Citat:
Ursprungligen postat av
Tigra2005
Min Merca har en realistisk räckvidd på 43mil (strax över 50mil om jag slår av allting i bilen).
Men kör man 110-120km/h så sjunker räckvidden hyfsat mycket. Skulle säga att räckvidden går ner till typ 30mil på min bil.
Ja, man stannar ju för att käka, fika, sträcka på benen.
Största utmaningen är att man behöver hitta den där laddstationen som inte gör en bankrutt. Dvs man vill ha ”sin” laddstation.
Och då behöver man stanna och ladda när den dyker upp. Inte när behovet dyker upp.
Så antal stopp blir fler.
Jag har vissa stationer där jag betalar 4.10kr/kWh.
En del andra stationer kostar 6-7kr/kWh.
Som blir rätt dyr milkostnad när bilen drar 2.0-2.3kW/mil vid 110-120km/h.
Tack för din input! Då kommer vi tillbaka till det som TS avfärdade. En Hyundai i10 är både billigare i inköp och kan mycket väl ha billigare bränslekostnader än en elbil som nötar motorväg dagligen. Allt måste klaffa för att en elbil skall vara ekonomiskt försvarbar. Har du långa sträckor (>15mil?) daglig pendling på 120-väg, vilket TS nämner, så måste du kunna ladda på jobbet till ett väldigt bra pris. Hamnar du på 7kr/kWh hälften av laddningarna så är kalkylen helt åt skogen.
Till och med det bättre priset på 4 kr är tveksamt. 4kr x 2 = 8 kr/mil för elbil - mot 15kr x 0,5 = 7,50kr/mil Hyundai i10. Hälften av laddningarna gör du hemma, men knappast hamnar du lägre än 2kr/kWh ens då. Skillnaden blir minimal.
Ta en törstig SUV med 1L/mil i samma scenario. 15kr/mil. 8400kr billigare bränsle per år till elbilens fördel. Efter 10 år har du fortfarande inte tagit igen det högre inköpspriset.
Hur kan man bli förvånad över att elbilar inte fortsätter att ta andelar? Elbilens främsta argument är väl att driftkostnaderna blir så mycket lägre över tid att det högre inköpspriset betalar sig i längden?