2026-01-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Är ju ett rätt grundläggande behov att leva tillsammans med nån, människor är flockdjur sedan urminnes tider, och ökad ensamhet lyfts ju ofta som ett stort samhällsproblem och en drivfaktor till psykisk ohälsa om du inte missat det. Och svara nu inte att man kan ha en massa vänner som substitut, folk blir snabbt upptagna med sina liv och så fort folk runtomkring en får ungar så är de ju upptagna där, så bildar man ingen egen familj så blir man en leftover förr eller senare, det är lite så livets schema ser ut ända sen stenåldern.

Missta inte det moderna samhället med hur sammanslutningar av människor såg ut på stenåldern.
Helt andra villkor, krav, förutsättningar och inte minst möjligheter.
Citera
2026-01-04, 15:51
Medlem
Lavas avatar
Citat:
En kvinna som är 30 och framåt borde väl ha en biologisk klocka som går på högvarv,

Biologisk klocka som i "biologiskt barnsug" existerar inte och forskning har precis informerat oss om att 25% av unga svenska kvinnor inte planerar barn i framtiden.

Jag skulle gissa att majoriteten av kvinnorna du hänvisar till, ensamboende och singlar, utgörs av den korrekta defintionen av "självständig kvinna" och tillhör gruppen kvinnor som är minst defekta.
Citera
2026-01-04, 15:52
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Att människor lever annorlunda än du är inte ett misslyckande hos dem. Det är bara ett faktum du verkar ha svårt att acceptera.

Tror du missade att läsa trådstarten, där står att jag en gång i tiden dejtade dessa personer, dvs. de var alltså aktivt ute och sökte efter partner. Men slutade av nån anledning ensamma, det är väl per definition ett misslyckande.
Citera
2026-01-04, 15:54
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Antagligen är många av dessa såna som trivs ensamma men som kanske tidigare försökt få något bara för att det är något "man bara ska göra". Nuförtiden är stigmat kring det inte lika starkt. Är själv man men jag är ensam och skulle inte på grund av min personlighet klarat av/trivas i ett förhållande för den delen. Andra kanske har olika sjukdomar som påverkar ens förmåga att träffa andra eller andras vilja att vara med en. En social cirkel har jag däremot och det är ju det viktigaste. När det gäller döden är jag likgiltig för "ensamhet" har ingen betydelse när man väl har dött.

Ska och ska, det är väl få som faktiskt föredrar ensamhet. Klart att det finns folk som gör det också men det är knappast normen och har så aldrig varit. Och är väl antagligen inte särskilt bra för psyket för de allra flesta heller.
Citera
2026-01-04, 15:55
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det finns gott om män i 30+ som också väljer singellivet. Som ibland tom bor hos sina föräldrar
Så problemet har nog inget med kön att göra.
Jag skulle tro att vissa föredrar att bo själva, att slippa underordna sig andras krav
Sen kan man se snygg ut och ändå ha olika problem, diagnoser mm
Problem med kompromisser kan vara en ledtråd, tycker jag

Skillnaden för en man är väl att man kan hoppa in i familjelivet senare om man vill, en man kan ju träffa nån vid kanske 40-45 och då vara redo för familjeliv.

Men såklart, har en man varit singel ända fram till 30 så är det väl inte särskilt sannolikt att han skulle ha framgång med tjejer från då och framåt heller.
Citera
2026-01-04, 15:55
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Träffar de män som många år senare sitter och googlar upp deras civilstatusar så kan jag garantera dig att du själv har en kraftfull energi som "knepig". På kvinnospråk kallar vi det creepy

Enda jag kollar är tre ex. Ett för att han är besatt av mig och jag insåg att jag vill veta var han bor. Den andra för att jag är "knepig" Aldrig känt sådan djup vrede i en relation innan men hann iallafall känna kärlek också. Ska skita i att kolla om han inte "fixat sig en sambo snart" för han har nog inte dem som sover hos honom skrivna med honom om jag ändå känner honom rätt. Sista är det av nostalgi. Det känns bra att se att han fortfarande är vid liv då och då samt att han gähar sambo.

Och jag anser att vi borde ta bort det med offentliga adressuppgifter på nätet. Finns inget jäkla skäl till att folk ska kunna se var andra bor.

Vad tror du att det är för fel på dig som sitter och stalkar dina ytliga kontakter efter så många år som du gör? Du är medveten om att du själv inte är frisk va?

Försök inte, självklart är det roligt att googla på folk och se vad de gör idag
Citera
2026-01-04, 15:57
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Missta inte det moderna samhället med hur sammanslutningar av människor såg ut på stenåldern.
Helt andra villkor, krav, förutsättningar och inte minst möjligheter.

Hur då menar du? Är nog svårare än på länge att leva ensam, speciellt i Stockholm. Sjuka bostadspriser, stor sårbarhet ekonomiskt, svårt att lära känna folk i vuxen ålder då alla är så upptagna. Var nog en betydligt trevligare tillvara för 40-50 år sedan om man levde ensam.
Citera
2026-01-04, 15:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Förresten finns inget tydligt vetenskapligt underlag för att kvinnor skulle ha någon "biologisk klocka" som tickar och skulle göra dem mer sugna på att skaffa barn.

Exakt.

Citat:
Kvinnors biologiska klocka funkar väl rimligen på samma sätt som i alla andra tider dock, knappast att grundläggande evolutionära mekanismer bara tas ur funktion för att vi lever ett sociala medier-samhälle som uppmuntrar ensamhet. Som ju i övrigt är ett växande samhällsproblem och ett skäl till att folk mår dåligt psykiskt idag.

Igen: det finns ingen evolutionär mekanism i form av en biologisk klocka. Den biologiska driften är sexlusten. Avsaknaden av "barndrift" är skälet till att forskningen gett oss preventivmedel så vi kan ligga hur ofta vi vill utan graviditet. Avsaknaden av "barndrift" är också skälet till att kvinnor väljer bort barn. Att 25% av unga kvinnor säger att de inte planerar barn för framtiden visar tydligt att det inte finns en biologisk "barndrift". Att upp till 15% av kvinnorna får förlossningspsykos eller förlossningsdepression är också ett tecken på att det saknas en biologisk "barndrift".

Citat:
Risken är väl främst att dessa kvinnor vaknar med panik en dag för att de tänker att de måste få barn med en random så fort som möjligt bara för att kunna få barn.

Nej. Kvinnor som verkligen vill ha barn skaffar de barn de vill ha förutsatt att de är fertila.
Citera
2026-01-04, 15:58
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Biologisk klocka som i "biologiskt barnsug" existerar inte och forskning har precis informerat oss om att 25% av unga svenska kvinnor inte planerar barn i framtiden.

Jag skulle gissa att majoriteten av kvinnorna du hänvisar till, ensamboende och singlar, utgörs av den korrekta defintionen av "självständig kvinna" och tillhör gruppen kvinnor som är minst defekta.

Är väl rätt välkänt att det där med barnplanering är nåt som ändras just när den biologiska klockan börjar ticka, rätt lätt att vara kaxig som 24-årig tjej men när man inser att det inte finns många chanser kvar (och framförallt när tjejen ser att andra i omgivningen har barn) så ändrar man uppfattning snabbt, så den typen av undersökningar ger jag inte så mkt för.
Citera
2026-01-04, 15:59
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Exakt.

Igen: det finns ingen evolutionär mekanism i form av en biologisk klocka. Den biologiska driften är sexlusten. Avsaknaden av "barndrift" är skälet till att forskningen gett oss preventivmedel så vi kan ligga hur ofta vi vill utan graviditet. Avsaknaden av "barndrift" är också skälet till att kvinnor väljer bort barn. Att 25% av unga kvinnor säger att de inte planerar barn för framtiden visar tydligt att det inte finns en biologisk "barndrift". Att upp till 15% av kvinnorna får förlossningspsykos eller förlossningsdepression är också ett tecken på att det saknas en biologisk "barndrift".

Nej. Kvinnor som verkligen vill ha barn skaffar de barn de vill ha förutsatt att de är fertila.

Mm. Säkert blir man jättelycklig om man sitter där i åldern 70-80 utan barn eller familj och låter sina gener dö ut också.
Citera
2026-01-04, 16:01
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Och vad skulle man få ut av att ge upp sin fullständigt fria vilja i sitt eget hem?

Så relationsbildning är ekvivalent med att "ge upp"? Är väl precis sådana som resonerar så som jag valde bort en gång i tiden då jag fattade att de inte var rätt häst för nåt långsiktigt.
Citera
2026-01-04, 16:01
Medlem
Citat:
Tror du missade att läsa trådstarten, där står att jag en gång i tiden dejtade dessa personer, dvs. de var alltså aktivt ute och sökte efter partner. Men slutade av nån anledning ensamma, det är väl per definition ett misslyckande.

Att någon vid en tidpunkt i livet dejtade aktivt innebär varken ett livslångt mål, ett kontrakt eller ett facit som senare måste uppfyllas för att livet ska räknas som lyckat.
Människors mål, prioriteringar och omständigheter förändras över tid ibland radikalt.

Att kalla det ett ”misslyckande” bygger helt på antagandet att slutpunkten måste vara parrelation eller barn, och att allt annat är ett avsteg. Det är exakt den normen som hela diskussionen ifrågasätter.

Dessutom saknas all relevant information. Du vet inte vad som hänt i deras liv under dessa år: relationer som inte syns i folkbokföringen, sjukdom, sorg, karriärval, frivillig barnfrihet, förändrade värderingar eller helt enkelt ett medvetet val att inte prioritera relation just nu. Att dra slutsatser utifrån att de ”bor själva” är analytiskt tomt.

Resonemanget förutsätter också att människor inte har rätt att ompröva sina mål. Att någon aktivt sökte partner för tio år sedan betyder inte att de fortfarande gör det, eller ens borde göra det. Fri vilja upphör inte bara för att man dejtat vid 25.

Det egentliga felslutet är därför detta: du tar din egen definition av framgång och applicerar den retroaktivt på andra människors liv, trots att du saknar både insyn och mandat att göra det.

Att ett liv inte slutat där du tycker att det borde är inte ett misslyckande. Det är bara ett liv som inte följer din mall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in