2026-01-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Personnummer för alla födda en viss dag är då begränsade till 200, det vill säga 100 per kön.

ååååmmdd-xyzk, där xy indikerar löpnummer från 00 till 99, z kön och k är en given kontrollsiffra.
z kan vara 0-9 så det finns 1000 personer per dag, 500 kvinnor och 500 män.
Citera
2026-01-07, 01:23
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Problemet är att man inte vet det, eftersom att det är två olika personnummer, d.v.s två olika personer i samtliga system. Det finns inget system där en person kan ha flera olika personnummer kopplade till sig. Varför försvarar du skatt och bidragsfusk?

Det är du som spelar dum för uppmärksamhet eller något, eller iallafall hoppas jag det.
Citera
2026-01-07, 01:24
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men vad händer om jag går till en domstol om ber om domar kopplade till namn N med personnummer X? Hittar de även då även domar som berör personens tidigare personnummer?
Kan jag kontakta folkbokföringen och få reda på en persons tidigare personnummer?

ja för juridiskt sett är personnr1 och personnr2 samma person.
Citera
2026-01-07, 16:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
ja för juridiskt sett är personnr1 och personnr2 samma person.
Tack. Du får gärna förklara hur de där systemen är utformade. Att sökning på ett personnummer eller namn automatiskt ger träffar även på andra personnummer eller namn bör kräva viss modifiering av diverse system.
Citera
2026-01-08, 07:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tack. Du får gärna förklara hur de där systemen är utformade. Att sökning på ett personnummer eller namn automatiskt ger träffar även på andra personnummer eller namn bör kräva viss modifiering av diverse system.

Det blir två personnummer egentligen. Det ena går bara inte att använda i samhället längre.

Man får tänka på att det där fasas ut, du kan inte förnya Bank-ID osv med det gamla och det gamla ger dig inte access till samhällsfunktioner längre.

Så i praktiken finns det ett tidsfönster för en bedragare, även om samhället inte har gränser kommer din bank sätta tvärstopp för att du kommer kunna ha två olika bank-ID osv.

Det gamla upphör att fungera ute i samhället som om du vore död.

Jag tror att marknaden kommer försvara sig mot det här tilltaget på sitt eget vis. Vad ska de göra?

Bizarro world.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in