2026-01-04, 17:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Problemet med Grönland är geografin och klimatet, huvudstaden Nuuk har ungefär 20 000 invånare, eller något färre än Katrineholm. Resten är utspridda i mindre samhällen och byar längs kusten. Det finns inget vägnät som förhinder något, allt måste gå via båt eller flyg.

Säg att man intar Nuuk, vilket borde gå fort med en mindre styrka, vad gör man sedan?
Tror faktiskt inte det skulle vara något större problem om Danmark och Nato väljer att inte agera. Som du säger så är det relativt lätt att ta huvudstaden. Sen finns det visserligen en massa mindre samhällen, men behöver USA verkligen göra så mycket åt dem? Kommer de innebära något större motstånd för att USA ska kunna göra vad de nu vill göra med Grönland?
Citera
2026-01-04, 17:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Nu kommer inte usa "få Grönland". De kommer ta den med våld eller hot där om.

Sen när han USA attackerat ett land för att över det helt?

Trump vill säkert nånting med sitt snack, men att tro att USA skulle attackera ett annat land, likt Ryssland-Ukraina?
Det enda möjliga sättet att lösa det på är om Grönland och Danmark kommer överens med USA, varför man nu skulle vilja göra det?

Hur jävla korkad är man om man tror att det kommer hända, att USA skulle starta krig för att överta det?
Citera
2026-01-04, 17:25
  #15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
Enkelt, dom åker dit hissar en amerikansk flagga och skjuter alla som försöker ta ner den.
Sen ringer dom kungen i Köpenhamn och informerar honom att från och med nu är det dom som äger eskimåerna.
Citera
2026-01-04, 17:27
  #16
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sen när han USA attackerat ett land för att över det helt?

Trump vill säkert nånting med sitt snack, men att tro att USA skulle attackera ett annat land, likt Ryssland-Ukraina?
Det enda möjliga sättet att lösa det på är om Grönland och Danmark kommer överens med USA, varför man nu skulle vilja göra det?

Hur jävla korkad är man om man tror att det kommer hända, att USA skulle starta krig för att överta det?
Ingen kommer göra något, tror du EU skulle ge sig på USA? Vi har nog med CCCP och immigrationen.
Eller ja jo det kommer såklart ett fördömande av FN, det brukar göra susen,,,, pause,,,, NOT
Citera
2026-01-04, 17:27
  #17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Nu kommer inte usa "få Grönland". De kommer ta den med våld eller hot där om.
Sannolikt. Och jag suppportar detta till hundra procent. Kläm åt gröthalsarna bara. Sticker Mette upp finns det säkert en slaf i Maduros cell.

Detta är en positiv utveckling för världen. Efter snart hundra år är det dags att kasta den extremt ineffektiva demokratin på soptippen. Slipsgubbar som snackar har aldrig lett någonvart, det ser vi med EU. Det är dags för andra bullar och grövre vantar. Små skitländer ska inte kunna filibustra bara genom att gå ihop och sabotera utvecklingen.

Putin tar sina oblaster, Trump tar Grönland, Kina tar Taiwan och sedan sprider sig tystnaden över nejden så att man själv inte blir nästa shithole country att tappa mark.
Citera
2026-01-04, 17:29
  #18
Medlem
Det behövs ingen stor militär invasion. Givetvis börjar de som vanligt med massiv propaganda och ökad amerikansk närvaro. Startar radiokanal, öppnar McDonalds och kör en charmoffensiv med "kulturellt utbyte". Kanske gratis biovisningar och låter militären anställa många fler av lokalbefolkningen att utföra onödiga arbetsuppgifter krin Thulebasen.

Kör information om hur danskarna har utnyttjat inuiter och gjort de beroende av sprit och droger samtidigt som Danmark berikat sig på Grönlands naturresurser. Då sitter det inte långt borta med en folkomröstning heller.

Betänk att majoriteten av befolkningen är dysfunktionella infödingar och således både lättledda och lättmutade.

Danmark kan bara sitta och se på hur opinionen kommer vändas emot dem och deras myndigheter och jurisdiktioner ifrågasätts mer och mer.

Dekommer inte kunna göra ett skit åt saken. Ursula von der Layen och Kaja Kallas sitter i Bryssel och rapar floskler om hur jävla mycket de stöder Danmark men kommer inte kunna göra ett piss i övrigt.

Sanna mina ord, Grönland kommer inte att "byta ägare" med militära medel. Det blir snarare en färgrevolution så USA måste åka dit och hjälpa ursprungsbefolkningen mot de förtryckande danskarna.
Citera
2026-01-04, 17:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tror faktiskt inte det skulle vara något större problem om Danmark och Nato väljer att inte agera. Som du säger så är det relativt lätt att ta huvudstaden. Sen finns det visserligen en massa mindre samhällen, men behöver USA verkligen göra så mycket åt dem? Kommer de innebära något större motstånd för att USA ska kunna göra vad de nu vill göra med Grönland?

Att rent militärt inta huvudstaden borde inte vara något större problem, Danmark har vad jag vet ingen större närvaro av markförband i landet. Flyg in ett kompani marinkårssoldater så har man staden under kontroll på några timmar, man behöver inte ens ta med tyngre förband. Fotsoldater och terrängbilar räcker väl. Finns på sin höjd en poliskår men de lär inte göra motstånd.

Men vad händer sedan? Finns ju ett lokalstyre i form av ett parlament, regering och en premiärminister. Hur får man med sig civilbefolkningen? Tänk att detta är en modern demokrati och inte ett skithålsland som Irak eller Afghanistan. Ska man gripa lokalstyret och tillsätta en egen regering? Kommer isåfall befolkning och omvärld att erkänna denna?

Sen har ju Grönland en gammal kultur av jakt och fiske så det lär finnas en hel del jaktvapen ute stugorna, hur sannolikt är det att man bildar en motståndsrörelse?
Citera
2026-01-04, 17:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Trump tvekar inte att använda militär
när amerikanska intressen kräver det.
Citera
2026-01-04, 17:38
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Tror inte de kommer få det. Danmark ger inte med sig, lokalbefolkningen vill inte och Trump tycker priset skulle vara för högt att ta det från en NATO-medlem.
Citera
2026-01-04, 17:39
  #22
Bannlyst
A walk in the park.

Men gula apan får nog vänta till sommaren för att vädret inte ska ställa till med för mycket problem.

Att USA annekterar ett Natolands territorium borde få konsekvenser för alliansen. Den kan upphöra att existera. Kanske Putin då tar Baltikum.
Citera
2026-01-04, 17:40
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?
USA har haft baser på Grönland sedan långt tillbaka.
Grönländare har i gemen inget emot USA.
Dessutom stöttar USA Grönland mer än det ekonimska bidrag Danmark årligen ger.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/630OXz/trumps-team-tar-fram-kostnad-for-att-ta-over-gronland&ved=2ahUKEwi5kqf4qPKRAxXMJhAIHdolF68QFnoE CEMQAQ&usg=AOvVaw3bH1nSQmlm0_XTnjwn59Ab
Citera
2026-01-04, 17:41
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Ingen kommer göra något, tror du EU skulle ge sig på USA? Vi har nog med CCCP och immigrationen.
Eller ja jo det kommer såklart ett fördömande av FN, det brukar göra susen,,,, pause,,,, NOT

Kommer USA attackera Danmark/Grönland/EU?

Svar = Nej.

Kommer de försöka få Grönland att bli amerikanskt istället för att tillhöra Danmark?
Svar = Ja, antagligen.

Jag ser dock inte det negativa i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in