Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag tror också att svaret på vad som skapat killens inre väsen är föräldrarna, kanske övergrepp, jag tror mest på brist vad gäller trygghet och möjligheten att vara sig själv utan press och orimliga krav.
Killen kan ha haft en otrygg barndom.
Otrygg barndom och övergrepp leder typiskt inte till att man själv utsätter andra för övergrepp. Om det var sant så skulle förintelseöverlevarna från andra världskriget sprungit runt och mördat, våldtagit och styckat folk på löpande band efter att de släppts från de fruktansvärda fasorna de upplevt i koncentrationslägren.
Istället är det en samling gener som väldigt många av dessa obegripligt hänsynslösa mördare delar. Psykopati är kartlagt under lång tid, framförallt i USA, och man kan lätt känna igen dem på deras beteende. Det här var ett bortrövande, mord och styckning helt driven av gärningsmannens lust. Det var lustfyllt för honom att planera mordet, utföra det och försöka förvilla polisen. Slumpmässigt offer mitt i natten 1,5 mil från hans bostad. Sedan åka 6 mil för att gräva ner offret. I teorin väldigt svårlöst. Psykopater har en narcissistisk självuppfattning och saknar empati. De njuter av att plåga andra etc. Stora delar av Hares psykopatchecklista kan appliceras på GM.
Anledningen till att GM blev utnyttjad, misshandlad etc. som barn var för att föräldrarna hade denna ofördelaktiga genuppsättning som GM sedan har ärvt. Tvillingstudier har visat att ett kärleksfullt hem delvis kan få psykopater att inte leva ut sina drifter, men drifterna finns där oavsett uppväxt.