2026-01-04, 12:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
En på jobbet har en 2022 BMW i3.
Räckvidd sommartid, 28 mil.
Räckvidd vintertid, 20mil.

På mätaren.
Men kör man landsväg/motorväg så sjunker ju ovan räckvidd enligt henne.

Just det, det kan vara en sådan gen1-bil också.
Citera
2026-01-04, 12:32
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Min Merca har en realistisk räckvidd på 43mil (strax över 50mil om jag slår av allting i bilen).

Men kör man 110-120km/h så sjunker räckvidden hyfsat mycket. Skulle säga att räckvidden går ner till typ 30mil på min bil.

Ja, man stannar ju för att käka, fika, sträcka på benen.
Största utmaningen är att man behöver hitta den där laddstationen som inte gör en bankrutt. Dvs man vill ha ”sin” laddstation.

Och då behöver man stanna och ladda när den dyker upp. Inte när behovet dyker upp.
Så antal stopp blir fler.

Jag har vissa stationer där jag betalar 4.10kr/kWh.

En del andra stationer kostar 6-7kr/kWh.
Som blir rätt dyr milkostnad när bilen drar 2.0-2.3kW/mil vid 110-120km/h.
Tack för din input! Då kommer vi tillbaka till det som TS avfärdade. En Hyundai i10 är både billigare i inköp och kan mycket väl ha billigare bränslekostnader än en elbil som nötar motorväg dagligen. Allt måste klaffa för att en elbil skall vara ekonomiskt försvarbar. Har du långa sträckor (>15mil?) daglig pendling på 120-väg, vilket TS nämner, så måste du kunna ladda på jobbet till ett väldigt bra pris. Hamnar du på 7kr/kWh hälften av laddningarna så är kalkylen helt åt skogen.
Till och med det bättre priset på 4 kr är tveksamt. 4kr x 2 = 8 kr/mil för elbil - mot 15kr x 0,5 = 7,50kr/mil Hyundai i10. Hälften av laddningarna gör du hemma, men knappast hamnar du lägre än 2kr/kWh ens då. Skillnaden blir minimal.
Ta en törstig SUV med 1L/mil i samma scenario. 15kr/mil. 8400kr billigare bränsle per år till elbilens fördel. Efter 10 år har du fortfarande inte tagit igen det högre inköpspriset.

Hur kan man bli förvånad över att elbilar inte fortsätter att ta andelar? Elbilens främsta argument är väl att driftkostnaderna blir så mycket lägre över tid att det högre inköpspriset betalar sig i längden?
Citera
2026-01-04, 12:34
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Jag fick 15.000kr att ladda för när jag plockade ut min merca.

Dom har samarbete med Ionity och man laddar då för 4.10kr/kWh.

Problemet. Det stora problemet.
Jag bor norr om Sthlm.
Närmsta laddstation är Uppsala. Åt andra hållet är det Södertälje.

Dom har ju inga stationer.

Ionity är reseladdning. Tesla är nog din lokala norrortsladdare, men det har säkert redan koll på. Från 1.80 SEK pr kW.
Citera
2026-01-04, 12:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Kul för dig. Den kommer stå och ladda utanför hemmet varje dag, ungefär som en gammal mobiltelefon som kräver konstant laddning. När jag ser grannarnas elbilar och hur de står och laddar 24/7 blir jag alltid full i skratt.

OnT: I år kommer elbilarna som kostar 250k.

Du förstår att de inte laddar även om kabeln sitter i? Det hanteras via timer så man inte laddar samtidigt som tvätt och ugn är igång. Sådär som vuxna gør.
Citera
2026-01-04, 12:40
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Kul för dig. Den kommer stå och ladda utanför hemmet varje dag, ungefär som en gammal mobiltelefon som kräver konstant laddning. När jag ser grannarnas elbilar och hur de står och laddar 24/7 blir jag alltid full i skratt.

OnT: I år kommer elbilarna som kostar 250k.

Vet du säkert att de laddar då?

Ja, tänk dig begagnatmarknaden där det redan finns elbilar för 100-200k som gått alltifrån 8k-15k mil.
Marknaden för nybilsförsäljning kommer nog vara trög ett tag till innan priserna gått ner och planat ut på elbilarna.
Citera
2026-01-04, 12:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Min Merca har en realistisk räckvidd på 43mil (strax över 50mil om jag slår av allting i bilen).

Men kör man 110-120km/h så sjunker räckvidden hyfsat mycket. Skulle säga att räckvidden går ner till typ 30mil på min bil.

Ja, man stannar ju för att käka, fika, sträcka på benen.
Största utmaningen är att man behöver hitta den där laddstationen som inte gör en bankrutt. Dvs man vill ha ”sin” laddstation.

Och då behöver man stanna och ladda när den dyker upp. Inte när behovet dyker upp.
Så antal stopp blir fler.

Jag har vissa stationer där jag betalar 4.10kr/kWh.

En del andra stationer kostar 6-7kr/kWh.
Som blir rätt dyr milkostnad när bilen drar 2.0-2.3kW/mil vid 110-120km/h.
Jag har kommit att uppskatta laddstoppen då jag anländer betydligt fräschare än om jag hade sträckkört vilket jag gjorde förr. 25 mil max även om bilen går längre. Dessutom kuskar jag fram i 100 km/h även om det är 120. Tiden jag förlorar på farten tar jag igen på kortare laddtid. Jag kör till släkten 60 mil bort 2-3 gånger årligen.

Nu över julen laddade jag för 3,95 kr/kWh på 2 ställen och 5,90 kr/kWh på de andra 2. Totalt 4. Slår man ut den kostnaden på bilens årliga körsträcka blir det inte mycket. Resten laddas hemma, på sommarhalvåret från solcellerna.
Citera
2026-01-04, 12:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nu kan vi med siffror och fakta sammanfatta elbilarna i Sverige 2025.

2 av 3 elbilar registrerades på företag och liknande, endast 33% registrerades på privata köpare.

De tio populäraste elbilarna I Sverige 2025 var ingen större överraskning, inga nya trender här heller.
1, Volvo EX40
2, Volkswagen ID 7
3, Tesla Model Y
4, Kia EV3
5, Volvo EX30
6, Volkswagen ID 4
7, Polestar 4
8, Skoda Enyaq
9, Volkswagen ID 3
10, Volvo EC40

Och de kinesiska elbilarna lyser med sin frånvaro.

Ehum! "Och de kinesiska elbilarna lyser med sin frånvaro."

Du verkar glömma att volvo är en kinesisk bil.. Hel-kinesiska Geely äger volvo cars..
Därmed är 3 hel-kinesiska bilar med på din 10 i topp lista!
Citera
2026-01-04, 12:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ehum! "Och de kinesiska elbilarna lyser med sin frånvaro."

Du verkar glömma att volvo är en kinesisk bil.. Hel-kinesiska Geely äger volvo cars..
Därmed är 3 hel-kinesiska bilar med på din 10 i topp lista!
Ja och innan det var Volvo amerikanskt men ingen tänkte på Volvo som en amerikansk bil på den tiden.
Citera
2026-01-04, 13:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Givetvis vill vi också höra argumenten varför du föredrar elbilen. Om inte det ekonomiska, vad är då så bra med elbilar? Huvudargumentet brukar vara just den ekonomiska biten, som nästan alltid är en bluffkalkyl.

Just räckvidden har jag aldrig förstått problemet med även när det var 30-40 mil. Den längsta sträckan jag kan hitta med 110-120 väg i Sverige är Malmö - Gävle (maximal distans per tidsenhet). Drygt 80 mil på 8 timmar. Vem kör 8 timmar utan att stanna? Tar man den långa, men kanske naturligare, sträckan Stockholm - Åre så tar det fortfarande ungefär 8 timmar, men drygt 60 mil. Det kan ju inte direkt vara många som kör Malmö-Kiruna med rullande chaufförsbyte och utan vare sig matpaus eller sömn för natten.
Precis, ytterst få färdas så långt utan en bensträckare.

De argument som tilltalar oss med elbil (vi har företagsleasing).

- Laddar hemma
- Tyst
- Hyfsat snabb, ingen Tesla-prestanda men 0-100 på 3,8 sek
- OTA, regelbundna uppdateringar som förbättrar bilens funktioner m.m
- Ingen regelbunden årsservice
- Inga avgaser
- Frunken
- Kraften kommer direkt vid acceleration
- Inte samma vibrationer som en fossildriven bil
Citera
2026-01-04, 14:05
Moderator
HelgeBuks avatar
Det märkliga (fast det är väl egentligen inte så märkligt) är att Volvos EX-bilar säljer så bra trots att de långt ifrån hyllats av recensenterna. Kanske inte svenskarna har insett att det är Kinabilar nu för tiden. (Dvs BAB7 har fel om att topplistan saknar Kinabilar)
Citera
2026-01-04, 14:09
Medlem
Tror många skribenter skulle behöva ta sig en liten helgtur till de lokala bilhandlarna under 2026 och faktiskt bilda sig en uppfattning om hur överjävligt dyra fossilbilar har blivit, många verkar ju leva i en prisbubbla från 2020 när de argumenterar. Vad får man för begagnad bil för 500k idag? vad kunde man köpa för 500k för 5år sedan? Ni kommer bli förvånade.

Elbilar har en tydligt nedåtgående pristrend sedan flera år tillbaka, den verkar också hålla i sig. För fosssilbilar är det tvärtom, där fortsätter nybilspriserna att stiga.

Finns en anledning till att elbilar faktiskt säljer bra och sannolikt spräcker 40% av nybilsförsäljningen 2026. Det är ingen konspiration.
Senast redigerad av sunnis 2026-01-04 kl. 14:12.
Citera
2026-01-04, 14:31
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Kona eller Eniro från 2020 - 22. Bra utrustning och räckvidd (38 till 62 mil är min erfarenhet) som kompenserar før trøg laddning.
Jupp dessa bilar har hållit oerhört bra över tid och till skillnad från tex tidiga Teslas som rostar och kuggar besiktning så finns bara gott att höra från långtidsägare av dessa två. Också billig försäkring. Jag har svårt komma på andra elbilar i liknande prisklass som är så kompletta. Koreanerna var tidiga på bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in