Citat:
Han är inte i total avsaknad av självinsikt. Han vet vad som är rätt & fel. Att han klassar det som ”misstag” är bara för att han åkte fast.
Dvs: han tycker inte det är fel men vet att samhället förväntar sig att han ska tycka det.
Till en viss gräns verkar han förstå hur hans beteenden påverkar andra & det ser man i att han kan vara grym & elak mot vissa personer (ofta klassade som värdelösa) & social / charmig mot andra (personer med värde för honom).
Av de som begår styckmord är det många som lider av personlighetsstörningar.
För att behandla ngn måste det finnas ngt som går att behandla. Och det finns inte där: det är bara fragment av vad som skulle vara en hel människa.
På så sätt finns det en viss symbolik i det hela när han styckmördar. För han är amputerad / styckad själv i delar som aldrig kan fungera som helhet. Det är lika dött inombords som kvinnorna på hans obduktionsbilder.
Säger inte det är därför han gjorde det, bara en metafor.
Han är inte behandlingsbar. Han kan inte ordna upp sitt liv. Aldrig ngnsin.
Han klassar inte för RPV. De får låsa in honom & kasta bort nyckeln nu.
Dvs: han tycker inte det är fel men vet att samhället förväntar sig att han ska tycka det.
Till en viss gräns verkar han förstå hur hans beteenden påverkar andra & det ser man i att han kan vara grym & elak mot vissa personer (ofta klassade som värdelösa) & social / charmig mot andra (personer med värde för honom).
Av de som begår styckmord är det många som lider av personlighetsstörningar.
För att behandla ngn måste det finnas ngt som går att behandla. Och det finns inte där: det är bara fragment av vad som skulle vara en hel människa.
På så sätt finns det en viss symbolik i det hela när han styckmördar. För han är amputerad / styckad själv i delar som aldrig kan fungera som helhet. Det är lika dött inombords som kvinnorna på hans obduktionsbilder.
Säger inte det är därför han gjorde det, bara en metafor.
Han är inte behandlingsbar. Han kan inte ordna upp sitt liv. Aldrig ngnsin.
Han klassar inte för RPV. De får låsa in honom & kasta bort nyckeln nu.
Du får gärna missförstå mig om du vill, men tycker det är synd, men jag kanske helt enkelt är så otydlig? Jag får väl helt enkelt försöka förklara lite tydligare, men förstår du inte nu, så är det nog inte lönt att jag försöker ytterligare en gång?
Han är jättenaiv när han får lämna fängelset och tror att alla ska acceptera glömma och förlåta det han gjort och flyttar till Ingarö som om inget har hänt?
Jodå han vet vad som är rätt och fel givetvis, men han saknar förmodligen samvete så det är glömt och förlåtet i hans värld, övertygad om att det kommer bli bra för han tycker ju själv att han är en bra kille, intalar sig att det var ett ”misstag”?
Precis, de bör ha ansett att han inte är behandlingsbar, men då borde de inte släppt ut honom?
Men de släpper helt sonika ut, en i deras ögon extremt farlig människa som de inte gett någon vård eller behandling, och därmed har han heller inte fått några verktyg, för att lyckas fungera bra i samhället? Därför jag anser att Robin/Vilma inte hade självinsikt om sina problem, just för att hans inställning till det han gjort var ett misstag och helt enkelt övertygade sig själv att alla andra tänkte så också, han hade sonat sitt brott och trodde att det bara var att komma tillbaka?
De visste att de släppte ut en tickande bomb? Men hade Robin/Vilma haft den insikten, då tror inte jag att han hade varit särskilt positiv till att flytta till Ingarö, då hade han nog bosatt sig så långt från Stockholm han bara kunde? Han ser uppenbarligen inte bakåt, ser förmodligen inte konsekvenserna av sina dåliga handlingar, tex att människor inte litar på honom och är rädda för honom? Han muckade och resonerade troligtvis att han har tagit sitt straff, och glad i hågen skulle börja om, utan medkänsla för andra, utan självinsikt om sina problem och utan självinsikt hur andra ser på honom?
Även om de ansåg att han inte är behandlingsbar, så borde de ändå försökt innan de släppte ut honom? Annars skulle de banne mig inte släppt ut honom öht, det är precis lika sinnesjukt korkat och elakt att utsätta civiliserade hederliga människor för en person de anser är precis lika extremt farlig som en tickande bomb? Då är ju de ansvariga precis lika galet farliga om inte mer, just för att de visste medans Robin/Vilma levde i sin drömvärld?