Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Du har inte sagt mycket av hur din situation ser ut, men där står iaf "hus". Jag tänker att du behöver se till att du har en buffert också.
Har du sett över avgifterna för fonderna? 60kr/mån blir 720kr per år och för en post på 10tkr innebär det 7%, ganska saftigt avbräck. Man skall när det gäller avgifter ha i åtanke att de gör större inverkan än vad man kanske skulle kunna tro.
Utdelning kan vara nice om man skall leva på avkastningen, men samtidigt innebär det kanske att man går miste om värdeutveckling vilket är nice om man vill att kapitalet skall växa. För att komma dit att du kan leva på avkastningen och du inte matar in stooora summor i sparandet så innebär det att mycket av kapitalet kommer att komma från värdeökning.
Avanza zero har ju 0% avgift
Länsförsäkringar har 0,22% vilket kan tycker är "ganska" lågt? När jag läser runt så rekommenderar folk att man har som högst ca 0,2%
Avgifterna i utdelningsfonderna är ju lite högre, men där tänker jag att man betalar lite för en stadig utdelning
Jag har ca 50 tkr i buffert. Mycket är nyligen fixat eller utbytt i vårt hus. Så det enda som kan komma som en överraskning är vitvaror.
Min fru tjänar relativt bra ca 40 tkr före skatt och håller även på med tiktok där hon drar in samarbeten på ca 150 tkr per år historiskt. Båda barnen spelar hockey och vi får gratis utrustning tack vare min frus tiktok