2026-01-04, 18:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Att militärt erövra Grönland är inga problem för USA. Det är bara att ösa på med människoliv och materiel, något som det överbelånade USA har gott om.

Men sedan då? De har invaderat ett europeiskt land, tillika ett allierat sådant. USA måste väl fatta att det politiska efterspelet kommer att medföra totalt raserade ekonomiska relationer med EU?

Är det värt priset?

USA verkar aldrig lära sig detta, att bygga upp ett fungerande civilsamhälle i de länder man ockuperat. I fallet Grönland så finns det redan en fungerande administration på plats med lokala val och parlament. Skulle en av USA tillsatt lokal ledning accepteras av befolkning och omvärld?
Citera
2026-01-04, 18:24
  #38
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Nu kommer inte usa "få Grönland". De kommer ta den med våld eller hot där om.
Dom kommer behöva "befria" hela Europa från våra "diktatorer" genom att installera riktiga diktatorer (mossad-agenter).

Ulf Kristersson & många andra i regeringen har nog redan knullat en del barn på film skulle jag gissa...
Citera
2026-01-04, 18:25
  #39
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
Jag försöker ha en diskussion, men du är inte kapabel till det verkar det som.
Att kalla någon troll och att denna har 70 i IQ, det är alltså din definition på diskussion?

USA kommer få Grönland, för att USA har mer muskler. Och vad skall DK med Grönland till? Det kostar DK massor av pengar att ha den gängen.
Dessutom finns ju det en ganska hemsk företeelse i Grönland:


Citera
2026-01-04, 18:28
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
På vilket sätt stöttar USA Grönland ekonomiskt? Danmark bidrar med 6 miljarder kronor varje år.
Om du kunde Googla hade det varit lätt att hitta svaret.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.newsoresund.se/gronland-far-over-120-miljoner-kronor-i-ekonomiskt-stod-fran-usa/&ved=2ahUKEwj25pCts_KRAxWFJBAIHRJ0PPsQFnoECBgQAQ&u sg=AOvVaw1muM7szROYQL9b3-7Gcz6P

https://www.google.com/url?sa=i&source=web&rct=j&url=https://yle.fi/a/7-1460652%23:~:text%3DEtt%2520besked%2520fr%25C3%25A 5n%2520den%2520amerikanska%2520ambassad%25C3%25B 6ren%2520i,Bengt%2520%25C3%2596stling%252C%2520Sve nska%2520Yles%2520tidigare%2520Norden%252D%2520och &ved=2ahUKEwjEi-_ds_KRAxUoNxAIHf2GNhsQ1fkOegQIChAS&opi=89978449&cd &psig=AOvVaw1glasOKO5_Q4Lv95jMMQhh&ust=17676339481 90000


https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.svt.se/nyheter/utrikes/amerikanskt-stodpaket-till-gronland-vacker-ilska-i-danmark&ved=2ahUKEwjrzvSDtPKRAxV3OBAIHQPmCgs4ChAWe gQIMxAB&usg=AOvVaw3qDWqcQGhBxD5zmah0sI89
Citera
2026-01-04, 18:30
  #41
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Strider inte det mot folkrätten? År USA en skurkstat numera?

Dom skiter i sådana petitesser
Citera
2026-01-04, 18:30
  #42
Medlem
Det räcker med att USA intar Grönland med en fiskebåt med 12 fyllon i besättning och Trump skriver på sin egna plattform "Greenland is OUR", sen är saken klar.

Tror ni danska militären skulle våga avfyra ett enda skott mot amerikanerna, utan att ha uppbackning av en annan stormakt?!

USA kan utplåna NATO på ett ögonblick, visserligen skulle England och Frankrike hinna skicka ett gäng kärnvapen som en sista hämnd men i övrigt är vi chanslösa.

Dom enda USA fruktar är Ryssland som har en likvärdig arsenal av kärnvapen. En konflikt mellan dom blir oavgjord, med total utplåning.
Citera
2026-01-04, 18:32
  #43
Medlem
Dom kommer utropa "state of emergency" av vilken anledning dom nu vill ange och sen tar dom över Grönland. Blev tydligt på presskonferesen sist där Trump fick massa beröm av övriga gänget för att han inte bara snackar utan faktiskt gör det han säger att han ska göra. Det för mig var en tydlig signal om att Grönland kommer att tillhöra USA snart.
Citera
2026-01-04, 18:35
  #44
Medlem
Eurodiscos avatar
USA kommer att få Grönland med hjälp av olika påverkans operationer kanche en riggad folkomröstning och Sverige och övriga EU kommer att svika Danmark och titta på och gnälla lite i FN när Grönland blir en delstat i USA. Sedan är allt som vanligt igen
__________________
Senast redigerad av Eurodisco 2026-01-04 kl. 18:37.
Citera
2026-01-04, 18:37
  #45
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ryssrunkarna och antiväst/komminister är desperata nu när de har förlorat socialistiska diktaturen Venezuela och en viktig partner till Ryssland.

Snart förlorar dessa Iran också.

2026 startade sannerligen inte bra för dessa människor och deras trollfabriker går nu på högvarv.

Nej Trump kommer inte ta Grönland.
Det är faktiskt intressant att det lät likadant i den tidigare Venezuelatråden. ”Nejnej, TACO kommer att backa” och ”det här gör han bara för att sätta press” och blabla. Pang bom, landet överkört på en förmiddag och presidenten i bojor.

Vad är det som får vissa människor att alltid och mot bättre vetande tvivla? Särskilt när man själv säger att Trump är oberäknelig? Är det den naiva tron på den regelbaserade demokratin som gör att skygglapparna sitter så tajt? Oförmågan att se en värld där inte beslut tas efter långvariga nattmanglingar och omröstningar? Särskilt svenskar lider av detta, denna mentala låsning.

Trump kommer att få som han vill precis som han alltid får och ingen kommer att kunna göra ett skit åt saken. Danmark kommer att ge upp Grönland och diverse EU-bögar kommer att skrika och gråta. Trump kommer ladda upp en bild på X på en shoppinglista där Venezuela och Grönland är avbockade och Kanada är nästa namn på listan. Han kommer att göra det som ett troll och vänsterliberaler kommer att skrika av ilska än en gång.
Citera
2026-01-04, 18:43
  #46
Medlem
MuscleSharks avatar
Folk på flashback som tror att USA med våld ska ta Grönland är mentalt på samma nivå som en cp-skadad, eller endast är ute efter att trolla.
Nej USA kommer inte använda militära medel mot Grönland, men däremot kommer retoriken om att USA behöver Grönland av olika anledningar kvarstå.

Att dra jämförelser med Venezuela är ju..... ja jag vet faktiskt inte vad man ska säga annat än, efterblivet.
Citera
2026-01-04, 18:57
  #47
Medlem
Af-Helvetes avatar
Dansken och EU får hålla ut i tre år tills det blir en demokratisk president i USA, något annat vore ytterst märkligt. Med Trump som president kan vad som helst hända i den här sjuka världen.
Citera
2026-01-04, 18:58
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är faktiskt intressant att det lät likadant i den tidigare Venezuelatråden. ”Nejnej, TACO kommer att backa” och ”det här gör han bara för att sätta press” och blabla. Pang bom, landet överkört på en förmiddag och presidenten i bojor.

Vad är det som får vissa människor att alltid och mot bättre vetande tvivla? Särskilt när man själv säger att Trump är oberäknelig? Är det den naiva tron på den regelbaserade demokratin som gör att skygglapparna sitter så tajt? Oförmågan att se en värld där inte beslut tas efter långvariga nattmanglingar och omröstningar? Särskilt svenskar lider av detta, denna mentala låsning.

Trump kommer att få som han vill precis som han alltid får och ingen kommer att kunna göra ett skit åt saken. Danmark kommer att ge upp Grönland och diverse EU-bögar kommer att skrika och gråta. Trump kommer ladda upp en bild på X på en shoppinglista där Venezuela och Grönland är avbockade och Kanada är nästa namn på listan. Han kommer att göra det som ett troll och vänsterliberaler kommer att skrika av ilska än en gång.
Just Kanada har enormt mycket mer koppling till USA än Venezuela.
Geografiskt, språkligt, kulturellt och inte minst med handel och ekonomi.
USA har inte alls någon dominerande ställning handelsmässigt i Sydamerika.
Brasilien, Kina och USA är ungefär lika när det gäller export-import totalt sett.
__________________
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-04 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in