2026-01-03, 20:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Med den fina logiken är vatten subventionerat eftersom man inte betalar alkoholskatt på vatten.

Med tanke på elbilars miljöpåverkan under tillverkning så haltar det där ordentligt. Det är inte alpluft som plockas upp i gruvor.

El kostar 6-7 kr per kilowatt på bensinstationen. Har inga uttag att koppla in en elbil i vid gatuparkering i storstad.
Citera
2026-01-03, 21:00
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Skulle jag kolla efter en ny Ev idag skulle det nog bli en Hyundai, konstig nog är dom inte ens med på top10. Deras senaste modeller verkar ju riktigt bra, visst nästan samma som KIA(samma bolag) men Hyundai gör snyggare bilar.

(edit) Kollade just länken och första Hyundai är på plats 48 och det är en Kona, en konventerad bensinbil? har ingen kollat på Hyundai Ioniq 5? och N modellen verkar ju vara en av de coolaste EV på marknaden.

Mercedes, Audi, Polsatar har ju redan visats att det är den sämsta köpet du kan gör för begagnatpriset sjunker som en gråsten i Östersjön.

Tror folket på Hyundai gör ett väldigt dåligt jobb, när Svensken hellre köper en Ford Explorer, Nissan Ariya, Renault 5, Mini Hatch, MG MG5 Electric, MG MG4 Electric, Mini Countryman, + vilken kinestbil somhelst.
Hyundai gör bra elbilar. Har bekant som kör Ioniq 5 och är riktigt nöjd. Hyundai Kona 64kWh versionen är topp 3 bästa elbilarna du kan köpa begagnat. De är såpass billiga nu att de klår liknande avgasbilar till och med. Jag tycker personligen också om Ioniq 6 och den fångar alltid blicken när jag ser den i trafiken. Jag hade nog ändå valt att avvakta med att köpa en Hyundai på E-GMP platformen på grund av ICCU problemen. Detta problem har inte Kona. Om de fixar ICCU problemen så blir Hyundai klockren val, och även Kia för den delen. Deras Ioniq 3 verkar också bli en riktigt bra konkurrent till Renault 5/VW Polo.
Citera
2026-01-03, 21:00
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Med tanke på elbilars miljöpåverkan under tillverkning så haltar det där ordentligt. Det är inte alpluft som plockas upp i gruvor.

Just, den där grejen också. Och direkt efteråt glømmer man Saudi før drivmedlet och att det ju inte är direkt alpluft som man producerar Dacian av heller.

Jag tror du fått med nästan alla rationaliseringar nu faktiskt.
Citera
2026-01-03, 21:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Just, den där grejen också. Och direkt efteråt glømmer man Saudi før drivmedlet och att det ju inte är direkt alpluft som man producerar Dacian av heller.

Jag tror du fått med nästan alla rationaliseringar nu faktiskt.

Sanningen är sanningen så det är ingenting att försöka sopa under mattan.

Lite lustigt att nordens araber med oljeproduktion subventionerat elbilar för egna befolkningen, med oljepengar indirekt

Om vi skall skita i pajkastningen så kan vi snabbt konstatera att kalkylen för elbil ser helt olika ut i våra länder och det är det vi ser återspeglas i registreringsstatistiken för elbilar i respektive land. Orsak och verkan.

Föga förvånade får man helt olika resultat beroende på statliga interventioner
Senast redigerad av sucuk 2026-01-03 kl. 21:06.
Citera
2026-01-03, 21:06
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

El kostar 6-7 kr per kilowatt på bensinstationen. Har inga uttag att koppla in en elbil i vid gatuparkering i storstad.

Vem har du kollat med? De få gånger jag laddar ute betalar jag 2.50 till max 5 spänn kwatten. Jag har inga avtal, 95% är ju hemmaladdning till 90 øre i särkostnad, men om jag behövde så skulle jag ju tatt abo och få lägre än det jag nu betalar.

Med fakta är det lättare att gøra en korrekt analys.
Citera
2026-01-03, 21:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vem har du kollat med? De få gånger jag laddar ute betalar jag 2.50 till max 5 spänn kwatten. Jag har inga avtal, 95% är ju hemmaladdning till 90 øre i särkostnad, men om jag behövde så skulle jag ju tatt abo och få lägre än det jag nu betalar.

Med fakta är det lättare att gøra en korrekt analys.

Okq8 brukar skylta priset likt man gör för bensin och diesel. Fakta är att det blir dyrt att inte kunna nattladda utan vara hänvisad till snabbladdning och så ser verkligheten ut för många bilägare.

Edit: missförstå inte , jag hade gärna skaffat elbil om affären gick att räkna hem och skiten gick att ladda någorlunda vettigt hemmavid eller åtminstone till pris max dubbelt elpris mot vad man har hemma.
Senast redigerad av sucuk 2026-01-03 kl. 21:12.
Citera
2026-01-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Skulle jag kolla efter en ny Ev idag skulle det nog bli en Hyundai, konstig nog är dom inte ens med på top10. Deras senaste modeller verkar ju riktigt bra, visst nästan samma som KIA(samma bolag) men Hyundai gör snyggare bilar.

(edit) Kollade just länken och första Hyundai är på plats 48 och det är en Kona, en konventerad bensinbil? har ingen kollat på Hyundai Ioniq 5? och N modellen verkar ju vara en av de coolaste EV på marknaden.

Mercedes, Audi, Polsatar har ju redan visats att det är den sämsta köpet du kan gör för begagnatpriset sjunker som en gråsten i Östersjön.

Tror folket på Hyundai gör ett väldigt dåligt jobb när Svensken hellre köper en Ford Explorer, Nissan Ariya, Renault 5, Mini Hatch, MG MG5 Electric, MG MG4 Electric, Mini Countryman, + vilken kinestbil somhelst.

Begagnatpriset är ju bara intressant den dagen man eventuellt säljer bilen.

Kolla vad servicen kostar på en Ionic 5 när det kommer till byte av kylarvattnet…som ska göras var tredje år.
Polaren fick en chock när den servicen + ordinarie årsservicen skulle betalas. 15.000kr
Citera
2026-01-03, 21:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Sanningen är sanningen så det är ingenting att försöka sopa under mattan.

Lite lustigt att nordens araber med oljeproduktion subventionerat elbilar för egna befolkningen, med oljepengar indirekt

Om vi skall skita i pajkastningen så kan vi snabbt konstatera att kalkylen för elbil ser helt olika ut i våra länder och det är det vi ser återspeglas i registreringsstatistiken för elbilar i respektive land. Orsak och verkan.

Föga förvånade får man helt olika resultat beroende på statliga interventioner

Norge skall inte hålla på med olja längre, det är på väg att skalas ner. Gas blir nog lite längre. Vattenkraft är renare och bättre.

Sverige är dyra på elbilar, prisskillnaderna är mycket større än de borde vara før samma elbil. Det behøvs nog någon som utmanar palatsbyggande glorifierade showroomfirmor, nu tar de ut övermarginaler något extremt.
Citera
2026-01-03, 21:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Norge skall inte hålla på med olja längre, det är på väg att skalas ner. Gas blir nog lite längre. Vattenkraft är renare och bättre.

Sverige är dyra på elbilar, prisskillnaderna är mycket større än de borde vara før samma elbil. Det behøvs nog någon som utmanar palatsbyggande glorifierade showroomfirmor, nu tar de ut övermarginaler något extremt.

Jag skulle nog vilja säga att hela eu är dyra på elbilar, dessutom protektionistiska med feta tullar på kinesiska elbilar så priserna lär tyvärr bestå överskådlig framtid och därmed gissar jag att även registreringsstatistiken för elbilar fortsätter gå kräftgång kommande år.
Citera
2026-01-03, 21:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Begagnatpriset är ju bara intressant den dagen man eventuellt säljer bilen.

Kolla vad servicen kostar på en Ionic 5 när det kommer till byte av kylarvattnet…som ska göras var tredje år.
Polaren fick en chock när den servicen + ordinarie årsservicen skulle betalas. 15.000kr

Den servicen kostar runt 4000 nok i Norge hos NAF (motsvarande Motormännen (världens bästa namn)), kanske smart att ta en tur øver gränsen.
Citera
2026-01-03, 21:39
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Okq8 brukar skylta priset likt man gör för bensin och diesel. Fakta är att det blir dyrt att inte kunna nattladda utan vara hänvisad till snabbladdning och så ser verkligheten ut för många bilägare.

Edit: missförstå inte , jag hade gärna skaffat elbil om affären gick att räkna hem och skiten gick att ladda någorlunda vettigt hemmavid eller åtminstone till pris max dubbelt elpris mot vad man har hemma.

Om du skaffar någon av de vanligaste bilarna (-tesla, som har eget) så har du en riktigt bra deal med Ionity. Om inte så betalar du 3.50 per kW plus 136 pr månad.

Jag hade det med min Hyundai førsta två åren, betalade 1.65 pr kW då. Men jag laddar så sällan ute (bilen går 60 mil på sommaren) att det inte lønade sig.

Ionity.eu

Ett alternativ är Teslas eget system, med variabla priser. Øppet också før andra, det går även där att ta abo och dra ner på kW-kostnaden.

Du kan nog kallt räkna med halva kostnaden mot vad du kalkylerat med.
Citera
2026-01-03, 21:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Du kan nog kallt räkna med halva kostnaden mot vad du kalkylerat med.

Det är möjligt men hjälper inte mig, tankar ca 700 liter diesel om året, kostar under 1000 kr per månad.

Den dag jag har behov av mer än ca 100 mil per månad kanske det där ens är att överväga. Som det ser ut nu vore jag en idiot om jag bytte bil, oaktat drivmedel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in