2026-01-07, 13:02
  #1501
Medlem
Trumps plan för Grönland liknar Putins taktik i Ukraina
https://www.politico.eu/article/donald-trump-greenland-easy-steps-nato-policy-deal-military/
Citera
2026-01-07, 13:06
  #1502
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Inte olagligt annan än vad gäller det landet som sanktionerat, finns ingen världspolis även om USA defacto agerar som en.
Spelar ingen roll, en del produkter kommer alltid fram oavsett, även Kina får tag på Nvidia chips trotts sanktioner. Sanktionerna gör det dock avsevärt svårare att få tag på sånt du behöver för att driva ett modernt land.
Citera
2026-01-07, 13:07
  #1503
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minfagel
Militärer är robotar, dom är utvalda för att dom följer order utan att tänka.
Då får dem ge sig ut på tundran och frysa ihjäl då, det är deras problem.
Citera
2026-01-07, 13:21
  #1504
Medlem
Detta är lite som Inception; så fort Trump kommer med ett utspel så planteras omedelbart en idé hos hans följare att det är den mest naturliga, rationella och välgrundade åsikten någonsin, och så har dom alltid tyckt.

Klart USA borde få ta över Grönland, om man inte fattar det så fattar man ju ingenting av det världspolitiska läget. Klart dom behöver det av säkerhetsskäl, och för grönländarna själva, och det är faktiskt t.o.m bra för europa också. Det är helt naturligt, givet världsordningen!

Man ignorerar att man aldrig har haft den här åsikten tidigare, eller ens haft en särskilt formulerad tanke kring Grönland eller dess läge eller befolkning. Men nu är man plötsligt naiv och dum om man inte förstår Trumps plan!

Man ignorerar att man hade fördömt Biden eller Obama i de starkaste ordalag om de hade kommit med liknande utspel, på samma sätt som man alltid har fördömt USAs inblandning i andra länder, så länge det är Obama eller Clinton eller Biden alltså, men när Trump invaderar Venezuela och kidnappar deras president är det helt i sin ordning, för det är inte alls samma sak, det är för en god sak, till skillnad från Gaddafi när det bara var demokrater som var dumma och hade sig.

Det måste vara ansträngande att vara Trump-anhängare, för varje morgon måste man vara beredd på att totalt ändra på alla sina tidigare värderingar och åsikter, och snabbt läsa på vad hans underhuggare skriver på sociala forum för att lyckas försvara alla hans senaste utspel och övergrepp.
Citera
2026-01-07, 13:23
  #1505
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
USA kommer ta Grönland vare sig vi vill eller inte, eftersom det är oundvikligt då de är den större makten.

Den stora frågan är hur Danmark skall kunna lyckas få det till någon fördel, tänker mig att de kan ställa rätt höga krav samt en stor köpesumma med massa eftergifter från amerikanskt håll. Mette Fredriksen får köpa boken "Art of a Deal", och planera därefter.
Okej med den logiken om de är större, vad säger att de inte tar Norge med deras Olja i nästa steg.

"För att det behövs strategiskt mot Ryska hotet"

Sanningen är att det är detta sammarbeten som Nato behövs emot. Större bullies med imperialistiska diktatorer. De stoppar inte vid ett land de blir inte nöjda där.
Citera
2026-01-07, 13:34
  #1506
Avstängd
Jag tror du överskattar hur mycket Danmark kan stoppa något sånt. USA är trots allt ledaren för den fria världen och NATO gör inget utan USA:s godkännande.

Om USA börjar satsa stort på Grönland både med pengar och strategi får Danmark välja om de vill samarbeta eller hamna utanför. Det handlar inte om militär makt utan om vem som kan locka mest med jobb, teknik, handel och trygghet.

USA behöver bara visa intresse, så kommer resten av sig själv. Vem tror du grönländarna hellre satsar på – Köpenhamn med byråkrati och bidrag eller Washington med framtid och möjligheter?

Kanske önsketänkande, men svårt att stoppa när både geopolitik och drömmen om frihet drar åt samma håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja i första hand skulle de nog gå till så.. men OM Danmark sätter sig på tvären och på något sätt lyckas sätta stopp så blir de möjligt militärt . OM ingen av Danmarks allierad med mer kraft vågar gå in. Men jag tror detta mest skulle vara retoriskt och inte konkret. Det skulle bli lite hot om tullar eller något annat tramsigt.
Citera
2026-01-07, 13:47
  #1507
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Grönlänningarna är lite som våra Lappar. Tror de behöver stramas upp en del av den civiliserade världen.
Egalt om det är av Danmark eller USA.
Hur behöver folk som existerat framgångsrikt tusentals år i ogästvänliga miljöer stramas upp menar du?
Är det inte snarare så att svaga fjollor i storstäderna, som knappt klarar av ett veckoslut i en stuga utan el, behöver mer uppstramning?
Citera
2026-01-07, 13:51
  #1508
Medlem
Guzs avatar
Med ett mycket omfattande "arrendeavtal" plus tillgång till infrastruktur också utanför USA:s områden, samtidigt som Danmark/Grönland behåller formell makt över området, men i praktiken bara över de delar man förfogar över, och även då efter konsultation med USA. (Men jag tror ju inte att USA känner det som prio 1 att sköta skolor, bibliotekväsende och vårdcetraler i Nuuk och andra centra.)
Citera
2026-01-07, 13:52
  #1509
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Okej med den logiken om de är större, vad säger att de inte tar Norge med deras Olja i nästa steg.

"För att det behövs strategiskt mot Ryska hotet"

Sanningen är att det är detta sammarbeten som Nato behövs emot. Större bullies med imperialistiska diktatorer. De stoppar inte vid ett land de blir inte nöjda där.
Orangea Imbecillen och hans patrask till anhang verkar inte begripa att sådant imperialistiskt beteende endast sporrar länder som Ryzzland och Kina att försöka sig på att ockupera sina grannländer. Ju fler klartecken de får, desto större och aggressivare hot blir de mot omvärlden.
Citera
2026-01-07, 13:59
  #1510
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Orangea Imbecillen och hans patrask till anhang verkar inte begripa att sådant imperialistiskt beteende endast sporrar länder som Ryzzland och Kina att försöka sig på att ockupera sina grannländer. Ju fler klartecken de får, desto större och aggressivare hot blir de mot omvärlden.

Fast är inte hela idén om internationell rätt egentligen bara ett försök att pausa evolutionen? Om vi tittar på mänsklighetens historia så är det ju de starkaste och mest expansiva kulturerna som överlevt. Varför skulle det vara annorlunda nu bara för att vi har bestämt oss för vissa moderna ideal?
Citera
2026-01-07, 14:03
  #1511
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast är inte hela idén om internationell rätt egentligen bara ett försök att pausa evolutionen? Om vi tittar på mänsklighetens historia så är det ju de starkaste och mest expansiva kulturerna som överlevt. Varför skulle det vara annorlunda nu bara för att vi har bestämt oss för vissa moderna ideal?
Så bra då. Konvertera till islam idag så är det gjort.
Citera
2026-01-07, 14:14
  #1512
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Detta är lite som Inception; så fort Trump kommer med ett utspel så planteras omedelbart en idé hos hans följare att det är den mest naturliga, rationella och välgrundade åsikten någonsin, och så har dom alltid tyckt.

Klart USA borde få ta över Grönland, om man inte fattar det så fattar man ju ingenting av det världspolitiska läget. Klart dom behöver det av säkerhetsskäl, och för grönländarna själva, och det är faktiskt t.o.m bra för europa också. Det är helt naturligt, givet världsordningen!

Man ignorerar att man aldrig har haft den här åsikten tidigare, eller ens haft en särskilt formulerad tanke kring Grönland eller dess läge eller befolkning. Men nu är man plötsligt naiv och dum om man inte förstår Trumps plan!

Man ignorerar att man hade fördömt Biden eller Obama i de starkaste ordalag om de hade kommit med liknande utspel, på samma sätt som man alltid har fördömt USAs inblandning i andra länder, så länge det är Obama eller Clinton eller Biden alltså, men när Trump invaderar Venezuela och kidnappar deras president är det helt i sin ordning, för det är inte alls samma sak, det är för en god sak, till skillnad från Gaddafi när det bara var demokrater som var dumma och hade sig.

Det måste vara ansträngande att vara Trump-anhängare, för varje morgon måste man vara beredd på att totalt ändra på alla sina tidigare värderingar och åsikter, och snabbt läsa på vad hans underhuggare skriver på sociala forum för att lyckas försvara alla hans senaste utspel och övergrepp.
Lysande sammanfattning.

Nyss var det "America first" och ett slut på att vara världspolis. Inga mer militära insatser i andra länder!
Nu är det tvärtom.
Det går fort i hockey...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in