2026-01-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hur gick det på Sergels torg idag?

Här om Rönninge C idag:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hundratals-i-ronninge-for-att-tanda-ljus-efter-mordade-kvinnan

Manifestationen på Sergels torg är imorgon söndag kl. 18.
Citera
2026-01-03, 19:02
Medlem
Det är dock skillnad på att gå ut med namn och bild en gång för att varna sina grannar mot att hetsa varandra till att skicka bilder på honom och lägga ut i någon FB-grupp och övervaka varje steg han tar.

Hade man samråd med polisen innan man drog igång denna kampanj? Sannolikt inte.

Tillägg: Jag säger inte att jag inte förstår dem, jag hade troligen själv agerat smått irrationellt om en pedofil hade flyttat in som granne. Därför borde han ha varit övervakad av staten istället, på något lämpligt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Ekerö.
Han bodde på Ekerö innan fängelsetiden.

Sedan blev han placerad på Ingarö. (Oklart vem som varit inblandad i beslutet.)

Och nej det anses absolut inte som ”psykiskt våld” att som barnfamilj bli orolig och gå ut med det, när det flyttar in en dömd pedofil bland grannarna.

Det är en konsekvens.
Det hade också varit en lämplig konsekvens om grannarna hade ställt krav på att han bodde någon annanstans, övervakad.

Hur övervakad kunde han vara där ute, hur snabbt kunde socialtjänst eller polis vara på plats?
Senast redigerad av anxypants 2026-01-03 kl. 19:05.
Citera
2026-01-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Hur lång tid tog det från att hennes telefon stängdes av tills att GM blev gripen? GM lär ju sannolikt inte ha börjat gräva långt efter att hon dog, eller?

Kanske hade grävt redan innan? Om han planerat länge.
Citera
2026-01-03, 19:13
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767463119922&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Tärnstigen 2 för uthyrning, är detta bostaden som nu är avspärrad och där My troligtvis styckats? Har säkert redan tagits upp i tråden, men kan ej hitta Grevens sammanfattning.

Nej det är den mindre stugan på 15 kvm som ligger bakom.

Vilmas stuga
https://imgur.com/a/vilmas-stuga-ef5W9IX

Lilla stugan
https://m.kvalster.se/Sodertalje/Uthyres/Lagenheter/Tarnstigen_2_2013533

Stora stugan
https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767266582880&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2F&activeT ab=main
Citera
2026-01-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Ekerö.
Han bodde på Ekerö innan fängelsetiden.

Sedan blev han placerad på Ingarö. (Oklart vem som varit inblandad i beslutet.)

Och nej det anses absolut inte som ”psykiskt våld” att som barnfamilj bli orolig och gå ut med det, när det flyttar in en dömd pedofil bland grannarna.

Det är en konsekvens.
Det hade också varit en lämplig konsekvens om grannarna hade ställt krav på att han bodde någon annanstans, övervakad.

Hur övervakad kunde han vara där ute, hur snabbt kunde socialtjänst eller polis vara på plats?

Nej det är inte konstigt om barnfamiljer blir oroliga, oro är normalt, det som är konstigt är att de verkar inte brytt sig om några konsekvenser, varken för sig själva eller Robin/Vilma?

Jasså är inte just att ingå i ett sånt drev detsamma som vuxenmobbning och på riktigt hög nivå dessutom, och det bör väl just vara psykiskt våld?

Jag förstår deras oro men det är inte ok, vill man skapa förändringar så gör det där det faktiskt gör nytta. Kräv av politikerna att de inför högre straff för grova brott, börja lämpligen med förvaring så de inte släpps ut? Men agera sådär dumdristigt pga rädsla är svårare att förstå, än när psyksjuka paranoida går runt med kniv för att försvara sig mot farliga människor som inte finns och skadar oskyldiga människor - just för att grannarna ska föregå med gott exempel för de är just friska? Nåväl jag är medveten om att det var ett överdrivet exempel men var ju tvungen att få dig att förstå den markanta skillnaden? Om du inte förstår att Robin/vilma som de faktiskt visste ansågs farlig, kunde ha sökt upp dom en efter en, det är iofs inte försent hemska tanke om han är psykopat kanske han hämnas många år senare? Tänk längre än näsan betyder att ha ett medvetet konsekvenstänk, jag hoppas du förstår min tanke rätt nu?
Citera
2026-01-03, 19:16
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det jag syftade till var, att det kanske inte behöver vara 100% sant heller.
Eftersom ena rubriceringen är grovt gravfridsbrott i häktningsframställan så kan det anses vara bekräftat att kroppen inte var intakt
Citera
2026-01-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltosse
Kanske hade grävt redan innan? Om han planerat länge.

Men usch så vidrigt, men du kan ha en poäng där, det är väl tjäle i backen?
Citera
2026-01-03, 19:20
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Det är dock skillnad på att gå ut med namn och bild en gång för att varna sina grannar mot att hetsa varandra till att skicka bilder på honom och lägga ut i någon FB-grupp och övervaka varje steg han tar.

Ingaröborna bedrev medborgargarde. Inte okej.
Citera
2026-01-03, 19:27
Avstängd
Vad tänker ni ang % fängelse/rättspsykiatrisk vård?
Jag tror 40% fängelse - 60% rättspsykiatrisk vård
Citera
2026-01-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Tror du 100.000-tals människor på internet kommer bry sig vad hennes familj vill eller inte?

Har aldrig fattat varför vissa brottsoffer går ut med sådana grejer officiellt, det kommer inte hjälpa ett piss ändå

Sen att vissa är sjuka och vill sprida bikinibilder och hålla på med AI och såna grejer det är en annan grej

Men vanliga bilder kommer ju ändå alla kunna se

Familjen tog det säkra före det osäkra, de såg en eskalering i att folk var så engagerade och i andra fall sprids det bilder som är på när personen vill säga inte lever, man vill helt enkelt bryta trenden så inte sådant dyker upp, och sedan att det blev ett politiskt slagträ är ju människor som bara utnyttjade denna händelse situation
Citera
2026-01-03, 19:29
Medlem
Citat:

Tillägg: Jag säger inte att jag inte förstår dem, jag hade troligen själv agerat smått irrationellt om en pedofil hade flyttat in som granne. Därför borde han ha varit övervakad av staten istället, på något lämpligt sätt.

Staten, verkligen.
De måste ha släppt honom ur sikte för tidigt.

Det var ingen överdriven kampanj på Ingarö.

Man höll koll,
det får anses vara en mild form av övervakning.

Har man i skarpt läge försökt kidnappa barn och blivit klassad av kriminalvården som pedofil får man räkna med viss uppmärksamhet.
Citera
2026-01-03, 19:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Vilket sätt skulle det vara?
Är nog väldigt svårt att hålla koll på pedofiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in