2026-01-05, 14:52
Medlem
trillians avatar
Jag hoppas innerligt att jag har rätt i detta:

När USA gör nåt som är lite i gråzonen rent allmänt (exempelvis kidnappa ett annat lands president) så slänger han ut dessa krokar om Grönland för att hålla EU på tårna.

EU blir således inte så arga på grund-saken (Maduro nu då) eftersom de är fullt upptagna med att fundera ut exakt HUR galen Trump är. Han spelar ett kallt och högt spel.

Jag hoppas innerligt att han aldrig rör Grönland men jag gissar att det kommer fortsätta att, med lustiga sammanträffanden, komma upp på bordet varje gång han gör något som kan "reta upp" byråkraterna i EU/FN osv som kommer med sina dokument om konventioner hit och dit.

Han gillar inte sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Det är fan dags att USA låter Delta Force hämta den danske trasan till statsminister och föra honom raka vägen till häktet på Manhattan.

Danmarks statsminister är en kvinna, käre stolpskott.
Citera
Medlem
Citat:
USA:s ton är klumpig, men jag är ändå glad att frågan fått nytt liv. Det verkliga problemet är Danmarks kvarvarande koloniala grepp över Grönland, något som inte hör hemma på 2000-talet.Grönland behöver inte Danmark men Danmark behöver Grönland, strategiskt, ekonomiskt och symboliskt. Den obalansen säger allt.
Grönländarna kan enligt lag när som helst folkomrösta om att bli självständiga. Anledningen till att de inte gör det är för att de inte är redo att klippa de ekonomiska banden och bidragen från Danmark i detta nu. Att i stället bli delstat eller lydstat till ett humanitärt U-land som USA där oligarker roffar åt sig naturtillgångar som om det vore lördagsgodiset är att gå över ån efter vatten, där man upptäcker att vattnet i själva verket är bajs.
Citera
Medlem
Citat:
Så kan man absolut se det men just därför är Trumps utspel intressant. Klumpigt ja, men det har åtminstone rört liv i en fråga som Danmark länge försökt sopa under mattan. Det koloniala förhållandet mellan Köpenhamn och Nuuk hör inte hemma på 2000-talet.

Om Grönland väljer full självständighet eller närmar sig USA får grönlänningarna själva avgöra men en sak är tydlig – den danska makten över ön lever på lånad tid. Den eran är helt enkelt förbi.
Det koloniala förhållandet innebär att grönländarna har fri tillgång till utbildning och sjukvård,precis som övriga danskar. Vid komplicerade tillstånd bjuder Danmark på fri transport till vård i Köpenhamn eller Ålborg. Grönländarna har givetvis tillgång till fri utbildning vid universitet i Danmark. eller som utbytesstudenter vid andra lärosäten.
Kan man lita på att giriga amerikaner är lika frikostiga med skattemedel. Det talas om att US kan köpa grönländarna för
15 miljarder danska kronor, men det är ett engångsbelopp.
Danmark satsar årligen 6 miljarder kronor, få se hur länge
US gör det vid ett ev maktövertagande.
Citera
2026-01-05, 14:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Att detta ens diskuteras visar hur sjukt det har blivit med Trump. Mannen är på riktigt galen.

Om USA angriper Grönland, dvs tar över kontrollen med vapenmakt så inträffar alltså det bisarra att USA enligt NATO Artikel 5 är skyldigt att försvara Grönland mot ... USA.
Dumheter. Trump är såklart inte galen. Men du kanske inte är bildad nog för att förstå att Trump är en person som skulle smälta in väl in historien.

Du är naiv bara.

”sjukt det har blivit med Trump. Mannen är på riktigt galen.”

Du har inte genomskådat nutiden. Du är bara skräckslagen. Med andra ord är du ingen som kan se nutiden och var vi står.
Citera
Medlem
Det skulle verkligen inte förvåna mig om vi snart får se ytterligare en specialoperation och sedan slår man ner en USA flagga på isen någonstans, också anser man att Grönland tillhör USA, ungefär som på den gamla goda tiden i vilda västern och med General Custer.
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Hoppas fan på att Kina ger sig på Taiwan, så det går åt militära resurser där för USA, han kan ha sina krig, den lilla "fredspresidenten"
Citera
2026-01-05, 14:57
Medlem
USA behöver Grönland för att kunna ge skydd mot Pootin.
Citera
2026-01-05, 14:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Hoppas fan på att Kina ger sig på Taiwan, så det går åt militära resurser där för USA, han kan ha sina krig, den lilla "fredspresidenten"
Det är inte vad Väst vill. Deras chipfabriker är för värdefulla.

Och Taiwan är den legitima styret av Kina.
Citera
2026-01-05, 15:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jag hoppas innerligt att jag har rätt i detta:

När USA gör nåt som är lite i gråzonen rent allmänt (exempelvis kidnappa ett annat lands president) så slänger han ut dessa krokar om Grönland för att hålla EU på tårna.

EU blir således inte så arga på grund-saken (Maduro nu då) eftersom de är fullt upptagna med att fundera ut exakt HUR galen Trump är. Han spelar ett kallt och högt spel.

Jag hoppas innerligt att han aldrig rör Grönland men jag gissar att det kommer fortsätta att, med lustiga sammanträffanden, komma upp på bordet varje gång han gör något som kan "reta upp" byråkraterna i EU/FN osv som kommer med sina dokument om konventioner hit och dit.

Han gillar inte sånt.
Shit vad feg du är. Du duckar och gömmer dig i varje mening.

Vad försökte du ens säga?
Citera
2026-01-05, 15:04
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Det är fan dags att USA låter Delta Force hämta den danske trasan till statsminister och föra honom raka vägen till häktet på Manhattan.
Haha
Nu gjorde du bort dig

Lilla troll
Citera
2026-01-05, 15:04
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Shit vad feg du är. Du duckar och gömmer dig i varje mening.

Vad försökte du ens säga?

Att han inte menar allvar med hoten. Att Trump inte kommer ta Grönland med våld men han vill "skrämma" Europa att tro det. Han har babblat om Grönland många gånger nu. Ofta i anslutning till att han samtidigt gör massa andra dumma grejer eftersom att han inte vill att Europa skall lägga sig i hans politik.

Tyckte du det var så svårt att begripa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in