Citat:
Ursprungligen postat av
Storanglaren
Frågan är dock varför man väljer att göra det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja.
Det där är ju en kommentar folk ofta gillar att köra med.
Med tanke på hur mycket bedragare det är som håller på nuförtiden så är det väl inte konstigt att man inte vill ha sitt fulla personnummer inkl. fyra sista siffror sökbara endast ett klick bort?
Visst, man fråga Skatteverket med men det är inte lika enkelt att söka upp folk där på samma sätt som det är på Ratsit m.fl.
Och varför skulle man vilja att diverse företag ska profitera på att lägga ut mina personuppgifter?
Oskyldiga blir ju dessutom ihjälskjutna för att de letat upp någon avlägsen släktings adress på Ratsit eller legat upp helt fel person till och med.
Bedragare använder sidor som Ratsit för att få tag i fulla personnummer och sedan använda i olika slags bedrägerier, hitta nästa offer att bedra eller folkbokföra sig på deras adress.
Det finns absolut inget gott som kan komma från att vara på dessa skitsidor.
Det finns absolut ingen anledning varför någon ska veta min exakta adress samt exakta placering av min ytterdörr på exakt våning, hur stort jag bor, hur mycket jag tjänar, vem jag bor med, vad mitt husdjur heter, vilken bil jag kör etc. etc.
Det är ju helt sjukt vilket samhälle vi lever. Är det såhär i något annat land än Sverige? Det går väl även emot GDPR, Europas dataskyddslagstiftning och lär väl bli förbjudet att lägga ut folks personuppgifter snart.
Ska det stå också i vilket rum i lägenheten jag sover i och var exakt alla köksknivar ligger också eller?