2025-03-07, 09:31
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomenescio
Varför skulle en laromottagning bestämma sig för att inte använda levopidon istället för vanligt metadon?

Min sjuksköterska sa att levopidon är mycket dyrare att köpa in, så därför är det vanligt metadon som gäller.

Helt enkelt är det som allt annat: pengar som avgör.
Citera
2025-03-07, 17:16
Medlem
Men jag hämtar ju på apoteket så kostnaden är ju inte deras..

Citat:
Ursprungligen postat av FortuneTeller
Min sjuksköterska sa att levopidon är mycket dyrare att köpa in, så därför är det vanligt metadon som gäller.

Helt enkelt är det som allt annat: pengar som avgör.
Citera
2025-03-10, 01:00
Medlem
FortuneTellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomenescio
Men jag hämtar ju på apoteket så kostnaden är ju inte deras..

Då faller den infallsvinkeln. Annars har jag ingen aning alls. Det diskuteras på min mottagning som sista väg, samt mer kostnad. Men det är ju sannolikt för att 99% hämtar därifrån.

De borde kunna testa i ditt fall.
Citera
2025-03-11, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuneTeller
Då faller den infallsvinkeln. Annars har jag ingen aning alls. Det diskuteras på min mottagning som sista väg, samt mer kostnad. Men det är ju sannolikt för att 99% hämtar därifrån.

De borde kunna testa i ditt fall.

Eller hur! Kollade upp saken nyss och levopidon skull ha varit 291 kr BILLIGARE per vecka. Jag måste fråga dom igen alltså
Citera
2025-03-12, 06:11
Medlem
Jag tror Nordic Drugs mutar mottagningar/apotek eller vem som har hand om inköp, precis som tillverkaren av Suboxone har gjort...har inga bevis men något skumt är det. Både Nordic Drugs Metadon och Suboxone är skit preparat som är onödigt skadliga.
Citera
2026-01-08, 02:26
Medlem
deepss avatar
Jag bad om Levopidon eller Metadon DNE av min läkare, är trött på allt socker som är i Nordic Drugs, det förstör tänderna även om man borstar direkt efter man tagit. Då sa hon ”Levopidon och Metadon DNE är bara till för dom med diabetes”. Det är inget socker i dem två.

En Nordic drugs flaska innehåller 10-15 sockerbitar.

Rent skitsnack då ja har två vänner i Laro som inte har diabetes men som har fått levopidon.

Så läkarna drar nog alla möjliga skitsaker för att kunna skriva ut Nordic Drugs. Läkemedelsbolagen pushar väl läkarna att skriva ut den vanliga Nordic Drugs.
Citera
2026-01-08, 15:18
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeps
Jag bad om Levopidon eller Metadon DNE av min läkare, är trött på allt socker som är i Nordic Drugs, det förstör tänderna även om man borstar direkt efter man tagit. Då sa hon ”Levopidon och Metadon DNE är bara till för dom med diabetes”. Det är inget socker i dem två.

Rent skitsnack då ja har två vänner i Laro som inte har diabetes men som har fått levopidon.

Så läkarna drar nog alla möjliga skitsaker för att kunna skriva ut Nordic Drugs. Läkemedelsbolagen pushar väl läkarna att skriva ut den vanliga Nordic Drugs.

Har du fått problem med tänderna pga sockret i ditt metadon? Isåfall hade jag tagit med något utlådande från tandläkaren. Det kanske får läkaren att tänka om.

Jag vet också flera som har levopidon och ingen av dom har diabetes vad jag vet.
Citera
2026-01-14, 04:33
Medlem
deepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Har du fått problem med tänderna pga sockret i ditt metadon? Isåfall hade jag tagit med något utlådande från tandläkaren. Det kanske får läkaren att tänka om.

Jag vet också flera som har levopidon och ingen av dom har diabetes vad jag vet.

Ja det har jag, tugga 15 sockerbitar dagligen så kommer du också få problem/hål.

Det enda läkaren gick med på var att skriva ut tandvårdsstöd för F-tandvård.

Så ja hon ljög mig rätt upp i ansiktet angående levopidon och metadon dne som bägge inte innehåller en massa socker.

Jag vet patienter utan diabetes som har någon av dessa två märken istället för Nordic Drugs.

Men det är precis som att läkarna blir belönade när dom skriver ut Nordic Drugs.

Borde vara en självklarhet att samtliga mottagningar går över till Levopidon (levometadon) istället för Nordic Drugs (dextrometadon) då Levopidon inte påverkar QT intervallet så som Nordic Drugs gör = mindre risk för komplikationer med hjärtat.
Citera
2026-04-07, 08:27
Medlem
Grovsnusss avatar
Citat:
Ja det har jag, tugga 15 sockerbitar dagligen så kommer du också få problem/hål.

Så ja hon ljög mig rätt upp i ansiktet angående levopidon och metadon dne som bägge inte innehåller en massa socker.

Jag vet patienter utan diabetes som har någon av dessa två märken istället för Nordic Drugs.

Men det är precis som att läkarna blir belönade när dom skriver ut Nordic Drugs.

Borde vara en självklarhet att samtliga mottagningar går över till Levopidon (levometadon) istället för Nordic Drugs (dextrometadon) då Levopidon inte påverkar QT intervallet så som Nordic Drugs gör = mindre risk för komplikationer med hjärtat.
jag har då fan ingen diabetes och får levopidon ändå, dock av andra medicinska skäl
Citera
2026-08-04, 03:42
Medlem
Grovsnusss avatar
Citat:

Men du har helt rätt i att dom sätter in folk på Nordic drugs för att dom får det till rabbsterst pris osv desto fler patienter som står på det
Citera
2026-08-12, 18:46
Medlem
Citat:

Jäklar vilka olika uppgifter alltså. 10-15 sockerbitar säger du? Min läkare har 50 år i branchen och hon säger att det är lika mycket socker som ett halvt äpple i en Nordic Drugs...
Citera
2026-08-19, 09:18
Medlem
Ett äpple innehåller ungefär 10-13gram socker så ett äpple har samma mängd socker som en flaska metadon (nordic drugs)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in