2026-01-05, 23:43
Medlem
Hej!

Jag är en man i tidig 30 års ålder som har fru och två barn, bor i hus sedan 3 år tillbaka och har precis kommit ikapp med alla utgifter som kommer med hus. Vi har köpt allt man behöver, renoverat så som vi vill ha det.

Nu kan jag äntligen börja spara lite mer och just nu kan jag lägga undan ca 25 000 kr

Som det ser ut nu har jag sedan några månader fördelat det enligt detta:

Barnspar 5000 kr (Länsförsäkringar global index + Avanza Zero)

Pensionssparande 5000 kr (Länsförsäkringar global index + Avanza Zero)

Utdelningsfonder 5000 kr (Montrose Global Monthly Dividend, XACT Nordic High Dividend Low Volatility, Aktiespararna Direktavkastning B)

Stabila utdelningsaktier 10 000 kr (Betalar Utdelningsjägaren 60 kr i månaden på hans Patreon och tar mycket råd och inspiration från honom)

Vad tycker ni om denna fördelningen? Jag vill på sikt bygga en "pengamaskin" därför fokuserar jag på aktier och fonder som delar ut pengar
Citera
2026-01-05, 23:49
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Hej!

Jag är en man i tidig 30 års ålder som har fru och två barn, bor i hus sedan 3 år tillbaka och har precis kommit ikapp med alla utgifter som kommer med hus. Vi har köpt allt man behöver, renoverat så som vi vill ha det.

Nu kan jag äntligen börja spara lite mer och just nu kan jag lägga undan ca 25 000 kr

Utdelningsfonder 5000 kr (Montrose Global Monthly Dividend, XACT Nordic High Dividend Low Volatility, Aktiespararna Direktavkastning B)

Stabila utdelningsaktier 10 000 kr (Betalar Utdelningsjägaren 60 kr i månaden på hans Patreon och tar mycket råd och inspiration från honom)

Vad tycker ni om denna fördelningen? Jag vill på sikt bygga en "pengamaskin" därför fokuserar jag på aktier och fonder som delar ut pengar
Helt okej. Kolla bara så att du får med flera olika branscher i din aktieportfölj.

Tänker du investera allt under en och samma dag?
Citera
2026-01-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Helt okej. Kolla bara så att du får med flera olika branscher i din aktieportfölj.

Tänker du investera allt under en och samma dag?

Fonderna köper jag direkt vid löning, resterande 10 000 kr för utdelningsaktier fördelar jag ut vid olika tillfällen under månaden. Försöker träffa nåt företag som har en dipp
Citera
2026-01-06, 00:02
Medlem
Citat:
Hej!

Du har inte sagt mycket av hur din situation ser ut, men där står iaf "hus". Jag tänker att du behöver se till att du har en buffert också.

Har du sett över avgifterna för fonderna? 60kr/mån blir 720kr per år och för en post på 10tkr innebär det 7%, ganska saftigt avbräck. Man skall när det gäller avgifter ha i åtanke att de gör större inverkan än vad man kanske skulle kunna tro.

Utdelning kan vara nice om man skall leva på avkastningen, men samtidigt innebär det kanske att man går miste om värdeutveckling vilket är nice om man vill att kapitalet skall växa. För att komma dit att du kan leva på avkastningen och du inte matar in stooora summor i sparandet så innebär det att mycket av kapitalet kommer att komma från värdeökning.
Citera
2026-01-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du har inte sagt mycket av hur din situation ser ut, men där står iaf "hus". Jag tänker att du behöver se till att du har en buffert också.

Har du sett över avgifterna för fonderna? 60kr/mån blir 720kr per år och för en post på 10tkr innebär det 7%, ganska saftigt avbräck. Man skall när det gäller avgifter ha i åtanke att de gör större inverkan än vad man kanske skulle kunna tro.

Utdelning kan vara nice om man skall leva på avkastningen, men samtidigt innebär det kanske att man går miste om värdeutveckling vilket är nice om man vill att kapitalet skall växa. För att komma dit att du kan leva på avkastningen och du inte matar in stooora summor i sparandet så innebär det att mycket av kapitalet kommer att komma från värdeökning.

Avanza zero har ju 0% avgift

Länsförsäkringar har 0,22% vilket kan tycker är "ganska" lågt? När jag läser runt så rekommenderar folk att man har som högst ca 0,2%

Avgifterna i utdelningsfonderna är ju lite högre, men där tänker jag att man betalar lite för en stadig utdelning

Jag har ca 50 tkr i buffert. Mycket är nyligen fixat eller utbytt i vårt hus. Så det enda som kan komma som en överraskning är vitvaror.

Min fru tjänar relativt bra ca 40 tkr före skatt och håller även på med tiktok där hon drar in samarbeten på ca 150 tkr per år historiskt. Båda barnen spelar hockey och vi får gratis utrustning tack vare min frus tiktok
Senast redigerad av kennystarfighter2k 2026-01-06 kl. 00:11.
Citera
2026-01-06, 00:18
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ser inte nyttan av varken utdelningsfonder och speciellt inte utdelningsaktier från någon utdelningsjägare på Patreon. Det går att sälja fonder för att få "utdelning", det är totalavkastning som är intressant. Tänk er att missa fina bolag som Nvidia, Microsoft och Apple bara för att man jagar utdelning i H&M och Telia.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2026-01-06 kl. 00:20.
Citera
2026-01-06, 00:19
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Hej!

Det finns ingen fördel med utdelningsaktier. Du underdiversifierar och tvingas realisera vinsterna i förtid.
Citera
2026-01-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ser inte nyttan av varken utdelningsfonder och speciellt inte utdelningsaktier från någon utdelningsjägare på Patreon. Det går att sälja fonder för att få "utdelning", det är totalavkastning som är intressant.

Vad förslår du då?
För någon som inte har tid eller ork att sätta sig in i vilka företag som är värda att investera i
Citera
2026-01-06, 00:27
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Vad förslår du då?
För någon som inte har tid eller ork att sätta sig in i vilka företag som är värda att investera i
Jag har heller ingen tid eller ork på att sätta mig in i aktier och har således allt i globalfond. Enkelt och överpresterar säkerligen snitt-spararen.
Citera
2026-01-06, 00:28
Medlem
Citat:
Avanza zero har ju 0% avgift

Länsförsäkringar har 0,22% vilket kan tycker är "ganska" lågt? När jag läser runt så rekommenderar folk att man har som högst ca 0,2%

Avgifterna i utdelningsfonderna är ju lite högre, men där tänker jag att man betalar lite för en stadig utdelning

Jag har ca 50 tkr i buffert. Mycket är nyligen fixat eller utbytt i vårt hus. Så det enda som kan komma som en överraskning är vitvaror.

Min fru tjänar relativt bra ca 40 tkr före skatt och håller även på med tiktok där hon drar in samarbeten på ca 150 tkr per år historiskt. Båda barnen spelar hockey och vi får gratis utrustning tack vare min frus tiktok

Jag skulle nog satsa på att vänta med avkastningsinriktningen för tillfället, eller åtminstone hålla avgifterna låga. Under uppbyggnadsfasen så har du ju ganska liten nytta av utdelningar som tickar på. Skall du få någon pengamaskin att tala om så är det ju bygga upp kapital du skall göra och däri ingår att få kapitalet att växa.

I ett senare läge när det är dags att börja leva på kapitalet kan det vära läge att omallokera resurserna. När det börjar närma sig kan det också vara läge att dra ner andelen aktier.

Vad gäller sparandet för dina barn kan det vara lämpligt med en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare (snarare än att spara i barnets namn). Sparar du i barnets namn så kommer ju barnet själv avgöra hur de skall användas när de fyller 18 utan att du har ett knyst att säga om saken, är det i kapitalförsäkring så kan du välja att sätta stopp för oansvarig användning av pengarna, isht om du har någon slags tanke på hur pengarna skall användas. Det kan vara läge att allokera om kapitalet där också när det börjar närma sig att pengarna skall användas.
Citera
2026-01-06, 09:35
Medlem
Citat:
Hej!

Kan du spara 25tkr i månaden gör du det i vanliga indexfoder och väntar i 25 år så har du 25 miljoner om börsen går som förväntat.
Grattis till din rikedom
Citera
2026-01-06, 10:50
Medlem
Citat:
Hej!

Jag skulle minska på barnsparandet. Själv sparar jag inget till mina barn då jag vill ha kontrollen. Dels kanske det är jag som behöver pengarna i framtiden eller så vill jag kunna styra när och hur barnen får pengarna.

Du nämner inget om en buffert, kan vara bra och skönt att ha. Psykologiskt kan det göra det möjligare att spara mer varje månad om man vet att bufferten finns där och kan täcka upp för en bilreparation i slutet på månaden.

Utdelningsaktier kontra fonder är intressant. Själv tycker jag utdelningsaktier känns mentalt bra då de generar kassaflöde. Totalavkastningen är kanske en annan femma. Du är ung och hinner bygga värde. Se till att du fattar medvetna beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in