2026-01-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Jag bryr mig om Venezuela
De säljer olja till Kina , det gör att jag kan köpa Nike skor och Applephones

En kommunistdiktatur roffar åt naturresurser åt en annan kommunistdiktatur utan att komma till folkets användning i båda länderna så feta västerlännigar kan köpa mer skit på lån med pengar som inte existerar. Och Trump är alltså den dåliga i denna härva?
Citera
2026-01-05, 22:51
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Går rykten om att USA gjort upp i förväg med mutade militärer och politiker i Maduros närhet och att operationen med gripandet av Maduro bara var en "show" och styrkedemonstration. Lite mysko var det allt att 2 Chinooks och 5 Black Hawks kunde flyga in flera mil in i Venezuela utan någon som helst luftvärnseld. Inga lv-robotar, inga manpads, inga lvakan, inga kulsprutor... Ok, Black Hawksen är målade med radarabsorberande färg och jänkarna körde stenhård SEAD, men sikten var klar och helikoptrarna borde ha kunnat bekämpas med lvakan, manpads osv.

Gissar på fulspel bakom kulisserna här, Delta Forces "show" gick lite för enkelt för att kännas äkta... Vi får invänta Hollywoods version av händelseförloppet om något år...

Om politiker och militären var mutade varför har Venezuela startat en nationell mobilisering, undantagstillstånd och säger att de kommer att försvara sig militärt mot den "imperialistiska attacken"?

https://x.com/i/status/2008238681086386467
Citera
2026-01-05, 22:56
Medlem
Majoriteten av Wall Street aktörerna är demokrater och som väntat har de inte pengarna på samma ställe som munnen. Demokraternas pengar (vilka jag litar mer på) säger tummen upp för USA med det här. Börsen rusar, men en sak är klar och något som inte debatteras tillräckligt enligt mig.

Det här är INTE vad amerikanska folket röstade för när de röstade på Trump.
Citera
2026-01-05, 23:14
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
2026 börjar bra för demokratier och fria rättigheter, och du tycker det är fel? Berätta för oss vad som är bra med kommunism? Fungerade bra i Venezuela? Knark och droger är bra? Ryssland är bra? Iran med Islam är bra? Och låt oss gissa, du gillar även terrorsekten i palestina?

Så ge oss den där maffiga övertygande inlägget som övertygar oss att något av ovan är bra för oss
Skillnaden från PISS länder i M.O är att i Venezuela och Iran finns ett minne av något bra, något som är gott - fria rättigheter, välfärd på vettigt vis och möjligen framtida demokrati.

Varför det? Verkar ju snarare vara du som ville göra en maffig utläggning om hur Santa Trump ska dela ut demokrati-klappar till alla snälla barn i Venezuela.

Jag påpekade bara att USA inte har nåt lysande track record med att leka världspolis. Först sanktionera skiten ur landet i åratal, sen statskuppa presidenten, och sen tenderar det bli Mad Max i några decennier. Vanligtvis.

Och som sagt, tycker egentligen bara det är kul att betrakta hur ni NATO-entusiaster jublar över att en suverän nation i Sydamerika attackeras, när ni tidigare sprängt topplocket över samma sak i Österopa. Era hycklare.

Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Lutar mig tillbaka och ser ondskan i världen minska och försvagas hela tiden! Kom igen nu, övertyga mig

"Lutar mig tillbaka och inväntar att tomten kommer med säcken full på sin rensläde och delar ut klappar. Kom igen nu, övertyga mig om att jag har fel!".

Ja du, vad ska man säga?

Minns att jag för nåt decennie sen hörde nån stackars galning i fikarummet som på fullt allvar menade att motivet till USA:s militära engagemang i Afghanistan var att ge afghanska kvinnor jämställdhet. Finns liksom ingen replik på det.
Citera
2026-01-05, 23:17
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Majoriteten av Wall Street aktörerna är demokrater och som väntat har de inte pengarna på samma ställe som munnen. Demokraternas pengar (vilka jag litar mer på) säger tummen upp för USA med det här. Börsen rusar, men en sak är klar och något som inte debatteras tillräckligt enligt mig.

Har någon koll på vad typiska MAGA-väljare tycker nu?
Citera
2026-01-05, 23:23
Medlem
LadyMcJill-Phds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Tvärtom. Trump gick till val på att stoppa narkotikaflödet till USA. När han fängslar ledaren för cartel de los soles så uppfyller han detta löfte.
Citera
2026-01-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Om politiker och militären var mutade varför har Venezuela startat en nationell mobilisering, undantagstillstånd och säger att de kommer att försvara sig militärt mot den "imperialistiska attacken"?

Det är en politisk teater för massorna. Spelar ingen roll om man låter några miliser vifta med sina AK-47 i några veckor. Påverkar inte politiken mot USA. Uppenbart att en deal redan fanns, inte minst eftersom Trump direkt kastade fredspristagerskan under bussen, och inget snack om några val. Hon var bara en opinionsbildare för liberaler i väst.

Samma sak där som här.
Citera
2026-01-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelot-Harlot
Vilket beror på amerikanska sanktioner, dumjävel.
Vilket beror på oljeprisfallet 2014, där Venezuelza saknade inhemsk matproduktion. Presidentet tryckte massor med nya sedlar (inte bra) för att betala skulder. Jag är inte säker på att de 7 miljoner som flytt håller med dig. Sanktionerna - ja varför kom de till...
Citera
2026-01-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
En kommunistdiktatur roffar åt naturresurser åt en annan kommunistdiktatur utan att komma till folkets användning i båda länderna så feta västerlännigar kan köpa mer skit på lån med pengar som inte existerar. Och Trump är alltså den dåliga i denna härva?
USA tillverkar sina produkter i SK kommunist länder
Det var det mitt inlägg belyste
Citera
2026-01-05, 23:41
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon

Allt tyder på att CIA lyckats ge den inre cirkeln kring Maduro " an offer they couldn't refuse". Troligen en mix av hot och mutor. Sen vad resten av Venezuelas försvar och politiker gör får tiden utvisa. Någon fullbordad "regime change" är det ju inte fråga om ännu, men Taco har säkerligen flera äss i sin kortlek. Vi får se...
Senast redigerad av Drozd 2026-01-06 kl. 00:08.
Citera
2026-01-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hittills har inget land som blivit utsatta för USAs imperialistiska metoder blivit varken rikare eller friare. Oftast mycket sämre än innan.
Om de så gärna vill hjälpa fattiga venezolaner (de vill de ju inte) kunde de lyfta alla ekonomiska sanktioner , sluta blockera oljetankers och förhandla med Venezuela om oljekällorna och bolagen. Det upplägget gick Maduro med på för månader sedan enligt amerikansk media.
Detta var bara en maktdemo gentemot Latinamerika generellt och för att pinka revir mot Kina

Vad gäller Ukraina så är det OT i TS
Även EU, och därmed även Sverige, har sanktioner mot Venezuela pga Maduros och resten av styrets förtryck av befolkningen. Sanktionerna finns där för att skapa rörelser inom Venezuela för att tvinga bort diktatorn Maduro. Men du tycker alltså att man borde ha tagit bort sanktionerna och därmed trycket på Maduro, och istället förhandlat fram handelsavtal så att han kunde sitta kvar utan problem?
Citera
2026-01-05, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
100% rätt. Det här påverkansoperationer som får rysstrollen att blekna.
Kan man kalla det en påverkansoperation när alla vet att man ljuger och den som ljuger också vet att alla vet?

Det stora ryska kulturella fenomenet kallas ”vranyo”. Intressant hur diktaturen påverkat kulturen så. Att vissa vuxit upp med att det är så uppenbart att man ska ljuga att man förväntas att ljuga…

Trumps livsmotto, han verkar till och med dedikerad än Putin på denna punkten
Senast redigerad av Ballooong 2026-01-05 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in