2026-01-05, 13:51
Medlem
Riksreptilens avatar
Bönderna brukar alltid vara missnöjda med någon ny lag vid årsskifte men möjligheten att använda GPShalsband har varit efterfrågat.

https://www.lrf.se/las-mer/virtuella-stangsel/
Får nära golfbana på Gotland var en av försöksverksamheten.

Så bli inte förvånade om de lokala kossorna ser ut att vara på rymmen till våren,
utan titta om de har mer elektronik än vanligt på sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/efter-test-med-virtuella-stangsel-nu-vill-andreas-att-tekniken-godkanns

" – Det har fungerat över förväntan. Jag har bättre koll på mina djur och de kan gå och beta på ställen som är svåråtkomliga, säger Andreas Beringer.

Korna har på sig GPS-halsband som ger ifrån sig ljud om djuren går för nära gränsen. Om de går över gränsen får de en stöt som är mellan fem till sju procent så stark som från ett vanligt stängsel. "
Citera
2026-01-05, 14:04
Medlem
Strålande. Vad händer när systemet hackas av djuraktivisterna?
Citera
2026-01-05, 14:12
Medlem
Nu har dom väl inte vargar på just gotland, men visst brukar stängsel fungera åt båda hållen i vanliga fall?

Nu kanske dom tänker att dom ska sätta såna där halsband på allt vilt också
Citera
2026-01-05, 14:18
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det verkar ha använts i Norge och flera andra europeiska länder i några år, så tillverkarna har nog hunnit med flera säkerhetsuppdateringar.

Angående fårfarmar med fler vargar än Gotland så är nog fysiska skydd nödvändiga fortsatt.
De kan dock "valla" fåren till rätt del av inhängnaden att beta med halsbanden kan jag tänka mig.
Citera
2026-01-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Nu har dom väl inte vargar på just gotland, men visst brukar stängsel fungera åt båda hållen i vanliga fall?

Nu kanske dom tänker att dom ska sätta såna där halsband på allt vilt också

Du kanske aldrig sett ett stängsel i verkligheten va? De brukar inte vara någon större problem för vargen att komma in.

Skillnaden nu är att tamboskapen får en ärlig chans att fly iaf.
Citera
2026-01-05, 15:09
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Blir väl ingen större skillnad mot när djurrättsaktivisterna saboterar stängsel så att djuren rymmer. Å att dessa skulle slå på elchocker permanent är väl inte så troligt då det vore djurplågeri på riktigt. Problemet är snarare att GPS signaler inte alltid är 100% pålitliga, speciellt inte i mulet väder, så kanske behövs också något extra för att spåra position, t.ex mobilmaster eller ett lokalt nät som känner av när halsbandet kommer för nära en stolpe med sändare som då motsvarar staketet.
Citera
2026-01-05, 15:13
Medlem
Jag ser framför mig att ryssarna stör ut radiotrafiken så att det går kor och får överallt.
Citera
2026-01-05, 16:14
Medlem
Väldigt dumt.

människor och djur får sömnproblem och cancer + psykiska problem och depressioner från wifi och mobilstrålning +många av de nya smarta elmätarna + trådlös dect telefon som sänder ut signaler hela tiden.

Det är djurplågeri att sätta den på djuren.
Citera
2026-01-05, 16:37
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Jag ser framför mig att ryssarna stör ut radiotrafiken så att det går kor och får överallt.
Det behöver inte ens vara en riktad attack utan den vaga förskjutning som verkar finns ibland i södra Östersjön skulle kunna ge konstiga läge av den virtuella staketet om man säger så.

En rejäl skock av höglandsboskap på väg över Ölandsbron vore en syn.
Citera
2026-01-05, 16:51
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Den kommentaren sa mest något om din IQ
Kornas försvarare värnar om den majoritet av kor som står inlåsta året runt. Men du tror alltså de är efter korna som nu inte ens har ett stängsel?
Citera
2026-01-05, 17:28
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Och hur skall kossorna fatta vilket håll de skall gå när de är över gränsen? Kanske blir de stående på fel sida om det virtuella staketet och får stöt var 5 sekund i timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in