SMHI utfärdar en gul varning för snöfall i sydöstra Götaland.
Den gäller på måndagen, från klockan 02 till 14 och omfattar över Blekinge,
nordöstra Skåne, södra Öland, samt delar av Småland, Halland och Västergötland.
"Det innebär tidvis kraftigt snöfall som totalt kan ge 5-15 cm, lokalt mer", skriver SMHI.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har man alltid varnat för en decimeter snö, eller är det något modernt? Jag kanske inte har lyssnat...
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Möjligen om det kommer under en timme eller två.
Man varnar om det är vinterns första kraftiga snöfall, vilket det är för delar av området. Hade det redan legat en dm, så hade man troligen inte varnat för att det kommer en dm till.
Har man alltid varnat för en decimeter snö, eller är det något modernt? Jag kanske inte har lyssnat...
Tror inte det, känns lite overkill.
Nu verka SMHI varna för allt så svensken vet.
Gul, Orange och Röd
SMHI använder färgerna gul, orange och röd för sina vädervarningar, där röd är allvarligast, men alla nivåer betyder att vädret kan få samhällskonsekvenser och att man bör förbereda sig. Systemet är konsekvensbaserat, vilket innebär att en varning beror på hur vädret påverkar människor, miljö och infrastruktur. Gul varning indikerar lägre risk, orange är allvarligare med potentiell fara för allmänheten, och röd innebär mycket allvarliga konsekvenser där man bör avstå från riskfyllda aktiviteter.
Tycker det saltas dåligt senaste åren, att det kommer snö fine inget nytt, men att dom snålar med att salta ?
Salt är ett jävla otyg. Saker rostar, hundar och andra djur som går barfota får det jobbigt och går man ut blir det fläckar på skorna. Usch. Bättre utan salt.
Edit: Vore bättre om folk hade riktiga däck och kunde köra som folk.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2026-01-04 kl. 22:39.
Jag undrar var i innerstan du bor där det inte finns en gata runt hörnan? Mitt i Rålis? Du kan ställa dig tillfälligt nästan var som helst i hela innerstan om du är tvungen. Du riskerar såklart böter men du kan också bara sitta kvar i bilen tills att trädet är borttaget. Sen finns det mycket få stora träd i innerstaden som ens kan blåsa ner och blockera en hel väg. Lägg ner.
Skrev inte innerstan. Skrev centralt i Stockholm. Finns många små vrår (även i innerstan) med småvägar i Stockholm som är beroende av den enstaka vägen. Varför ignorerar du allt jag skriver?
Skulle inte förvåna mig om du kontaktat anhöriga till gubben som dog för att han fick ett träd över sig och du har sagt att han skulle ha överlevt ifall han bunkrat upp med ärtsoppa hemma.