2026-01-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Mycke svartjobb?
Har man jobbat typ 50 år så får man betydligt mer.

Kan det inte bli sådär ifall man är egen företagare? Och då man förväntas sköta sina egna pensionsinbetalningar till staten vilket många slarvar med för att istället maximera lönen just då, men då får man mindre som pensionär.
Citera
2026-01-05, 10:32
Medlem
Har han sökt Bostadstillägg, men då kan han inte jobba? Han har ju en pensionsförsäkring, men tar inte ut den. Ännu. När ska han göra det, när han är död?
Citera
2026-01-05, 11:31
Avstängd
HajPaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Oaktat hans personliga val så är de svenska pensionerna generellt sett de lägsta i Norden.

Men vi har de högsta och flesta skatterna. Det du
Citera
2026-01-05, 11:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HajPaDig
Men vi har de högsta och flesta skatterna. Det du
Exakt och vi ligger i toppen tillsammans med Nederländerna sett till antal år i arbetslivet.

Det återspeglas dock inte i pensionskuvertet.
Citera
2026-01-05, 11:38
Avstängd
HajPaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Exakt och vi ligger i toppen tillsammans med Nederländerna sett till antal år i arbetslivet.

Det återspeglas dock inte i pensionskuvertet.

Det går snabbt utför.
Citera
2026-01-05, 11:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Helsingborgs-homofilen som inte har en susning om det samhället han lever i har yttrat sig igen.
Hur kan man få ut 12,000 efter att ha arbetat ett helt liv? I synnerhet byggbranchen?
Det är vad denna tråd handlar om. Inte hur mycket bidrag man har rätt att söka.
Nä, tråden handlar om att janne känner sig sviken - se på rubriken
Sviken av samhället eller arbetsgivarna.
Sedan diskuterar vi huruvida detta är befogat.
Det lutar åt att han inte är sviken.
Möjligtvis av sig själv då han inte har arbetat på ett sådant sätt att han fått en ordentlig pension.
Samhället sviker dock honom inte utan kompenserar honom för hans dåliga planering i livet och för oförmåga att hantera sin nuvarande situation.
Därför är kommentaren om bidrag relevant i tråden.
Han är en gnällspik och kan inte se sig själv i spegeln.
Citera
2026-01-05, 11:42
Medlem
grey.eagles avatar
Svårt att veta hur hans liv varit, kan ha varit sjuk en del. Men oaktat det.
Staten tar hand om dig när du är sjuk eller går i pension var ett mantra man kunde höra under 70-80 talet.
Göran P förstörde en stor del av det, det vil S inte tala högt om.

Men har en äldre kvinna tillfälligt anställd, hennes barn är så, hm inte gått så bra, så hennes pension + arbete behövs för att hjälpa dem. Problemen kan se olika ut för människan.
Citera
2026-01-05, 11:49
Avstängd
Så går det när man inte är framåt seende, o ännu värre när man litar på systemet.

Jag kanske är den som är tidigt ute, är egen företagare och har börja använda systemet till max, sjukskriver mig tills det kommer en spärr, dvs jul, påsk helger osv då det är FK som betalar sjukpenningen som enskild, detta kan jag pensionsspara.

Blev sjuk före mitten av nov, skulle vara till 15 januari, blev förlängt i dag till 1 mars. men visst kan jag ta o göra saker i företaget även om jag nekar i sten att jag kan göra något.

Jag hade på känn att fler kan sluta upp som Janne, man nämnde i reportaget att fler o fler pensionärer jobbar, mest troligt för pension är så låg, dvs en invandrare som inte jobbat under hela sitt liv i sverige får säkerligen ut likande belopp som Janne då det verka hamna på nästan minimum.

Har 13 år kvar, kommer nu utnyttja systemet ända fram till det, använda alla medel, för uppenbart har man nästan inga rättigheter o utnyttja senare när man är pensionär.
Citera
2026-01-05, 12:38
Medlem
Så här blir det när man öser in bidragsparasiter från Afrika och Mellanöstern. Det urholkar allt, pension, sjukvård och bidrag.

Och fler vill vänstern ta in, så det kommer bara bli värre om de vinner.

Men ni får se det positiva i mörkret, vi öppnade våra hjärtan och vårt land bygger inga murar!
Citera
2026-01-05, 12:39
Medlem
halaltarzans avatar
Varför ger man inte alla bara lika mycket. Och ja, jag är röd ifall någon undrar.
Citera
2026-01-05, 13:01
Medlem
Diamondgrits avatar
Även jag tycker att den statliga delen borde vara lika stor för alla, och jag är då inte röd. Gamlingar bidrar ju inte längre (vilket är förståeligt) och då är de lika allihop och borde då få samma allihop. Om man vill ha mer än statlig pension så finns ju privata försäkringar vilket man kan spara till under yrkeslivet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag tycker siffran är i lägsta laget. Någon som orkat lyssna på klippet eller vet varför det blivit så?
Ja och nej. Jag gav två minuter av mitt liv till Sveriges Radio men fick inga förklaringar. 12k är självklart för lite, speciellt om Janne bor i hyreslägenhet vilket säkert kostar minst halva den pensionen.
Citera
2026-01-05, 13:15
Medlem
bomhulls avatar
Han får väl flytta till en billig etta och dra ner på sina kostnader😅
Han har haft ett helt liv på sig att förbereda sig för sin ålderdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem