2026-01-03, 11:10
  #529
Medlem
Det har kommit ganska mycket snö de senaste dagarna:
https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup

Det är till och med vitt här vid Västkusten.
Citera
2026-01-03, 11:12
  #530
Avslutad
Om några månader är det vår igen.
Citera
2026-01-03, 13:22
  #531
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är inte bara folk under 35 år med näsan i skärmarna 40% av tiden som är lite dåligt förtrogen med hur naturen och avancerad fysik i atmosfären fungerar.

I TV4s morgonprogram efter att metrologen påtalat prognosen för Stockholm ändrats lite och det skulle komma snö idag i hela området.
Då begärde fru Strömstedt en mer detaljerad prognos i olika områden, om trafik skulle påverkas då "Stockholm var så stort.".
Citera
2026-01-03, 19:47
  #532
Medlem
SlagenSvensks avatar
Nu sjunker tempen! Pajala kan nå -35C, Junsele -33C och Falsterbo -3C. Härligt men hur länge stannar kylan?

Den mesta snön kom vid kusten, inlandet behöver mer snö.

/SS
Citera
2026-01-04, 10:04
  #533
Medlem
orrtupps avatar
Här är det minus 23 men tyvärr bara ett par deci snö.
Citera
2026-01-04, 12:57
  #534
Medlem
SlagenSvensks avatar
Härligt! Gielas i södra Lappland har minus 41C, Hoting -29C. Vi är värda kylan efter tokvarma december.

Kylan håller i sej iaf i tvä veckor verkar det som.

/SS
Citera
2026-01-04, 13:29
  #535
Medlem
Riksreptilens avatar
Härlig bild på Viktoria och hennes häst i vinterns rekord kyla.
Bra av Expressen variera väderartiklarna lite så folk kommer ihåg hur avlångt vårt land är.

https://www.expressen.se/nyheter/vader/kallaste-temperaturen-for-sasongen-uppmatt-i-gielas/


" Termometern hemma hos Gielasbon Viktoria Israelsson, 46, visade 39,8 minusgrader vid 08.30-tiden på söndagen.
Den brukar ju sluta funka vid 40 minus , säger hon.

Viktoria är uppvuxen i Gielas och därför rätt van vid kyla. Den lilla fjällbyn har vid många temperaturmätningar varit Sveriges kallaste plats. "
Citera
2026-01-04, 14:21
  #536
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
4-5 cm är vad EUs vädertjänst spår, men den är en generell model, sen kan det uppstå lokala variationer så att det är en halvmeter snö på ett ställe och barmark 2 km bort.

Hela poängen med att varna är att folk som har möjligheten att stanna hemma får reda på i förväg innan man bestämmer sig för att sätta sig i bilen och åka ut i en ankommande snöstorm. Det är alltid samma visa, horder av dummerjönsar som fastnar med bilen i en snöstorm ute på någon åker trots att man hade alla möjligheter att hålla sig borta och slippa belasta räddningstjänsten.

Det är samma idioter som är ute och rastar hunden mitt i en orkan. Jubelidioter går det 11 på dussinet av i Sverige.

I Ångermanland och Medelpad är det lite snö, ca 1-1,5dm, går nätt och jämt köra skoter men det blev iaf vitt igen.
Citera
2026-01-05, 16:28
  #537
Medlem
Om ungefär en vecka försöker ett lågtryck ta sig in från Atlanten, men verkar inte lyckas. Det kan bli mer snö, särskilt längs Ostkusten. Men även Västkusten och inlandet kan få en del. Norrlandskusten har också goda snöchanser så länge havet är isfritt. Vattentemperaturerna ute tills havs är 2-4+ grader i Bottenhavet och 5-6+ grader i södra Östersjön.

1-4 januari har hittills varit mycket kallare än normalt:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/temperaturavvikelse-hittills-denna-manad

Just nu finns det ingen tydlig indikation på hur länge kylan kommer att stanna kvar. Den kan bli långvarig.
__________________
Senast redigerad av Jal16 2026-01-05 kl. 16:35.
Citera
2026-01-05, 19:14
  #538
Medlem
Jag vill ha värme. När brukar det bli märkbart varmare i Skåne?
Citera
2026-01-05, 19:19
  #539
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Om ungefär en vecka försöker ett lågtryck ta sig in från Atlanten, men verkar inte lyckas. Det kan bli mer snö, särskilt längs Ostkusten. Men även Västkusten och inlandet kan få en del. Norrlandskusten har också goda snöchanser så länge havet är isfritt. Vattentemperaturerna ute tills havs är 2-4+ grader i Bottenhavet och 5-6+ grader i södra Östersjön.

1-4 januari har hittills varit mycket kallare än normalt:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/temperaturavvikelse-hittills-denna-manad

Just nu finns det ingen tydlig indikation på hur länge kylan kommer att stanna kvar. Den kan bli långvarig.

Nu blev jag iaf glad. Blir det för varmt måste kylan komma o jämna ut. Ovintern blev riktig vinter.

Just nu: Junsele 32C

Sjöisarna sjunger i kylan. Men det är inte stjärnklart, höga moln.

/SS
Citera
2026-01-05, 19:23
  #540
Medlem
Kollade 10 dagars prognosen idag ,skall bli minus 5-7 grader hela perioden lägg också till senaste veckan med samma temp ,mycket ovanligt på mina breddgrader!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in