2026-01-04, 22:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vilka konsekvenser? Lite sura miner på kommande internationella möten? Kommer EU införa rejäla sanktioner mot USA? Nej. Kommer europeiska länder välja att gå ur NATO i protest mot USA? Nej. Kommer europeiska länder (särskilt Tyskland) sparka ut de amerikanska soldaterna ur landet? Nej. Europa kommer bara "hålla huvudet kallt" och "låtsas som det regnar" och tålmodigt vänta till nästa president och "hoppas på det bästa". Vore dock jobbigt om Vance blir nästa president, men då har redan folk/länder börjat vänja sig vid ett amerikanskt Grönland och jorden snurrar vidare.
Tror jag verkligen inte. Men det kommer oavsett vilket inte att ske, så det är rena hypoteser.
Citera
2026-01-04, 22:56
Medlem
bogerts avatar
trump är värkligen smart. För usas säkerhet har han sett till att hela världen numera ser dom som fiende.
Citera
2026-01-04, 22:57
Medlem
Vart är alla idioter som jublade över Venezuela, nu hoppas jag verkligen att Trump tar över Grönland och fängslar Grönlands ledare också.

Får se om jubelidioter firar det också
Citera
2026-01-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Många vet inte detta, men under andra världskriget administrerades Grönland av en lokal dansk myndighet, ledda av guvernör Eske Brun, men kom i praktiken under USA:s skydd och säkerhet genom ett försvarsavtal som undertecknades i april 1941, efter att Nazityskland ockuperat Danmark och därmed avbröt kommunikation och kontroll. USA byggde baser och etablerade en betydande närvaro, vilket effektivt hanterade Grönlands försvar och ekonomi fram till Danmarks befrielse.

Idag kommer hotet från Ryssland och Kina. Så visst behöver den fria världen ett amerikanskt Grönland, oavsett vad grönlänningarna eller danskarna tycker.

Vem bryr sig om Grönland? Inte Danmark iaf eftersom dom inte lyckats göra ett skit där på 200år och kan inte ens försvara ytan.
Citera
2026-01-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tror jag verkligen inte. Men det kommer oavsett vilket inte att ske, så det är rena hypoteser.

Men OM det sker, vilket det faktiskt finns indikationer på. Alla Trumpadministationens tidigare uttalanden och ageranden, samt nu senast med sopan Katie Millers med sitt inlägg "SOON" där Grönland är ifyllt med USAs flagga. Det här påminner lite om hur folk in i det allra sista blåförnekade att Ryssland skulle gå in i Ukraina trots alla röda flaggor inklusive en kraftsamling av ryska soldater längs med den ukrainska gränsen. Neeej då "det kommer aldrig hända".
Citera
2026-01-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Många vet inte detta, men under andra världskriget administrerades Grönland av en lokal dansk myndighet, ledda av guvernör Eske Brun, men kom i praktiken under USA:s skydd och säkerhet genom ett försvarsavtal som undertecknades i april 1941, efter att Nazityskland ockuperat Danmark och därmed avbröt kommunikation och kontroll. USA byggde baser och etablerade en betydande närvaro, vilket effektivt hanterade Grönlands försvar och ekonomi fram till Danmarks befrielse.

Idag kommer hotet från Ryssland och Kina. Så visst behöver den fria världen ett amerikanskt Grönland, oavsett vad grönlänningarna eller danskarna tycker.

Enligt avtalet har väl USA fortsatt viss rätt att utöka sin militära närvaro på ön med?

Grönland har självstyre men Danmark förvaltar, nu vill väl inte Grönland styras av varken Danmark eller USA men Trump är ju inte direkt känd för att vara hänsynsfull och hans tid som president och ens som levande är ju rätt begränsad.
Citera
2026-01-04, 23:04
Medlem
Mullrets avatar
Någon demokratiskt lagd person lär ge Trump lite blyförgiftning innan han blivit helt tokig. De med tankeförmåga ser hur Trump kör ner i diket 24/7.

Charlie Kirk var tokig, men Trump är 100 ggr mer tokig.
Senast redigerad av Mullret 2026-01-04 kl. 23:28.
Citera
2026-01-04, 23:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Men OM det sker, vilket det faktiskt finns indikationer på. Alla Trumpadministationens tidigare uttalanden och ageranden, samt nu senast med sopan Katie Millers med sitt inlägg "SOON" där Grönland är ifyllt med USAs flagga. Det här påminner lite om hur folk in i det allra sista blåförnekade att Ryssland skulle gå in i Ukraina trots alla röda flaggor inklusive en kraftsamling av ryska soldater längs med den ukrainska gränsen. Neeej då "det kommer aldrig hända".
Och alla bara ryckte på axlarna?
Citera
2026-01-04, 23:05
Medlem
USA kommer antagligen få ta över Grönland över tid. Jag tror ej det sker inom Donald Trumps år vid makten.

Lite kort sagt så är min poäng bara att ekonomi och incitament fluktuerar över tid.

Det sker nog inte nu på några år men en dag har USA nog lockat över dom och då genom en variant av folkomröstning. Dom kommer helt enkelt bli lovade mer vid en övergång än det som danska staten erbjuder.

Visst det är inte detta som TS verkar fiska efter, jag kan öppna en nyhetsartikel jag också, men det är vad jag tror
Citera
2026-01-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mayiy31000
USA kommer antagligen få ta över Grönland över tid. Jag tror ej det sker inom Donald Trumps år vid makten.

Lite kort sagt så är min poäng bara att ekonomi och incitament fluktuerar över tid.

Det sker nog inte nu på några år men en dag har USA nog lockat över dom och då genom en variant av folkomröstning. Dom kommer helt enkelt bli lovade mer vid en övergång än det som danska staten erbjuder.

Visst det är inte detta som TS verkar fiska efter, jag kan öppna en nyhetsartikel jag också, men det är vad jag tror

Jag tror dock att det sker inom 6 månader, han har spårat ur.
Citera
2026-01-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Åh fan den orange mongon blev tydligen inte nöjd med Venezuela ?

Är inte Grönland med i NATO via Danmark ?

Citat:
Efter attacken mot Venezuela sa Donald Trump att USA ”behöver” Grönland.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen markerar mot presidentens nya uttalanden, och får stöd av Ulf Kristersson (M).

”Sverige står fullt ut upp för vårt grannland”, skriver han på X.

jaha och vad ska lillle Uffe hjälpa Mette F med då ?

Från den ena till den andra man hänger snart inte med nyheterna

börskrasch nästa ?
Citera
2026-01-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cza84
Jag tror dock att det sker inom 6 månader, han har spårat ur.

Tack och lov så får vi ju se om jag har rätt eller inte inom spannet av 3 år då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in