2026-01-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
och vad kan EU göra ? Trump började visa fientlighet mot EU när han införde tullarna och sen Ursula V der Lies godkände det och skakade hand med jäveln som om han gjorde oss en tjänst.

Sanktioner mot USA ? lycka till

Det är precis det jag säger
EU kan inte visa ryggrad. Ursula la sig totalt platt
En tuff ledare hade temporärt stängt all handel med USA
Senast redigerad av Max1494 2026-01-06 kl. 13:51.
Citera
2026-01-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Putin skulle faktiskt, på samma grunder som Trump, kunna rättfärdiga en annektering av Gotland genom att hänvisa till självförsvar mot NATO-hot, historiska anspråk från 1808, skyddet av Kaliningrad samt strategiska sjöleder.

Gombojavyn Zandanshatar skulle faktiskt, på samma "historiska anspråks" grunder som putain, kunna rättfärdiga en annektering av vad du kallar ryssland (och även Kina, för den delen), ty de borde ju "egentligen" lyda under Ulan Batoor, då så var ju fallet tidigare i historien, eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire
Citera
2026-01-06, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Har du inte läst Tråden ?
Danmark äger inte rätten att sälja Grönland eller för den delen avyttra Gränland
Grönland äger frågan om sin framtid enligt Pargraf 21
De vill bli en egen suverän stat

Det var därför jag skrev
"Om grönlänningarna accepterar det"
Citera
2026-01-06, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vi kan bara stå och se på. USA är ju Nato. Eller åtminstone den främsta anledningen till att vi gick med. Om han gör allvar av sina hot får vi vänta och se hur USA’s framtida utrikespolitik kommer se ut efter Trump. Kommer post-Trump administrationen ägna sig åt att back tracka och försöka ändra Trumps allra sämsta beslut eller är det den linjen som kommer kvarstå i amerikansk utrikespolitik.

Nato existerar ju inte som pakt i realiteten längre, det står klart för alla utom naiva dårar inklusive gaggiga nostalgiker.
Citera
2026-01-06, 13:52
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Varför skulle Trump-supportrar ha det svårt? Venezuelas oppositionsledare Maria Corina Machado ville precis dela fredspriset med honom?

Intressant vilket undfallande folk svensken är? Bitter nu när USA gör vad som gagnar dem istället för att hålla Europa under armarna? Inget eget ansvar överhuvudtaget, USA ska hålla uppe Ukraina, USA ska mota Ryssen i dörren, USA ska betala mest till NATO.
Kanske är dags och växa upp och ställa sig upp för sin egen kontinent istället för att enkom vara en lydstat?
1. Trump har bestämt att Machado saknar stöd. Förmodligen för att han tror det är lättare att köpa vicepresidenten.
2. Europa har betalat mer stöd under 2025 än USA. Det trodde jag alla visste.

Att Europa skulle vara någon slags lydstat till USA är ett påstående som helt saknar verklighetsförankring. Däremot så har många länder i Europa skadat sig själva med en vansinnig invandrings- och försvarspolitik. Men långt ifrån alla.
Citera
2026-01-06, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Jag önskar att NATO vore över när USA tar Grönland men så kommer det inte bli.

De flesta NATO-länder har inget annat militärt alternativ till NATO och med Putin på krigsstigen så är det ingen som vågar skapa nya allianser nu.

Det största problemet är att hela västvärlden har gjort sig mer och mer beroende av USA de senaste 50 åren.

Man kan inte bara klippa detta band hur som helst utan att det blir förödande konsekvenser.

Enligt Carl Bildt (idag) är det troligt att USA tar Grönland inom ett halvår. Men du verkar mer insatt, det vore intressant att höra vilka kanaler och kontakter du sitter på
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
lustigt att stephen miller, jude och sionist, ifrågasätter danmarks territoriella anspråk. ja, det har varit danskt sedan vikingatiden. vandra vidare, moshe
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
1. Trump har bestämt att Machado saknar stöd. Förmodligen för att han tror det är lättare att köpa vicepresidenten.

Att Europa skulle vara någon slags lydstat till USA är ett påstående som helt saknar verklighetsförankring. Däremot så har många länder i Europa skadat sig själva med en vansinnig invandrings- och försvarspolitik. Men långt ifrån alla.

Om inte Europa är en lydstat till USA, varför har man då slängt ut hela sin utrikespolitik och anammat den amerikanska? För att det är kul? Våra politiker vågar inte ens uttala sig när Europas gränser hotas med våld. Du är fan ta mig tragisk
Citera
2026-01-06, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos

Invandringen har noll med detta att göra skulle jag säga. JD Vance är inte en seriös källa, det trodde jag alla förstod.
Citera
2026-01-06, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Detta kommer ju bara sluta på ett sätt : att usa går i krig mot Europa och tar Grönland

Danmark kommer inte vika sig,även fast Europa är ett lätt byte för usa.

USA kommer ta över Grönland utan strid skulle jag tro. Västeuropa har inte samma stridsvilja som många andra länder som lever under hot från USA. Det är också Europas problem. Sen tycker jag man ska undvika krig oavsett såklart, vare sig det är mot USA eller Ryssland.
Citera
2026-01-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Gombojavyn Zandanshatar skulle faktiskt, på samma "historiska anspråks" grunder som putain, kunna rättfärdiga en annektering av vad du kallar ryssland (och även Kina, för den delen), ty de borde ju "egentligen" lyda under Ulan Batoor, då så var ju fallet tidigare i historien, eller hur?
https://en.wikipedia.org/wiki/Mongol_Empire
Japp, likt situationen med Krimhalvön, där Ryssland hävdade historiska skäl för annektering, visar hur historiska egenskaper kan användas för att legitimera moderna territoriella anspråk.
Citera
2026-01-06, 14:05
Medlem
Seabeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
USA kommer ta över Grönland utan strid skulle jag tro. Västeuropa har inte samma stridsvilja som många andra länder som lever under hot från USA. Det är också Europas problem. Sen tycker jag man ska undvika krig oavsett såklart, vare sig det är mot USA eller Ryssland.

Absolut, jag tror usa kan spela ut Europa inom 5-6 veckor…

En fruktansvärd tanke ,men sannolikt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in