2026-01-06, 23:13
Medlem
Turphiees avatar
https://omni.se/trafikkaoset-har-andra-orsaker-an-vinterdack/a/0pn2PJ

Citat:
Trots att regeringen införde krav på vinterdäck för långtradare inför den här vintern tycks trafikkaoset ändå uppstå. Kanske för att åtgärden var felriktad, skriver Heléne Lilja, vd på Riksförbundet M Sverige, på DN Debatt.

Hon skriver att rapporter efter kaoset på E22 i Skåne förra vintern visar att 98 procent av lastbilarna hade godkända vinterdäck. Det verkliga problemet är enligt henne yrkestrafikens vanligaste lagbrott: bristande axeltryck på drivaxeln. Det gör att trailers körs baktunga, vilket orsakar olyckor.

”Polisen har redan befogenhet att stoppa och kontrollera så att tunga ekipage uppfyller kraven på axeltryck i trafikförordningen. Ändå görs det mycket sällan”, skriver hon och hoppas på en ändring.

Jag har själv varit yrkeschaufför i alltför många år och har mig veterligen aldrig stött på ett minimikrav för axeltryck. Vilket lagbrott pratas det om i detta fall?
Citera
2026-01-07, 02:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee

Jag har själv varit yrkeschaufför i alltför många år och har mig veterligen aldrig stött på ett minimikrav för axeltryck. Vilket lagbrott pratas det om i detta fall?
Kan inte heller minnas att jag stött på några krav, men sunt förnuft och en smula självbevarelsedrift gör nog ändå att dom flesta SVENSKA ekipage oftast tar sig fram så länge det inte är flera decimeter djup snö.

Syd och Östeuropeiska tvåaxliga trailerdragare däremot borde fan förbjudas på Svenska vintervägar, fastnar dom inte i någon lite backe, så viker dom ihop sig med trailern och far baklänges av vägen när dom bromsar och drivaxeln tappar greppet.

Skulden ska läggas där den hör hemma, vilket ofta är hos dom totalt olämpliga (för vinterväglag) utländska trailerdragarna. Som dessutom konkurrerar ut Svenska åkerier med ojusta medel.
Citera
2026-01-07, 03:22
Medlem
Brantforss avatar
Citat:

Gäller bara tvåaxlade bilar mellan 10 november och 10 april.

Minst 25% av fordonstågets bruttovikt på drivaxeln om släpens sammanlagda bruttovikt är mer än 1,5 gånger bilens bruttovikt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/gods-och-buss/matt-och-vikt/viktbestammelser/sarskilda-bestammelse-for-tvaaxlade-lastbilar-med-slap/
Citera
2026-01-07, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Kan inte heller minnas att jag stött på några krav, men sunt förnuft och en smula självbevarelsedrift gör nog ändå att dom flesta SVENSKA ekipage oftast tar sig fram så länge det inte är flera decimeter djup snö.

Syd och Östeuropeiska tvåaxliga trailerdragare däremot borde fan förbjudas på Svenska vintervägar, fastnar dom inte i någon lite backe, så viker dom ihop sig med trailern och far baklänges av vägen när dom bromsar och drivaxeln tappar greppet.

Skulden ska läggas där den hör hemma, vilket ofta är hos dom totalt olämpliga (för vinterväglag) utländska trailerdragarna. Som dessutom konkurrerar ut Svenska åkerier med ojusta medel.

Jag är inom branchen och även SVENSKA långtradare kan stå som nummer 1 i kön som fått stopp i uppförsbacken.
Flera större svenska aktörer har nu börjat med så kallade sketdäck även på drivaxlarna pga att dessa drar mindre bränsle, att ett däck är lagligt betyder inte att det är ett bra däck.

Michelin t.ex har ett lagligt (vinter) däck men som är absurt dåligt när det är lite slitet.
Senast redigerad av Eysedease 2026-01-07 kl. 07:52.
Citera
2026-01-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors

Minst 25% av fordonstågets bruttovikt på drivaxeln om släpens sammanlagda bruttovikt är mer än 1,5 gånger bilens bruttovikt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/gods-och-buss/matt-och-vikt/viktbestammelser/sarskilda-bestammelse-for-tvaaxlade-lastbilar-med-slap/

Så är också att det är så gott som omöjligt för poliserna att kolla detta såvida det inte är vid en kontrollstation.
Citera
2026-01-07, 15:28
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Så är också att det är så gott som omöjligt för poliserna att kolla detta såvida det inte är vid en kontrollstation.

Tunga gruppen som kontrollerar yrkestrafiiken har alltid vågar med sej.
Citera
2026-01-08, 02:45
Medlem
Raggarspinns avatar
25% av bruttovikten på drivaxeln är som de flesta förstår alldeles för dåligt. En personbil har t.ex 45-100% av vikten på drivande hjul.
Jag kunde på min dragbil lägga 20 ton på drivaxeln vilket är långt över tillåten axeltryck på 11,5 ton. En tvåaxlig dragbil har inte denna möjlighet.
Om ett tungt fordon kör fast eller på annat sätt orsakar en olycka så har fordonet inte rätt däck och/eller viktfördelning eller så är föraren inkompetent. Behövs ingen vägning eller kontroll av däck…
I Sverige har vi väglag och det är den lag som jag anser är relevant. Med rätt fordon och kompetent chaufför så är vinterväglagen inget problem.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-01-08 kl. 02:49.
Citera
2026-01-10, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Tunga gruppen som kontrollerar yrkestrafiiken har alltid vågar med sej.

Tyvärr är det just vintertid ont om tillräckligt röjda och helt plana underlag för de .mobila vågarna, och allt för sällan ges det tillfälle att dra misstänkta bilar till de fasta vågplatserna.

Egentligen skulle varje lastbil som kört fast och hindrat annan trafik bärgas till kontrollplats och vägas där. Avvikelse från reglerna om viktfördelning skulle straffas extra hårt för den som skapar kaos för övrig trafik.
Citera
2026-01-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors

Det här är en regel som borde ha prövats i efterspelet till Mullsjökraschen.

(FB) Mullsjö: Två lastbilar i frontalkrock (2023-01-19)

Kombinationen 2-axlig kort dragbil, link och 3-axlig trailer är lika svår att lasta lagligt som den är att köra på vintern.

Som jag har tolkat utredningen har inget avseende fästs vid viktfördelningen på ekipaget, och händelsen stannade vid "oförklarlig" och "halka".
Citera
2026-01-10, 08:54
Medlem
Citat:

Morell väckte frågan 2018:

Citat:
Under vintern har ett antal uppmärksammade olyckor med dessa ”EU-dragare” återigen visat att de är ett stort problem på våra hala vintervägar. Flera av olyckorna har sannolikt orsakats av undermålig däckutrustning, men även felaktigt placerad last i påhängsvagnen kan få dramatiska följder för fordonskombinationens duglighet i halt väglag.

I trafikförordningen (SFS 1998:1276) finns det inga tydliga krav gällande minsta axeltryck på drivande axel. I 3 kap. (Bestämmelser för trafik med fordon) 80 § 5 fastställs att last inte får medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan försvåra körningen av fordonet. Detta är en luddigt formulerad text som ger oändliga möjligheter till fri tolkning

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/axelbelastning-pa-drivaxel-for-eu-dragare_h611180/

Utredning tillsattes. Lagen som blev resultatet var att betrakta som ett första steg mot förbud av europadragare vintertid.
Men, lagen efterlevs inte, kontrolleras inte och beivras inte. Tandlös, alltså.
Gruppen VETA hade åsikter om utformningen när den kom:

Citat:
Korta dragbilar (tvåaxliga sådana) med trailers upplevs som överrepresenterade när det gäller avåkningar i halt väglag. Det är inte ovanligt att fordonskombinationen viker sig som en fällkniv och olyckan är ett faktum. Regeringen gav 2018 Transportstyrelsen i uppdrag att utreda säkerhetshöjande åtgärder för korta dragbilar.

Transportstyrelsens utredning kom i oktober 2020. Där läser vi att ”olycksriskerna för lastbilar registrerade i utlandet är högre än för svenskregistrerade dragbilar och lastbilar om man ser till de olyckor som Sveriges kommuners räddningstjänster har larmats ut på.”
(Kritiken i den fortsatta texten.)

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2021/03/utredning-visar-2-axliga-dragbilar-mer-olycksbenagna/

Att så många svenska chaufförer (Aka Världsmästare) är helt ovetande om denna regel är ett bra tecken på hur uselt utrullad den är. Hur skall en Makedonsk bonde med falsk Bulgarisk identitet då kunna känna till den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in