Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Jämförelsevis med USA har de nordiska och många europeiska länder i det närmaste gratis sjukvård, man betalar endast ibland en symbolisk summa typ.
I USA får man en räkning på 20000 om man blir hämtad med ambulans, även om man är medvetslös och inte vill följa med för man inte har råd.
På youtube har jag sett amerikaner som fått räkning på 150000 för en enda natt på sjukhus.
Som ett resultat har USA en stor hemlös befolkning eftersom folk inte har råd med bostadskostnaderna för att de har så stora sjukhusräkningar.
Det finns privata sjukförsäkringar men de är väldigt dyra och alla har inte råd med de.
Danmarks system är helt enkelt överlägset om man blir sjuk.
Jag tror inte många grönlänningar vill ha USAs vårdsystem eller stora problem med hemlöshet eller stora problem med att t.ex. fattiga fäder får sitta i fängelse för de inte har råd att betala underhållsbidrag.
Tror du grönlänningarna vill ha ett Skid Row på Grönland?
Skid Row är en gata i Los Angeles där över 4000 hemlösa bor i tältläger längs gatan, kilometer efter kilometer med tält.
Inte heller tror jag grönlänningarna vill ha USAs drogproblem med typ epidemier som crack-cocaine epidemin där narkotika smugglas av CIA.
USA ÄR EN RIKTIG NARCO-STATE!
Kostnaderna för utbildning är betydligt större i USA än i Danmark, många har inte råd med högre utbildning eller att ens ha barnen på förskola.
Jodet vet jag men du har kanske inte noterat att vi har den 8:e högsta skatterycket i värden!!
Mao inget är gratis, jag har jobbat hela livet och varit sjukskriven 5 ggr blev nu sjukskrivet och f-kassan avisade min sjukskrivning med att jag skulle byta jobb så det blev inga pengar där,,
så man hade hellre haft en privat f-säkring som tagit det då jag trots allt betalt in 21.890.000 kr i skatt, tji fick man för det. så kom inte dragandes med att det är dyrt i USA.
Det är dyrt att bo i Sverige med.