Citat:
Ursprungligen postat av
43hehe43
Har inte snusat sen nyårsafton. Tog nikotintuggummi fram till igår. Har nu varit helt utan nikotin i lite över 24h och jag känner mig helt väck, är så snurrig i skallen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Någon som varit med om liknande och isåfall hur länge satt de i?
Till viss del går det att styra, blir psykosomatiskt liksom, att man delvis råkar bidra till det själv omedvetet. T ex om man går och tänker på att man är sugen på snus så kan det dyka upp direkt (om man inte snabbt som attan bara påminner sig själv -fast det ska du ju inte ha - nähä, och så var det inte mer med det... dvs om man lyckas övertyga sig så lätt haha) och bli värre och värre nästan om du inte lyckas bryta loopen. Det man oftast gör är att distrahera sig istället och då brukar det sitta kvar som en distraktion/irritation, fast sällan bli värre om inte något i omgivningen triggar. En annan grej som är lite bättre än att bara distrahera sig själv är att öva på 'mjuka ögon' som ser brett, inte smalt. Det i combo med djupa lugna andetag brukar kunna lugna ner nervsystemet.
Något som jag märkte när jag slutade snusa 2024 (trillade dit igen ifjol tyvärr och måste börja om) som inte verkar vara så känt fenomen inom vården/allmänheten är att nervsystemet kan behöva 'tränas om'. Jag fick en jäkla spänningsvärk i t ex käkleder/nacken/ryggen och då också konstant huvudvärk. Det började så smått ge med sig efter 6 månader, under tiden gick jag till vården och fick halvkassa muskelavslappnande piller, vilket gjorde att man fick en liten paus ibland iallafall.
Helt ärligt så började jag tyvärr dricka lite för ofta/mycket för att det hjälpte bättre än pillren. Så nu har jag fått jobba på att skära ner drickat med. Svårt att sluta snusa pålitligt också om man dricker sig för full och tappar omdömet. Jag frågade för övrigt ChatGPT om fenomenet och den rekommenderade bland annat en massa andningsövningar och tyngdtäcke för att påskynda att lugna nervsystemet, kan ju vara bra att veta om nån stöter på samma problem. Har testat tyngdtäcke nu och jäklar vad mycket mer avslappnad jag blir när jag sover! Vaknar inte med mer spänning än när jag somnade längre utan tvärtom. (NAC-tillskott funkar också bra för mig personligen, märker skillnad direkt om jag bara glömmer ta det nån dag. Några dagar utan så blir jag förkyld, särskilt efter snusstopp. :-P)
I grova drag så är kanske 80% av det där jobbiga man känner psykosomatiskt som teoretiskt sett går att bli av med på ett eller annat vis. Finns t ex KBT-metoder för att sluta snusa, eller Allen Carrs sluta röka-bok. Men man lär inte komma undan fysiska symptom helt, särskilt första veckan eller t o m första månaden beroende på hur mycket fysiken har påverkats. Sen kan man ju stöta på individuella ytterligare komplikationer om man har otur (som det där med spontana spänningar för mig).
Men värt att komma ihåg att dom här komplikationerna går ju över, förr eller senare, de flesta iallafall inom bara några dagar, de är en droppe i havet mot vad man tjänar i längden i energi, frihet, bättre läkning vid eventuella operationer, bättre blodcirkulation, i många fall mindre 'lat' (tar en snus istället för att ta tag i saker) med mera.
Grymt jobbat hittills!
Jag kör på´t igen i Februari efter Dry January (vit månad).