2026-01-04, 17:43
  #25
Medlem
sfrges avatar
Jag tror inte USA kommer att ta Grönland. Jag tror att det är den orangea gubben som snackar för mycket.
Citera
2026-01-04, 17:47
  #26
Medlem
Grönland ser jag tillhör hellre USA än sosse-danmark
Citera
2026-01-04, 17:47
  #27
Medlem
eldrattans avatar
Nu är det ju som så att utan USA och deras militära baser på Grönland så är det väldigt tveksamt till att det ens funnits elektricitet på Grönland. Danmark hade väl skickat en båt lastad med lite mjöl, havre, SPRIT och annat smått och gott ungefär vartannat år. Danskarna har sett hela Grönlands befolkning som ett stort extra utsatt område med massa alkoliserade socfall.

Fast hur det skall gå till rent juridiskt blir ju lite krångligare än vad det är praktiskt såklart.
Citera
2026-01-04, 17:52
  #28
Medlem
Glödskals avatar
Att militärt erövra Grönland är inga problem för USA. Det är bara att ösa på med människoliv och materiel, något som det överbelånade USA har gott om.

Men sedan då? De har invaderat ett europeiskt land, tillika ett allierat sådant. USA måste väl fatta att det politiska efterspelet kommer att medföra totalt raserade ekonomiska relationer med EU?

Är det värt priset?
Citera
2026-01-04, 17:53
  #29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Dessutom stöttar USA Grönland mer än det ekonimska bidrag Danmark årligen ger.

På vilket sätt stöttar USA Grönland ekonomiskt? Danmark bidrar med 6 miljarder kronor varje år.
Citera
2026-01-04, 17:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Enkelt, dom åker dit hissar en amerikansk flagga och skjuter alla som försöker ta ner den.
Sen ringer dom kungen i Köpenhamn och informerar honom att från och med nu är det dom som äger eskimåerna.

Det hade vart så jävla intressant om det blev så.
Det är inte omöjligt att om 10 är så är USA i krig med Kina, EU och Ryzzland.
(Det skulle kunna bli en repetition av ww2 där Ryzzland ses som onda, men man behöver deras hjälp att ha ihjäl USA så man allierar sig med dom ändå)

Jag hoppas dock att Amerikanerna röstar in en vettig person nästa val så vi slipper detta scenariot.
Citera
2026-01-04, 17:55
  #31
Medlem
Det är bara att flyga in och kidnappa statsministern. Sen kan ju Trump fråga om Danmark/NATO/EU tänker göra något åt saken.
Citera
2026-01-04, 17:59
  #32
Medlem
dude2ks avatar
Det är ju klockrent att använda militären, när man har världens bästa militär. Trump är det bästa som hänt inom politik någonsin.

Nu var det visserligen Venezuela som började med sin krigsföring mot USA. Grönland kommer att ske genom en deal som är för bra för att motstå för Danmark.
Citera
2026-01-04, 18:01
  #33
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Det är ju klockrent att använda militären, när man har världens bästa militär. Trump är det bästa som hänt inom politik någonsin.

Nu var det visserligen Venezuela som började med sin krigsföring mot USA. Grönland kommer att ske genom en deal som är för bra för att motstå för Danmark.


Vad händer om Kina bjuder över? Jag menar om nu grönlänningarna säljer sig för pengar så har Kina mer av dem.
Citera
2026-01-04, 18:01
  #34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sen när han USA attackerat ett land för att över det helt?

Trump vill säkert nånting med sitt snack, men att tro att USA skulle attackera ett annat land, likt Ryssland-Ukraina?
Det enda möjliga sättet att lösa det på är om Grönland och Danmark kommer överens med USA, varför man nu skulle vilja göra det?

Hur jävla korkad är man om man tror att det kommer hända, att USA skulle starta krig för att överta det?

Nu säger ju Trump att USA måste ta över Grönland. Att det kommer ske på ett eller annat vis.

Just nu är vi på steg 1. Att USA ska kunna köpa Grönland från Danmark. Precis som USA köpte Jungfruöarna från Danmark för över 100 år sedan. Det ver vi ju kommer misslyckas.

Sedan blir det steg 2. CIA kommer få order om att försöka. Försöka då genom att muta grönlänningar att protestera mot Danmark. Starta och stödja grupper som är anti-Danmark. För att grönlänningar själva kommer besluta att de vill tillhöra USA.

Om inte det lyckas blir det ju en militär ockupation. Frågan är hur lång i framtiden den är. Kan ju tänkas vara åtskilliga år och Trump kanske då inte längre är president. Även om vi säger Vance har tagit över så säger ju han lika mycket detsamma om vikten av Grönland.

Så det gäller ju att vara tydlig. USA kommer försöka med alla tre stegen för de har ju klart att Grönland måste tillhöra USA
Citera
2026-01-04, 18:04
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu säger ju Trump att USA måste ta över Grönland. Att det kommer ske på ett eller annat vis.

Just nu är vi på steg 1. Att USA ska kunna köpa Grönland från Danmark. Precis som USA köpte Jungfruöarna från Danmark för över 100 år sedan. Det ver vi ju kommer misslyckas.

Sedan blir det steg 2. CIA kommer få order om att försöka. Försöka då genom att muta grönlänningar att protestera mot Danmark. Starta och stödja grupper som är anti-Danmark. För att grönlänningar själva kommer besluta att de vill tillhöra USA.

Om inte det lyckas blir det ju en militär ockupation. Frågan är hur lång i framtiden den är. Kan ju tänkas vara åtskilliga år och Trump kanske då inte längre är president. Även om vi säger Vance har tagit över så säger ju han lika mycket detsamma om vikten av Grönland.

Så det gäller ju att vara tydlig. USA kommer försöka med alla tre stegen för de har ju klart att Grönland måste tillhöra USA

Trump säger det, och då tror du på det?

Du har aldrig märkt någon röd tråd i att vad han säger vs vad han faktiskt gör, att det är två helt skilda saker?
Citera
2026-01-04, 18:07
  #36
Medlem
drygt 50 000 invånare, om usa betalar varje "eskimå" 5 000 000 så kostar det bara 250 miljarder
svenska kronor

eller 500 miljarder så blir alla dollarmiljonärer


"Grönland har beräknade tillgångar på 50 miljarder fat olja och gas i nordväst och nordost

Kvanefjeldprojektet innnehåller en miljard ton järnmalm utöver de betydande mängderna av sällsynta jordartsmetaller och uran, säger Damien Krebs som är föreståndare på Kvanefjeldprojektet.

- Projektet innehåller också sammanlagt 270 000 ton uran vilket gör att området är helt centralt för den grönländska gruvsatsningen, säger Krebs."

https://yle.fi/a/7-1297543
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in