Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Givetvis vill vi också höra argumenten varför du föredrar elbilen. Om inte det ekonomiska, vad är då så bra med elbilar? Huvudargumentet brukar vara just den ekonomiska biten, som nästan alltid är en bluffkalkyl.
Just räckvidden har jag aldrig förstått problemet med även när det var 30-40 mil. Den längsta sträckan jag kan hitta med 110-120 väg i Sverige är Malmö - Gävle (maximal distans per tidsenhet). Drygt 80 mil på 8 timmar. Vem kör 8 timmar utan att stanna? Tar man den långa, men kanske naturligare, sträckan Stockholm - Åre så tar det fortfarande ungefär 8 timmar, men drygt 60 mil. Det kan ju inte direkt vara många som kör Malmö-Kiruna med rullande chaufförsbyte och utan vare sig matpaus eller sömn för natten.
Min Merca har en realistisk räckvidd på 43mil (strax över 50mil om jag slår av allting i bilen).
Men kör man 110-120km/h så sjunker räckvidden hyfsat mycket. Skulle säga att räckvidden går ner till typ 30mil på min bil.
Ja, man stannar ju för att käka, fika, sträcka på benen.
Största utmaningen är att man behöver hitta den där laddstationen som inte gör en bankrutt. Dvs man vill ha ”sin” laddstation.
Och då behöver man stanna och ladda när den dyker upp. Inte när behovet dyker upp.
Så antal stopp blir fler.
Jag har vissa stationer där jag betalar 4.10kr/kWh.
En del andra stationer kostar 6-7kr/kWh.
Som blir rätt dyr milkostnad när bilen drar 2.0-2.3kW/mil vid 110-120km/h.