2026-01-04, 23:10
Medlem
Jag var helt övertygad om att de inte skulle röra Grönland tidigare.
Efter Venezuela är jag istället helt säker på att de kommer ta Grönland. På ett eller annat sätt i närtid.
Citera
2026-01-04, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag var helt övertygad om att de inte skulle röra Grönland tidigare.
Efter Venezuela är jag istället helt säker på att de kommer ta Grönland. På ett eller annat sätt i närtid.

Vem ska hindra dom? att försvara grönland är en omöjlig uppgift.
Usa har redan en fot inne.
Citera
2026-01-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cza84
Vem ska hindra dom? att försvara grönland är en omöjlig uppgift.
Usa har redan en fot inne.

Jag sa aldrig något om att någon skulle hindra dem.
Citera
2026-01-04, 23:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Af-Helvete
Dansken och EU får hålla ut i tre år tills det blir en demokratisk president i USA, något annat vore ytterst märkligt. Med Trump som president kan vad som helst hända i den här sjuka världen.
Med Trumps historiskt usla popularitetssiffror så talar allt för att han kommer blir ordentligt vingklippt redan i årets mellansårsval. I varje fall huset kommer han troligen tappa. Senaten kanske han behåller med en hårsmån (marginalen är redan idag tight)
Citera
2026-01-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag sa aldrig något om att någon skulle hindra dem.

Ahh sorry det var mer allmänt och inte pekat mot dig sorry.
Citera
2026-01-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Med Trumps historiskt usla popularitetssiffror så talar allt för att han kommer blir ordentligt vingklippt redan i årets mellansårsval. I varje fall huset kommer han troligen tappa. Senaten kanske han behåller med en hårsmån (marginalen är redan idag tight)

Tror Americanerna är ganska nöjda med en ledare som "skyddar" landet genom att rensa omgivningen.
Blir inte förvånad om han ökar sina röster med 50%
Citera
2026-01-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ahh sorry det var mer allmänt och inte pekat mot dig sorry.

Ingen som helst fara, tog ej illa upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Problemet med Grönland är geografin och klimatet, huvudstaden Nuuk har ungefär 20 000 invånare, eller något färre än Katrineholm. Resten är utspridda i mindre samhällen och byar längs kusten. Det finns inget vägnät som förhinder något, allt måste gå via båt eller flyg.

Säg att man intar Nuuk, vilket borde gå fort med en mindre styrka, vad gör man sedan?

USA har redan militärbas på ön

Citat:
USA är i dag, genom avtalet från 1951 och ett tilläggsavtal från 2004, den enda militära makten på Grönland, genom flygbasen Thule långt uppe i nordväst. Basen, som nu heter Pituffik rymdbas, har kapacitet att ta emot bombflyg och attackflyg.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tror Americanerna är ganska nöjda med en ledare som "skyddar" landet genom att rensa omgivningen.
Blir inte förvånad om han ökar sina röster med 50%
Inga ratings talar för detta. Affordability är tusen, nej tiotusen, gånger viktigare än Grönland.
Citera
2026-01-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Och alla bara ryckte på axlarna?

Lite sura miner, kanske t.o.m. lite gräl i ett par telefonsamtal. Men inga sanktioner och inga andra kännbara protester/handlingar. Så ja, mer eller mindre en axelryckning. Vad exakt tror du Norden och övriga Europa skulle göra? Det enda jag kan komma på, är att Europas befolkningars syn på USA skulle kanske kunna försämras rejält över väldigt lång tid framåt. USA skulle kanske inte längre betraktas som en vänligt sinnad stat "som är på vår sida" utan som en opålitlig fientlig stat, nästan i klass med Ryssland. Men politikerklassen kommer fortsätta smöra och fjäska för USA och den orangea gubben så länge han är president. Men om Europas länder är tillräckligt korrupta kanske även Europas samlade massmedia kommer försöka tona ner en amerikansk annektering av Grönland vilket skulle bromsa folks eventuella negativa syn på landet.

Men om det verkligen skulle bli allvar och en amerikansk annektering verkligen skulle bli rejält påtaglig och "runt hörnet" för danskarna, så kommer de fega ur i sista minuten. I framtida historieböcker kommer det stå att danskarna sålde Grönland till USA utan aggression. Det är nog det mest realistiska scenariot.
Citera
2026-01-04, 23:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Trump kommer ta Grönland. Det är ganska tydligt att han gör som han säger och till skillnad från Putin är Trumps specialoperationer faktiskt kirurgiska. Kidnappar en drogbaron/president och beslagtar (helt öppet vilket jag uppskattar) världens största oljereserver.
Det här är också ett rejält drag mot Kina.

Men vad kan Trump göra? Fucka med dansk ekonomi genom deras storföretag är ett (där danska staten har stort inflytande, se Örstedt som exempel och hur han systematiskt avbrutit projekt med deras vindkraft).
Jag är förvånad att han inte blockerat något för Novo N.
Men det är en typ av utpressning, krånglar de så flyger han väl in 5st B2 bombare och tar ut danska basen.
Det är bara svårt för Trump att ta Grönland diplomatisk.
Citera
2026-01-04, 23:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Lite sura miner, kanske t.o.m. lite gräl i ett par telefonsamtal. Men inga sanktioner och inga andra kännbara protester/handlingar. Så ja, mer eller mindre en axelryckning. Vad exakt tror du Norden och övriga Europa skulle göra? Det enda jag kan komma på, är att Europas befolkningars syn på USA skulle kanske kunna försämras rejält över väldigt lång tid framåt. USA skulle kanske inte längre betraktas som en vänligt sinnad stat "som är på vår sida" utan som en opålitlig fientlig stat, nästan i klass med Ryssland. Men politikerklassen kommer fortsätta smöra och fjäska för USA och den orangea gubben så länge han är president. Men om Europas länder är tillräckligt korrupta kanske även Europas samlade massmedia kommer försöka tona ner en amerikansk annektering av Grönland vilket skulle bromsa folks eventuella negativa syn på landet.

Men om det verkligen skulle bli allvar och en amerikansk annektering verkligen skulle vara rejält påtaglig och "runt hörnet" för danskarna, så kommer de fega ur i sista minuten. I framtida historieböcker kommer det stå att danskarna sålde Grönland till USA utan aggression. Det är nog det mest realistiska scenariot.
Du lever i det förgångna. Ytterst få i Europa betraktar längre Trump-USA som en allierad.

Om någon stat lever i farozonen för nästa imperalistiska attack från Trump-USA så är det en annan oljestat snare än Grönland, kanske Nigeria eller Libyen?

https://www.worldometers.info/oil/oil-reserves-by-country/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in