2026-01-04, 23:26
Medlem
BlyatMans avatar
Som allt annat USA och Israel gör. Med hot och våld.
Jag hoppas att USA tar Grönland, CIA är säkert där redan och bildar opposition mot den danska regeringen. Oppositionen vinner nobelpriset osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du lever i det förgångna. Ytterst få i Europa betraktar längre Trump-USA som en allierad.

Om någon stat lever i farozonen för nästa imperalistiska attack från Trump-USA så är det en annan oljestat snare än Grönland, kanske Nigeria?

Kom med något konkret då. Vad exakt skulle Norden/EU göra om USA tog Grönland? Du har fortfarande inte skrivit något konkret utan endast skrivit det extremt vaga och intetsägande "konsekvenser". VILKA konsekvenser?

Ja många korrupta och fega europeiska ledare kanske inte betraktar MAGA-USA som allierad, men formellt är vi fortfarande undergivna duktiga lydstater till USA.
Citera
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
USA kommer antagligen få ta över Grönland över tid. Jag tror ej det sker inom Donald Trumps år vid makten.

Lite kort sagt så är min poäng bara att ekonomi och incitament fluktuerar över tid.

Det sker nog inte nu på några år men en dag har USA nog lockat över dom och då genom en variant av folkomröstning. Dom kommer helt enkelt bli lovade mer vid en övergång än det som danska staten erbjuder.

Visst det är inte detta som TS verkar fiska efter, jag kan öppna en nyhetsartikel jag också, men det är vad jag tror
Kommer det att ske, sker det under Trump, det är liksom hans projekt. På den positiva sidan kan det reverseras når han är borta, USA är inte bara Trump så om han gör det kanske man skall ha is i magen och försöka vänta ut honom.
Att ta Grönland kan också sees på att bli geopolitisk starkare vid ett möjligt planerad brudd med NATO.
Citera
2026-01-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Kommer det att ske, sker det under Trump, det är liksom hans projekt. På den positiva sidan kan det reverseras når han är borta, USA är inte bara Trump så om han gör det kanske man skall ha is i magen och försöka vänta ut honom.
Att ta Grönland kan också sees på att bli geopolitisk starkare vid ett möjligt planerad brudd med NATO.

Jag tycker det låter som tds men det som är positivt är att inom tre år får vi se
Citera
2026-01-04, 23:31
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
trump är värkligen smart. För usas säkerhet har han sett till att hela världen numera ser dom som fiende.
Faktiskt ja, nu är alla lite rädd USA. Att visa styrka ger säkerhet. Europa har tyvärr ingen annan att lita på militärt och ekonomiskt så vi har inte råd med att bli deras fiende.
Citera
2026-01-04, 23:32
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Faktiskt ja, nu är alla lite rädd USA. Att visa styrka ger säkerhet. Europa har tyvärr ingen annan att lita på militärt och ekonomiskt så vi har inte råd med att bli deras fiende.

Europa klarar ingenting idag. De skulle inte ens kunna stoppa Ryssland från att ta Svalbard.

Det är jaktsäsong för stormakter. USA vill ha Venezuela och Gröndland. Ryssland vill ha Ukraina och Svalbard. Kina vill ha Taiwan.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-01-04 kl. 23:35.
Citera
2026-01-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Varför tillhör det Danmark? Med vilken logik, vilken rätt?

Det saknar betydelse och är inte heller sakfrågan.
Citera
Medlem
HomoDeuss avatar
Clownen har 11 månader på sig att ta Grönland. Sedan har han händerna fulla med nya riksrättsprocesser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Ca. 30% av alla röstberättigade i USA röstade på Trump i presidentvalet.

Och?
Citera
2026-01-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Trump kommer ta Grönland. Det är ganska tydligt att han gör som han säger och till skillnad från Putin är Trumps specialoperationer faktiskt kirurgiska. Kidnappar en drogbaron/president och beslagtar (helt öppet vilket jag uppskattar) världens största oljereserver.
Det här är också ett rejält drag mot Kina.

Men vad kan Trump göra? Fucka med dansk ekonomi genom deras storföretag är ett (där danska staten har stort inflytande, se Örstedt som exempel och hur han systematiskt avbrutit projekt med deras vindkraft).
Jag är förvånad att han inte blockerat något för Novo N.
Men det är en typ av utpressning, krånglar de så flyger han väl in 5st B2 bombare och tar ut danska basen.
Det är bara svårt för Trump att ta Grönland diplomatisk.

Historiskt har vi lärt oss i Sverige , att det kan leda till blodbad
Man ska aldrig underskatta dansken
Citera
2026-01-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Kom med något konkret då. Vad exakt skulle Norden/EU göra om USA tog Grönland? Du har fortfarande inte skrivit något konkret utan endast skrivit det extremt vaga och intetsägande "konsekvenser". VILKA konsekvenser?

Ja många korrupta och fega europeiska ledare kanske inte betraktar MAGA-USA som allierad, men formellt är vi fortfarande undergivna duktiga lydstater till USA.

Europa äger amerikanska statsobligationer värda 2 700 miljarder dollar. Det är tre gånger mer än Kina, så det är ett gigantiskt belopp. Europa skulle kunna börja sälja av dessa, vilket hade fått räntorna att skjuta i höjden och kraschat hela den amerikanska ekonomin. I dagsläget betalar USA årligen mer i ränta på sin stadsskuld än vad som går till försvarsbudgeten. Så Europa sitter på ett ess.
Citera
2026-01-04, 23:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag var helt övertygad om att de inte skulle röra Grönland tidigare.
Efter Venezuela är jag istället helt säker på att de kommer ta Grönland. På ett eller annat sätt i närtid.

Grönland är en förlustaffär för Danmark. Danmark har gett Grönland självstyre men betalar ca 6,2 miljarder per år till Grönland.

Ekonomiskt korkat och respektlöst mot de danska skattebetalarna.

Danmark styrs av sossen Mette Frederiksen som aldrig har haft ett riktigt jobb och har en tramsutbildning i form av en magisterexamen i afrikanska studier.

Det bästa vore att Danmark säljer Grönland till USA. Trump är en skicklig affärsman och vet hur man kan få Grönland på fötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in