2026-01-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag kommer aldrig förstå mig på detta Sandfolk…
Aldrig någonsin.

Slå sin dotter och kalla henne hora, helt suveränt. Tydligt exempel på IQ.
Men var en intressant brottsrubricering som jag aldrig hört talas om.
Hur motsvarar 80 timmars samhällstjänst 3 månader i fängelse? Jag förstår inte det.

Jag tror inte hon kan.
Lika mycket som de är pesten för oss skattebetalande svenskar så är de även pesten inom egen familj och släkt. Hon kommer aldrig undan, tyvärr.

Samhällstjänst 1 mån = 40 tim. Så på 3mån-VF = 2 mån är lika med 80 tim. Staten vill helst, om möjligt inte sätta personer i fängelse, speciellt om de är tidigare ostraffade. Därför finns det El boja och Samhällstjänst. I Italien finns det till ex fängelse hemmet för äldre.

Skulle pappan begå nya (liknande) brott så blir det nog fängelse nästa gång.
Citera
2026-01-06, 16:41
Medlem
Sinraths avatar
Blir man bojad under samhällstjänst eller kan man bara lyfta långfingret och fly utomlands?
Citera
2026-01-06, 16:48
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Islam ändå. Underbar religion

Hur islamofobisk jag än är så förekommer hederskultur hos alla möjliga invandrare från MENA. Det förekommer hos kristna assyrier, hos yazidier m.fl.. Det är inte kopplat till Islam.
Citera
2026-01-06, 16:50
Medlem
JanFyhrholdts avatar
"Heder" är ett begrepp som inte passar inom juridik.
Om ordet används i svensk lag är rättssäkerheten satt ur spel.

Det finns redan lagar mot misshandel, skadegörelse, stöld, och relaterade brott
som orsakat bevisbara kroppsskador eller ekonomiska skador.

Ju färre av dessa verkliga brott som kan bekämpas, desto fler lagar införs
om påhittade brott mot diverse ideologiska värdegrunder där traditionella beviskrav ersätts av godtyckliga bedömningar.

Att den 17-åriga flickans anhöriga hade fel åsikter är uppenbart, men att bekämpa åsikter om "heder" och liknande med lagens hjälp är lika omöjligt som olämpligt.

Att anpassa svenska lagar efter en selektivt importerad underklass
av naturvarelser från jordens alla hörn sänker hela landet till samma nivå som
som redan befintliga invandrargetton.

Sverige har avsiktligt undvikit en högutbildad invandring, då den traditionella svenska rasismen och främlingsfientligheten aldrig skulle tillåta att invandrare
konkurrerar med svenskar på den attraktiva delen av arbetsmarknaden.

Det talas med all rätt fördömande om "muslimska sharia-lagar" och övriga barbariska seder och bruk bland invandrare.
Men samtidigt beter sig svenskarna allt oftare på samma sätt.

Men det är prägeln av underklass som dominerar invandringen, oavsett om det är alkoholiserade "kniv-finnar", snattande "romer" eller som i det här fallet "(o)hederliga" hedersförbrytare"(?).

Jag vill inte på något sätt fastställa att dessa invandrare, eller ens turister
i Sverige eller något annat land skulle utgöra ett representativt urval från
deras respektive hemländer. Varken genetiskt eller kulturellt.

Den rasism som kommer till uttryck är i de flesta fall överdriven och ofta
felaktig. Det mesta grundar sig på invandrarnas beteende och inte på deras
hemländers etniciteter och kulturer.

Sveriges nya "hederskultur" är nu att lagföra åsiktsbrott.
En totalitär och primitiv samhällsordning demokratiskt framröstad av underklassen och kvinnorna.

Vill man leva i ett land med traditionell europeisk kultur och värdegrund måste man lämna Europa.

I Sverige kan man dömas till fängelse eller sluten vård på obestämd tid
för fel åsikter, som i fallet med den för "hedersbrott" fängelsedömde modern.

Jag citerar från artikeln i SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/at-sushi-med-manlig-van-foraldrar-kan-fallas-for-hedersfortryck

"Döms till fängelse
Mamman döms för hedersförtryck till ett år och två månaders fängelse.

I pappans fall har tingsrätten kommit fram till att heder har varit ett av motiven men att kräkningarna inte varit av sådan omfattning och karaktär som krävs för att han ska dömas för det.

Istället döms han för egenmäktigt förfarande, misshandel och ofredande, till skyddstillsyn och samhällstjänst i 80 timmar, vilket motsvarar tre månaders fängelse"

Märk väl detta;

"I pappans fall har tingsrätten kommit fram till att heder har varit ett av motiven men att kräkningarna inte varit av sådan omfattning och karaktär som krävs för att han ska dömas för det."

Hade väl snarare med illamående att göra än "heder" då det i rubriken framgår
att pappan påträffade sin 17-åriga dotter ätandes "sushi" (som är rå fisk)
tillsammans med "en manlig vän". Det var väl om inte annat ett alltför radikalt
avsteg från familjens normala kostvanor.

Alternativt att pappan uppfattade att det var från dottern fisklukten kom
och av den anledningen började kräkas.

Om "kräkningarna" inte landade på dottern eller på matbordet, tycker jag som tingsrätten att pappan inte kan dömas till fängelse.
Särskilt inte om "kräkningarna" var begränsade till sin "omfattning och karaktär"

Vill inte påstå att föräldrarna är oskyldiga (eller skyldiga) till brott, men de är oskyldiga
till brott med brottsrubriceringen "hedersbrott".

För övrigt måste "nyheten" från SVT vara den första i sitt slag som meddelar fängelsestraff respektive skyddstillsyn och samhällstjänst för två personer utan att ange vilka brott de var dömda för, annat än "hedersförtryck" och "kräkningar" (se ovan citat från SVT).
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-01-06 kl. 16:57.
Citera
2026-01-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Återigen en tandlös lagstiftning där mamman får minimistraffet och pappan inte ens tvingas skaka galler.

Diskutera vad ni vet om brottet och vad ni tycker om påföljden för föräldrarna.

Utan dom är det svårt att diskutera om straffet var korrekt eller inte. Personligen skulle jag hellre se ett system där vi oftare dömer till böter, speciellt korta straff, och vissa fall till spöstraff. Det är billigare och spöstraffen är troligen mer avskräckande än kortare fängelsestraff. Använd Boja mer också.

Inför även förvar (Internering), den norska varianten i stället för den danska, för farliga personer. Jag vet inte om mamman och pappan ska anses farliga. (Ingen dom)
Citera
2026-01-06, 17:35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Samhällstjänst 1 mån = 40 tim. Så på 3mån-VF = 2 mån är lika med 80 tim. Staten vill helst, om möjligt inte sätta personer i fängelse, speciellt om de är tidigare ostraffade. Därför finns det El boja och Samhällstjänst. I Italien finns det till ex fängelse hemmet för äldre.

Skulle pappan begå nya (liknande) brott så blir det nog fängelse nästa gång.

Tänk om 40h arbete = 1 full månadslön.
Jag blir faktiskt arg av att lära mig detta.

Nästa gång kanske dottern är död, tyvärr.
Citera
2026-01-06, 17:41
Medlem
Vet vi ursprunget på föräldrarna? Många som antar att de är muslimer men de bodde trots allt i södertälje, kan mycket väl vara syrianer/assyrer?
Citera
2026-01-06, 17:47
Medlem
Citat:
Tänk om 40h arbete = 1 full månadslön.
Jag blir faktiskt arg av att lära mig detta.

Nästa gång kanske dottern är död, tyvärr.

Nej 40h gör du på din fritid. Samtidigt som du samhällstjänst så had du ditt vanliga arbete
Senast redigerad av SiamGnome 2026-01-06 kl. 17:50. Anledning: lägga till fakta
Citera
2026-01-06, 17:51
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej 40h gör du på din fritid. Samtidigt som du samhällstjänst så had du ditt vanliga arbete

Poängen är att antagligen arbetar inte ens dessa. Så 40h samhällstjänst blir som en arbetsvecka för oss som arbetar.
Men det räknas som en månad.
Det som irriterar mig.
Citera
2026-01-06, 18:34
Medlem
Citat:
Poängen är att antagligen arbetar inte ens dessa. Så 40h samhällstjänst blir som en arbetsvecka för oss som arbetar.
Men det räknas som en månad.
Det som irriterar mig.

Nej det har inte med det att göra. Samhällstjänst ska kunna gå att kombinera med vanligt arbete eller studier. Arbetslösa kan dömas till det. Men huvudnmeningen med straffet är att de drabbar "vanliga människor", sådana som inte är straffade tidigare. Till ex du om misshandlar någon, så kan du kanske dömas till samhällstjänst. Om du inte är dömd tidigare för misshandel och ses som en svensson. Till ex finns olika kombon:

Villkorlig dom + 40–120 timmar samhällstjänst

Skyddstillsyn + 80–200 timmar samhällstjänst

Ibland böter + samhällstjänst
Citera
2026-01-06, 19:58
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Då kan vi förvänta oss att hon mördas inom en snar framtid.

Vi har hämtat hit flera miljoner från en härlig kultur sprungen ur den värsta dödskulten i mänsklighetens hela jävla historia.

Ja "värsta dödskulten" är det sannerligen,
men varje gång man tror att något är det värsta dyker det upp något ännu värre.

Det skulle föra bort från ämnet att nämna vad,
men steget att införa ordet "heder" i lagtexter är ett steg i fel riktning.

De påhittade begreppen "hedersbrott", "hedersförtryck", "hedersrelaterad", osv passar lika illa i en rättegång som svordomar i kyrkan.

Innan ett större antal oskyldiga fällts för "hedersförtryck" i brist på tekniska bevis. har redan det ursprungliga begreppet heder i Sverige plötsligt omdefinierats till sin motsats.

Att vara hederlig har hastigt och lustigt kommit att bedömas som ohederlighet.

Heder kan säkert ha olika betydelser i olika språk, men i Sverige har det goda begreppet heder lagstiftningsvägen kommit att förknippas med primitiva och våldsbenägna barbarer.

Har inte ägnat tid åt att studera juridik då det mer framstår som en plattform för kriminalitet
än ett motmedel.

Ej heller är jag eller någan annan i den här tråden språkvetare, men hur ett svenskt ord med den mest fördelaktiga värdeladdning kriminaliserats med fängelse i straffskalan
är ofattbart korkat.

Föräldrarna till den 17-åriga flickan är helt oskyldiga om de fällande domsluten grundar
sig på en inkompetent "bedömning" i total avsaknad av tekniska bevis och trovärdiga vittnesmål.

De enda bevis som skulle kunna presenteras
för detta påstådda "hedersförtryck" inom en sluten privat familjemiljö slulle vara inspelningar från dolda kameror i familjens bostad.

Men då skulle denna övervakning i sin tur vara olaglig och därmed ogiltig som bevis.

Tyvärr närmar sig Sverige med stormsteg exakt det som du omtalar som "dödskult".

Den demokratiska folkviljans krav på dödsstraff, eller "spöstraff" som användaren "SiamGnome" föreslog, krav på livstids "vård" och inlåsning.

Och snart kameror i privata bostäder, när väl de ansiktsigenkännande AI-kamerorna sätts upp på allmänna platser som redan beslutats.

Jag har talat med invandrare från diktaturländer som redan för 30 år sedan
förklarade att Sverige hade blivit värre än de diktaturer varifrån de kom.

För det första är redan artikeln i SVT en skandal som okritiskt dokumenterar en uppenbar rättsskandal i Sverige.

De flesta verkar tycka att dessa invandrare skall utvisas, vilket är den enda rimliga åsikten.
Men det är lättare sagt än gjort om man respekterar gällande lagstiftning.

Men respekten för lag och ordning är så urholkad av folkpöbelns krav på drakoniska påföljder som redan resulterat i lagar motsvarande stenåldern.
Det lär inte dröja länge förrän fullt krig utbryter.
Hög tid att avskaffa allmän rösträtt, om det inte redan är försent.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-01-06 kl. 20:05.
Citera
2026-01-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlastar
Islam ändå. Underbar religion
Hedersnormer finns inom många olika religioner och icke religioner. Det finns bland kristna, muslimer, hinduer mm. Det finns bla i Asien, Afrika Mellanöstern och bland romer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in