2026-01-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Tillkommer gör även detta tror jag:

"Erotic Target Identity Inversion (ETII) describes a paraphilic phenomenon where individuals, often men, become sexually aroused by the fantasy or idea of being the type of person or entity they are typically attracted to externally, shifting attraction from an outside target to their own identity, leading to desires to change appearance or behavior to match that internal target."

GM var inte "vanlig transa" tror jag, utan han fick (om jag testaren teori här) sexuell njutning av att klä ut sig och vara de offer han ville förgripa sig på. Precis som den där läkaren frös sina ben så de behövde amputeras då han gick igång på amuptationer så till den grad att han självamputerade sig.

Här kommer citat från forskning: "The most salient dimension of men's sexual orientation is gender: attraction to males versus females. A second dimension is sexual maturity: attraction to children versus adults. A less appreciated dimension is location: attraction to other individuals versus the sexual fantasy of being one of those individuals. Men sexually aroused by the idea or fantasy of being the kinds of individuals to whom they are sexually attracted have an erotic-target identity inversion (ETII).

We conducted an online survey to investigate the prevalence and phenomenology of ETIIs among 475 men sexually attracted to children. Autopedophilia, or sexual arousal by the idea of being a child, was common.

Furthermore, autopedophilic men tended to be sexually aroused by imagining themselves as the kinds of children (with respect to gender and age) to whom they are sexually attracted. Results support the concept of ETIIs and exemplify the simultaneous importance of three dimensions of male sexual orientation."

Intressant! Hårspännena och den blonda frisyren ser ju barnsliga ut, och bedömningen i RPU från 2019 var att MGM främst attraherades av flickor i 10-årsåldern, och det stämde in på kidnappningsoffret. Men MGM har valt att ge sken av att ha ganska stora bröst, det svarta håret och sminket ger mer intryck av tonåring/ung vuxen, och det senaste offret är ung vuxen (25 år). Så kanske har MGM nya preferenser och därmed identifikation. Om styckmord är något MGM går igång på så skulle ETII även kunna förklara namnbytet till Vilma Andersson.
Citera
2026-01-04, 17:49
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uttringe brygga samt en brygga till har nämnts i tråden.

Antagligen gjorde man fynd som var intressanta att undersöka.

Tack! Börjar bli galet många sidor i tråden nu Hoppas det kommer mer info gällande bryggan/sjöns relevans i fallet.
Citera
2026-01-04, 17:55
Medlem
Firzans avatar
Vet inte om någon redan nämnt det, tråden börjar bli riktigt svår att överblicka... Men jag utgår lite ifrån att den spaning han låg under i tio timmar även innebar signalspaning. Det kanske helt enkelt är så att hans telefon har befunnit sig vid sjön någon gång under spaningen.
Citat:
Ursprungligen postat av EcoR1
Sorry, det var slarvigt formulerat av mig, det jag syftade på är det som står i Grevens inlägg "tidslinje" på första sidan.
På den 27:e dec i tidslinjen står det "21.30-tiden: Avspärrningar i närheten av sjön Uttran. Avslutas 22.15".

Jag trodde att Vilma hade kopplats till den platsen, men måste ha tagit fel då jag inte hittar någon mer info om det. Oklart varför det spärrades av vid sjön, någon annan som vet?
Citera
2026-01-04, 17:57
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
I ett annat förhör säger pappa att Robin var som "tokig i att tvätta bilen". Ja, ger lite OCD-vibbar.

Polisen verkar ha funderat kring att Robin skulle ha planerat att ta barnet till en klubbstuga på Munsö eftersom de frågar pappan mycket om det. Vid Laxsjön. Tydligen brukade pappa och Robin åka dit och fiska, men aldrig brodern. Där hade de tillgång till båt, inte deras egen.

Tänker om det finns en kropp nedsänkt i Laxsjön. Men det är väl svårt att sänka en kropp? Bara en tanke jag fick.

Ja när det nämns hur mycket han tvättade bilen så tydlig det på lite mer än ett vanligt intresse av att hålla bilen ren även om han var bilintresserad eller "motorintresserad" som det nämnts här innan.
Jag tycker det känns ganska mycket som OCD här.

Nej det är inte speciellt svårt att sänka ner en kropp.
Nu har jag inte gjort det själv utan har väl mest sett på TV det brukar väl vara ganska bra med rulla in dem (like) i en matta och sedan linda in det är lite hönsnät och stenar eller vikter i det
Så ligger det kvar på botten ett bra tag.

Jag skrev redan i tråden för ett par dagar sedan att jag inte tror heller att Robin eller vad han nu heter har legat stilla i fem års tid utan och gjort någonting utöver den där krocken.

Denna personen är alldeles för mycket galen helt enkelt.
Även om han skurade bilen dag och natt så tror jag ändå inte att det gick att dämpa de där impulserna av att hitta på "jävelskap".

Jag håller faktiskt med GW att det här är en person som aldrig skulle ha släppts ut.
Fast å andra sidan så får man tänka med vilket lagrum skulle man kunna hålla fast personen om man inte dömer honom till RPV utan enbart fängelse.
Citera
2026-01-04, 17:59
Medlem
EcoR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag har nu smått börjat läsa i FUP och har noterat en sak som åtminstone inte jag inte sett i tråden. Robin beskrivs som rastlös, "kan inte sitta still" (inte förvånande med hans psyke) och är dessutom noga med städning, pedant nästan. Både i hemmet och vad gäller bilen. Han städade bilen i princip varje dag säger pappan.

Förhörsledaren undrar vad pappa menar med att han är rastlös, har Robin någon diagnos? Nej, svarar pappan då.

Är inte det märkligt idag? Förlåt mina fördomar men känns som urtypen för en unge som skulle ha haft kontakt med soc och BUP. Alkisföräldrar osv.

Jo, jag tycker framför allt bristen på diagnoser är märklig, om man säger så. Rastlöshet, specialintressen, sociala svårigheter....

Jag t.o.m funderat på om det är möjligt att undkomma en NPF-diagnos genom att svara ja/nej på rätt frågor. Ska bli väldigt intressant att se om den RPU han ska genomgå kommer att tillföra något nytt än det som fastslogs vid kidnappningsfallet 2019.

Skulle han visa sig ha NPF nu som vuxen så är ju inte det något han "utvecklat", utan något som han haft sen barndomen och som psykiatrin missat.
Citera
2026-01-04, 17:59
Medlem
dracculas avatar
Har följt tråden sen början men begriper inte varför hennes hörlurar mm hittades så pass nära ett ganska stort flerbostadshus (som man ser på Google Maps), dvs varför han ”valde” att överfalla henne så nära där han kunde bli upptäckt? Det måste väl ha varit mer öde närmare skolan (om det inte är upplyst där?) Hann hon kanske springa en bit närmare huset innan han kom ikapp?
Citera
2026-01-04, 18:04
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanpeople123
Att han var en mycket farlig person som han varnat för redan för 6 år sedan. Robin hade alla varningsflaggor för återfall och ändå släppte de ut honom. Nu gissar han att R kommer få livstids fängelse eller rättpsyk med särskild utskrivning.

GW kan han, någon måste ta ansvar för att det är hål i rättssystemet.
Citera
2026-01-04, 18:05
Medlem
Här fångas Robin/Vilmas bil på google maps aug 2024. Ca 750 meter från tärnstigen 2. Samma volvo som står utanför Tärnstigen 2 (MGM bostad vid mord tillfället).

Jämför bilarna, samma fälgar, samma tonade bakrutor. Rondellen ligger påväg hem till MGM.

https://www.google.com/maps/@59.2388583,17.6271661,3a,15y,113.47h,85.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1s3CBEtZEEO88mrk5MRPCyQQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D4.508740263218698%26panoid% 3D3CBEtZEEO88mrk5MRPCyQQ%26yaw%3D113.4675478350897 9!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D
Citera
2026-01-04, 18:08
Medlem
SwedishHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Han sa även att hon sannolikt dött ganska omgående samt att polisen gjort ett bra arbete såväl i detta fallet som det i Boden.

Det var det som jag undrade mest över, om vad han tänkte kring dödsfallet. GW har väl fortfarande kontakter, så han vet nog en del.

Hoppas att det var över fort
Citera
2026-01-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThrowTransVilma
Här fångas Robin/Vilmas bil på google maps aug 2024. Ca 750 meter från tärnstigen 2. Samma volvo som står utanför Tärnstigen 2 (MGM bostad vid mord tillfället).

Jämför bilarna, samma fälgar, samma tonade bakrutor. Rondellen ligger påväg hem till MGM.

https://www.google.com/maps/@59.2388583,17.6271661,3a,15y,113.47h,85.49t/data=!3m7!1e1!3m5!1s3CBEtZEEO88mrk5MRPCyQQ!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D4.508740263218698%26panoid% 3D3CBEtZEEO88mrk5MRPCyQQ%26yaw%3D113.4675478350897 9!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTIwOS4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Ja det är uppe för ett tag sedan. Även hans gamla Saabar
Citera
2026-01-04, 18:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intenuddamark
Intressant! Hårspännena och den blonda frisyren ser ju barnsliga ut, och bedömningen i RPU från 2019 var att MGM främst attraherades av flickor i 10-årsåldern, och det stämde in på kidnappningsoffret. Men MGM har valt att ge sken av att ha ganska stora bröst, det svarta håret och sminket ger mer intryck av tonåring/ung vuxen, och det senaste offret är ung vuxen (25 år). Så kanske har MGM nya preferenser och därmed identifikation. Om styckmord är något MGM går igång på så skulle ETII även kunna förklara namnbytet till Vilma Andersson.
Han verkar ha flera identiteter/personligheter att gå mellan.
Han kanske inte vet innerst inne vem han egentligen är.
Det finns en bild där han är liten och iförd hockehjälm.
Det är en närbild och man ser att han har ett örhänge i ena örat.
Kan någon ha uppmuntrat honom till att ha detta flickaktiga.
Citera
2026-01-04, 18:21
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Tack för att du tog upp anmärkningarna från den rättspsykiatriska undersökningen, särskilt kring det beräknande och ändamålsenliga agerandet samt avsaknaden av allvarlig psykisk störning. De punkterna är viktiga och nyanserar bilden.

När jag tidigare skrev om panik och affekt menade jag inte okontrollerad impulsivitet i klinisk mening. Snarare en affektiv grund, som inte fungerat som broms utan kunnat samexistera med planering. Med rättspsykiatrins formuleringar i åtanke framstår det dock tydligare att affekten inte varit styrande, utan att handlingarna haft struktur och kontroll.

För mig landar det i bilden av en splittrad personlighetsutveckling, en vuxen kropp med ett ofärdigt inre bromssystem. Kognitiv förståelse för konsekvenser finns, men den moraliska och empatiska spärren verkar inte vara internaliserad. Det är just den kombinationen som gör fallet mer oroande än ett rent affektdåd.

Intressant att diskutera detta ur ett psykologiskt perspektiv på djupet.

Tack själv och intressant resonemang du för. Jag ska klura på det och återkomma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in