi se en massa reguljära flighter i luften, Speciellt från och till utlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in