Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Orsaken att de inte rustat upp är att föregående presidenter inte betett sig som galningen Trump på mindre än ett år.
De har inte haft en Quisling inom NATO tidigare.
Det må vara tillbakalutat men Trump är inte normal på en fläck och förra mandatet hade han inte enbart dörrmattor runt sig och kom i en mer nedtonad version.
Är ju egentligen enig med dig även om jag undviker just dessa ordval i den här diskussionen.
Det är sant att vi inte haft någonting som Trump förut och det är sant att USA förändras oerhört snabbt.
Men tecknen har funnits längre än den här mandatperioden. "Köpa Grönland" körde han med första gången redan 2019, och signalerna har funnits tidigare om vart det barkar.
och för att förtydliga var jag står:
Grönland är Grönländskt och Danskt!
Jag är kritisk till att vi i Europa agerar svagt på det faktumet.
Men även om USA snabbt förändras på ett år så är det fortfarande IG och som jag beskriver det "Europesikt" att inte möta upp med annat än obefintliga handlingar. Kunde Sverige besluta om nytt regemente på Gotland 2017 och ha i alla fall stridsgruppen där 2018 så hade så klart Danmark och Europa kunnat ha någon form av utökad närvaro på Grönland som inte är obefintlig.
Låta en fregatt puttra runt oftare, tilläggsisolera barrakerna på Mestersvig, rotera en patrull till på Daneborg som support till Mettes uttalande är ungefär så Skandinaviskt kulturellt som det kan bli.