Citat:
Det där var fint beskrivet, tycker jag särskilt hur du sätter ord på den där automatiska anpassningen. ”Social kameleont” är träffande, och jag känner igen mycket i att det sker utan att man egentligen väljer det.
Jag håller också med om att ”högkänslig” är en olycklig benämning. När jag använde ordet ”skör” var det just för att det ofta används i debatten, inte för att jag själv tycker att det fångar vad det handlar om. Som du skriver är det snarare fråga om ett finjusterat sätt att ta in intryck, inte brist på tålighet.
Det jag fastnade för mest var ändå att du beskriver hur du tränat bort delar av det men att kostnaden i form av utmattning finns kvar. Det väcker frågan om man verkligen tränar bort känsligheten, eller om man snarare lär sig att maskera och kompensera för den.
På kort sikt kan det vara väldigt funktionellt, särskilt i yrkeslivet. Men jag undrar ibland vad det gör med en i längden, när förmågan att läsa av och anpassa sig alltid är påslagen.
Jag håller också med om att ”högkänslig” är en olycklig benämning. När jag använde ordet ”skör” var det just för att det ofta används i debatten, inte för att jag själv tycker att det fångar vad det handlar om. Som du skriver är det snarare fråga om ett finjusterat sätt att ta in intryck, inte brist på tålighet.
Det jag fastnade för mest var ändå att du beskriver hur du tränat bort delar av det men att kostnaden i form av utmattning finns kvar. Det väcker frågan om man verkligen tränar bort känsligheten, eller om man snarare lär sig att maskera och kompensera för den.
På kort sikt kan det vara väldigt funktionellt, särskilt i yrkeslivet. Men jag undrar ibland vad det gör med en i längden, när förmågan att läsa av och anpassa sig alltid är påslagen.
Ja jag känner att det är en knäckpunkt det där med översättningen. Det är verkligen mer smickrande på engelska.
Det kan säkert stämma att man maskerar den eller kompenserar den. Men egentligen är det nog att larmsystemet inte går igång lika lätt som när jag var yngre. Så det är nog att när man är äldre har man lärt sig att man kan hantera saker bättre och då blir det inte en lika stor påverkan på nervsystemet när man fångar upp något oroande.
Jag var nära på att gå in i väggen pga den där överaktiva omvärldsbevakningen. Ett stressigt jobb och det var ingen bra kombo. Det var då jag började träna på att acceptera att saker kan gå åt helvete och att det är ok att de gör det. Det har fungerat bra.