Citat:
Ursprungligen postat av
brakelikrankel
Jag använder väldigt mycket 2fa för att slippa att få mina konton hackade.
Men det betyder att nästan alla mina konton på något sätt är kopplade mot Microsoft Authenticator.
Även lösenordsappen jag använder, 1Password är kopplad mot Microsoft Authenticator.
Skulle jag nu bli av med min telefon så skulle jag förlora access till allt.
Även om jag kunde komma på mitt gmail lösenord t.ex. så skulle jag inte kunna logga in pga att gmail kräver 2fa, antingen via gmail appen eller via SMS till mitt nummer.
Hur kan jag göra för att bli mindre beroende av telefonen?
Kan man säkerhetskopiera Microsoft Authenticator till någon annan platform så att man har den på datorn också?
Vissa sajter har revovery keys, men jag ärligt talat ingen vidare koll på var alla recovery keys är. Och en del sajter har inte ens recovery keys tillgängligt.
Bra frågeställning. Man bör nog ha sina 2FA-koder på MINST två av varandra oberoende ställen, och ej i sin lösenordshanterare.
En del authentictor-appar tillåter att man exporterar kontona eller åtminstone att man kan kopiera sin "secret key" så att man kan registrera samma 2FA i en annan authenticator-app. Personligen använder jag 3 olika för 2FA-koden till min lösenordshanterare - Google Authenticator, 2FAS och Ente Auth. Men att hålla samtliga 2FA-registreringar i flera appar känns nästan som mission impossible. Och att hålla på och skriva upp alla sina recoverykoder någonstans SÄKERT funkade kanske för några år sedan när man hade typ 2 konton med MFA, men inte när man har 20 stycken och varje konto har 10 svinlånga koder...
Hur det är med just MS Authenticator är jag osäker på, tror ej man kan exportera sina konton därifrån (inget förvånar en när det gäller MS). Det näst bästa är väl isåfall att åtminstone registrera 2FA för 1Password i ytterligare en authenticator-app, samt se till att cloud-backup är påslaget i MS authenticator (även om jag tycker det verkar väldigt ostabilt, har råkat ut för att det inte funkar som det ska).