2026-01-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Hoppas det går lika smidigt som förra gången att bli borttagen.

Gick smidigt att ta bort med BankID via länken.
Citera
2026-01-03, 17:24
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Gick smidigt att ta bort med BankID via länken.

Du försvinner bara från publika söket. Inloggat läge hittar dig fortfarande.
Citera
2026-01-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxs

Stämmer detta verkligen? För senast vill jag minnas att jag var helt borta från deras sida, även vid inloggat.
Citera
2026-01-03, 21:16
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upper7112
Stämmer detta verkligen? För senast vill jag minnas att jag var helt borta från deras sida, även vid inloggat.

Ja, du kan testa själv.
Förut försvann du, men nu bara från publika söket.

https://www.ratsit.se/faq
Kan ni ta bort mig från sidan?
Önskar du bli borttagen från vårt publika sök kan du enkelt göra det med hjälp av BankID via https://www.ratsit.se/tabort

Varför står vissa personer som dold träff?
Står det dold träff på en person har hen valt att dölja sina uppgifter för de som inte är inloggade medlemmar. Skapar man ett konto och loggar in kan man se även de uppgifterna.

"Detta innebär att GDPR inte är tillämplig i vår behandling av personuppgifter när den strider mot YGL eller TF, eftersom dessa grundlagar står över GDPR i sådana fall. Den information som publiceras på Ratsit omfattas därför av grundlagsskydd, och vi har ingen laglig skyldighet att radera uppgifterna enligt GDPR när det gäller vår publiceringsverksamhet."
Senast redigerad av omxs 2026-01-03 kl. 21:20.
Citera
2026-01-03, 21:21
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Hej,
Min kompis var helt borttagen från Ratsit (inte bara dold från öppna söket utan helt borttagen). Nu märkte han idag att Ratsit lagt tillbaka honom.

Har detta hänt för någon mer här?

Ja, "borttagningen" gäller bara till nästa årsskifte. Sedan blir personen aktiverad igen tills den tar bort sig själv på nytt. Frågan är dock varför man väljer att göra det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja.
Citera
2026-01-03, 23:38
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av omxs

Stämmer inte. Man försvann helt. Jag och flera andra testade.
Citera
2026-01-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Frågan är dock varför man väljer att göra det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja.

Det där är ju en kommentar folk ofta gillar att köra med.

Med tanke på hur mycket bedragare det är som håller på nuförtiden så är det väl inte konstigt att man inte vill ha sitt fulla personnummer inkl. fyra sista siffror sökbara endast ett klick bort?

Visst, man fråga Skatteverket med men det är inte lika enkelt att söka upp folk där på samma sätt som det är på Ratsit m.fl.

Och varför skulle man vilja att diverse företag ska profitera på att lägga ut mina personuppgifter?

Oskyldiga blir ju dessutom ihjälskjutna för att de letat upp någon avlägsen släktings adress på Ratsit eller legat upp helt fel person till och med.

Bedragare använder sidor som Ratsit för att få tag i fulla personnummer och sedan använda i olika slags bedrägerier, hitta nästa offer att bedra eller folkbokföra sig på deras adress.

Det finns absolut inget gott som kan komma från att vara på dessa skitsidor.

Det finns absolut ingen anledning varför någon ska veta min exakta adress samt exakta placering av min ytterdörr på exakt våning, hur stort jag bor, hur mycket jag tjänar, vem jag bor med, vad mitt husdjur heter, vilken bil jag kör etc. etc.

Det är ju helt sjukt vilket samhälle vi lever. Är det såhär i något annat land än Sverige? Det går väl även emot GDPR, Europas dataskyddslagstiftning och lär väl bli förbjudet att lägga ut folks personuppgifter snart.

Ska det stå också i vilket rum i lägenheten jag sover i och var exakt alla köksknivar ligger också eller?
Senast redigerad av Kallopsen 2026-01-03 kl. 23:53.
Citera
2026-01-04, 08:30
Medlem
Citat:
Stämmer inte. Man försvann helt. Jag och flera andra testade.

Jag vill också minnas att det var så här.
Kanske kan någon som (av någon anledning) har ett konto på ratsit bekräfta om man är dold?

Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Frågan är dock varför man väljer att göra det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja.

Det här argumentet är det äldsta och tröttaste i boken.

Edward Snowden sa det väldigt bra när han uttryckte:
"Att säga att man inte bryr sig om integritet för att man inte har något att dölja är som att säga att man inte bryr sig om yttrandefrihet för att man inte har något att säga. Eller att man inte bryr sig om pressfrihet för att man inte tycker om att läsa."
Det är helt enkelt så att bara för att du inte har något att säga, så betyder det inte att rätten att kunna säga saker fritt inte påverkar dig och ditt liv, dygnet runt, hela tiden. Föreställ dig en värld utan yttrandefrihet. Precis samma sak är det med personlig intigritet. Sanningen är att vi alla har någonting att dölja.

Utdrag från en utmärkt artikel på mullvad.net som jag anser att alla borde läsa. Särskilt de som tror att de inte har något att dölja:
Att säga att ”den som inte har något att dölja har inget att frukta” är världsfrånvänt och det är lika med att inte bry sig om alla de här människorna som faktiskt har något att frukta – många av dem riskerar sitt liv om de inte kan dölja vilka de är, vad de tror på och vad de kämpar för.

”Har du rent mjöl i påsen har du inget att oroa dig för” är ett tankemönster som är så otroligt ogenomtänkt. I en värld där bara brottslingar anses vara de som har något att dölja är det slut på företagshemligheter. I en sådan värld riskerar känslig hälsodata att läcka varje dag. För att inte prata om politiker som bär på information som inte får hamna i främmande händer – eller är det helt enkelt så att de styrande inte ska leva under samma regler som folket?
Argumentet ”har du inget att dölja har du inget att frukta” är i grunden bakvänt. Medborgare ska inte behöva förklara för staten (eller företag) varför de inte vill bli övervakade. Tvärtom, staten ska kunna förklara varför de rotar i någons privatliv.
För det är ju så, vi har faktiskt alla något att dölja: vårt privatliv, som ingen annan har att göra med, så länge du inte är misstänkt för brott och en oberoende, fri och demokratisk domstol utfärdat en order om att en proportionerlig övervakning behövs.
Jag rekommenderar verkligen dig och alla andra att läsa den här utmärkta artikeln från mullvad.net som behandlar ämnet
Till dig som inte har något att dölja: En dag kanske du har det. Eftersom det inte är du som sätter reglerna.

Om du inte orkar läsa den artikeln (vilket du verkligen borde!) så bör du åtminstone ägna några minuter av ditt liv att titta på den här utmärkta videon från Naomi Brockwell TV. Gör dig själv en tjänst och titta på den videon!
“I Have Nothing to Hide” – The Dangerous Myth About Privacy

En annan viktig hemsida:
privacyguides.org
Citera
2026-01-04, 15:42
Medlem
Citat:
Jag vill också minnas att det var så här.
Kanske kan någon som (av någon anledning) har ett konto på ratsit bekräfta om man är dold?

Jag har ett validerat konto hos Ratsit och alla som jag känner som har använt tabort-länken för några dagar sedan är helt borta från sökresultaten på Ratsit.
Citera
2026-01-04, 15:51
Medlem
Citat:
Jag har ett validerat konto hos Ratsit och alla som jag känner som har använt tabort-länken för några dagar sedan är helt borta från sökresultaten på Ratsit.

Tack för informationen! Då bör det vara så att man genom https://www.ratsit.se/tabort blir helt bortplockad, även från inloggat sök.
Citera
2026-01-04, 15:57
Medlem
Citat:
Tack för informationen! Då bör det vara så att man genom https://www.ratsit.se/tabort blir helt bortplockad, även från inloggat sök.

Precis, inte sett något som talar för något annat!
Citera
2026-01-04, 16:00
Medlem
Citat:
Precis, inte sett något som talar för något annat!

Trevligt att höra.

Förr, när man blev bortplockad från ratsit så försvann även ens uppgifter från biluppgifter.se per automatik då de var kopplade till samma databas.

Har du (eller någon annan) någon koll (eller kan kolla upp detta på dig själv/andra du vet är bortplockade från ratsit) ifall det fortfarande är så?

För fram tills nyligen fanns jag ej listad på biluppgifter.se när man sökte på mitt fordon, men nu är jag åter där igen. Helt hysteriskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in