2026-01-07, 17:29
  #1525
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Att kalla Miller korkad är att missa poängen. Han säger bara det många tänker att Danmark fortfarande låtsas vara en stormakt fast de knappt klarar sig utan stöd från EU och NATO. Landet sitter och vaktar en koloni i Arktis som om det fortfarande vore 1800-tal.
Ja. Han är korkad om han ställer sig frågande till varför Grönland tillhör Danmark.
Citat:
Han ifrågasatte också varför Danmark fortfarande har kvar Grönland som koloni, något många säkert tänker men sällan säger rakt ut.
Du verkar också korkad som ignorerar det jag citerade.

"(..) ingick Danmark och USA år 1951 en försvarsöverenskommelse som gav amerikanerna tillgång till Grönland i utbyte mot att de erkände Danmarks suveränitet över ön."

Detta säkerhetsavtal gäller.

Detta gäller också.
1951 gick Grönland över från kolonial status till integration och danskt län.
Grönland är en autonom del av Konungariket Danmark, med omfattande självstyre sen 1979, som fördjupades 2009 och har ett parlament med premiärminister Nielsen.

.... och Stephen Millers habegär kan mättas nån annanstans än att hota med imperialism ihop med Trump mot suveräna stater.
Citera
2026-01-07, 17:53
  #1526
Medlem
Trump har väl råkat se en världskarta och tyckt att det där verkar stort och häftigt. Han begriper väl antagligen inte transverse mercator-systemet. Att han är besatt av Grönland är väl för att han tror det är stort och användbart och vill leva upp till idolen Polks exempel och införliva stor landmassa under flaggan.
Citera
2026-01-07, 17:54
  #1527
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Grönland handlar mer om Trump än USA egentligen och hans egna vision för dels USA samt 250 år jubileet. Däremot tror jag att de kommer få landmassan där uppe i norr på ett eller annat sätt, typ antigen hela eller en del, ett lån från Danmark etc. Och Europa kommer acceptera det trots hårda ord på Twitter.

Kanske målar jag upp en allt för pessimistiskt syn på Europa, men i alla ära så har vi ändå skjutit oss själva i foten och det är dags att inse att våran plats vid stora bordet är över.
Han kommer troligen falla på eget grepp inhemskt, han är redan impopulär.

▪️Beträffande imperialismen och Katie Millers våta dröm och hot efter attacken mot Venezuela ( karta med Grönland som en amerikansk flagga och texten "SOON");

▪️Ihop med Trumps hot mot Kanada som delstat 51;

▪️Att han härjade om att ta över Panamakanalen;

▪️Att han pissade in revir i söder och bytte namn på Mexikanska golfen till amerikanska golfen;

Så erinrade jag mig nyss en kartbild jag såg tidigare relaterat till techoligarken Musk.

Trump botaniserar som om det vore en salladsbar. Även i USAs bakgård.
Självklart har gjort anspråk på Venezuela i sitt namn likt att han bygger monument över sig själv.
"Det här är vårt område: Don-roe-doktrinen.”

Åter till kartbilden och den tekonkratiska rörelsen. Där ingår Grönland.
Elon Musks nazistiska morfar var medlem innan han flög iväg och åtnjöt apartheidregimen i Sydafrika.
https://media.licdn.com/dms/image/v2/D5622AQHFPc1wMsLA5g/feedshare-shrink_800/B56ZWYE0h5HEAg-/0/1742013156403?e=2147483647&v=beta&t=6GD-eU4otYvUwRfpmX2xHzmT86WUUHt9e7mLkWoI9lE

Inte för att Trump ämnar införa teknokrati men kartbilden var intressant.

"Teknatet kommer att omfatta hela den amerikanska kontinenten från Panama till Nordpolen eftersom naturresurserna och den naturliga gränsen för detta område gör det till en oberoende, självförsörjande geografisk enhet."
https://en.wikipedia.org/wiki/Technocracy_movement
__________________
Senast redigerad av develi 2026-01-07 kl. 18:01.
Citera
2026-01-07, 17:56
  #1528
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Trump har väl råkat se en världskarta och tyckt att det där verkar stort och häftigt. Han begriper väl antagligen inte transverse mercator-systemet. Att han är besatt av Grönland är väl för att han tror det är stort och användbart och vill leva upp till idolen Polks exempel och införliva stor landmassa under flaggan.
Ja, why not...se inlägg ovan.
Citera
2026-01-07, 18:00
  #1529
Medlem
Sobrilbils avatar
Ta det och låta Nato avgöra om de vill förklara krig mot USA eftersom Grönland tillhör USA och så en massa beskyllningar om att Nato är farliga för världen osv. Typiskt modus operandi hos det där gänget.
Citera
2026-01-07, 18:02
  #1530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Han är korkad om han ställer sig frågande till varför Grönland tillhör Danmark.

Du verkar också korkad som ignorerar det jag citerade.

"(..) ingick Danmark och USA år 1951 en försvarsöverenskommelse som gav amerikanerna tillgång till Grönland i utbyte mot att de erkände Danmarks suveränitet över ön."

Detta säkerhetsavtal gäller.

Detta gäller också.
1951 gick Grönland över från kolonial status till integration och danskt län.
Grönland är en autonom del av Konungariket Danmark, med omfattande självstyre sen 1979, som fördjupades 2009 och har ett parlament med premiärminister Nielsen.

.... och Stephen Millers habegär kan mättas nån annanstans än att hota med imperialism ihop med Trump mot suveräna stater.

Och vad ska ett sketet avtal från 1950 göra som om Trump och amerika skulle bry sig om det nu
Citera
2026-01-07, 18:04
  #1531
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
De kommee göra det ekonomiskt fördelaktigt för grönlänningarna som kommer bli rika och danmark kommer tjäna på det hela då man slipper kostnaden ocv säkerheten garanteras.

Enkelt inte som vänstermedia svt carl bildt och andra som fantiserar om krig vilket de borde spärras in på mentalsjukhus för
Citera
2026-01-07, 18:05
  #1532
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Och vad ska ett sketet avtal från 1950 göra som om Trump och amerika skulle bry sig om det nu.
Lika mycket som det som gäller för USA eller andra länder relaterat till länders suveränitet.

Säkerhetsavtalet i sin tur vittnar om att Trump ljuger.
Han behöver inte äga ön för att utöka försvarsmässigt.
Citera
2026-01-07, 18:06
  #1533
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ta det och låta Nato avgöra om de vill förklara krig mot USA eftersom Grönland tillhör USA och så en massa beskyllningar om att Nato är farliga för världen osv. Typiskt modus operandi hos det där gänget.

Danskarna är besatta av Grönland bara för att USA är intresserade. Tidigare brydde man sig inte alls. Grönland kan självständigt välja att införliva sig i USA istället för Danmark.

Man kommer inte sälja sig billigt men man kommer bli rikligt belönade. Särskilt när man vet att både Ryssland och Kina har samma intressen.
Citera
2026-01-07, 18:06
  #1534
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
De kommee göra det ekonomiskt fördelaktigt för grönlänningarna som kommer bli rika och danmark kommer tjäna på det hela då man slipper kostnaden ocv säkerheten garanteras.

Enkelt inte som vänstermedia svt carl bildt och andra som fantiserar om krig vilket de borde spärras in på mentalsjukhus för

Och om grönlänningarna inte tjänar på det, ska Bildt benådas då?
Citera
2026-01-07, 18:13
  #1535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
Poker , sten sax eller påse eller påtryckningar.
De kan ej kriga mot Grönland för då krigar de mot sina egna sas.
Citera
2026-01-07, 18:23
  #1536
Avstängd
Du verkar ha läst halva Wikipedia och tror du hittat sanningen.

Ja avtalet från 1951 ”gäller” men du verkar inte fatta att det är USA som satte reglerna inte Danmark. Amerikanerna fick sin militärbas och lät danskarna behålla flaggan för syns skull. Danmark fick leka stormakt så länge Washington tycker det är gulligt.

Att kalla Grönland ”ett danskt län” är ungefär som att kalla en hyresgäst för ägare du kan skriva vad du vill på dörren men du får ändå inte bestämma över huset.

Självstyret kom just för att Danmark inte längre kunde låtsas att allt var som förr. Du kan ropa om ”suveränitet” hur mycket du vill men utan NATO och USA står Danmark där med flaggan i vinden och inget att säga till om

Men visst fortsätt tro att Köpenhamn styr Arktis. Det är alltid lite charmigt när folk blandar ihop historia med verklighet.


Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Han är korkad om han ställer sig frågande till varför Grönland tillhör Danmark.

Du verkar också korkad som ignorerar det jag citerade.

"(..) ingick Danmark och USA år 1951 en försvarsöverenskommelse som gav amerikanerna tillgång till Grönland i utbyte mot att de erkände Danmarks suveränitet över ön."

Detta säkerhetsavtal gäller.

Detta gäller också.
1951 gick Grönland över från kolonial status till integration och danskt län.
Grönland är en autonom del av Konungariket Danmark, med omfattande självstyre sen 1979, som fördjupades 2009 och har ett parlament med premiärminister Nielsen.

.... och Stephen Millers habegär kan mättas nån annanstans än att hota med imperialism ihop med Trump mot suveräna stater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in