2026-01-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kan det handla om upprepningstvång, autism snarare än renodlad psykopati och en väldigt vilsen själ? Jag skrev förut att Robin/Vilma är sexualsadist men stämmer det? Vet vi verkligen om avsikten var att döda och/eller tortera? Hur sjuk denna person än verkar vara så ska man ändå vara försiktig med att dra förhastade slutsatser. Men att personen är farlig råder det inga tvivel om.

Jag tror inte heller han är sexualsadist. Det kan vara så att mord inte var det primära målet, men det eskalerade till det, eftersom fantasin var viktigare än konsekvenserna. Hans konsekvenstänk verkar heller inte vara på topp.
Citera
2026-01-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Man blir knappast medvetslös av att lukta på eter.
Förr i tiden under motbokens tid brukade folk dricka det.

Förr sövde man patienter m just eter. Jag vet - har blivit sövd 2 ggr som ung o man hinner knappt räkna till tio, typ 2 inandningar, se är man är helt borta

Får tillägga att det var väldigt obehagligt att andas in men sen blev det en trevlig upplevelse/tripp.
Citera
2026-01-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Ja för dig och mig är det två skiljda saker, men jag är inte lika säker på att det är det för GM. Han verkar uppenbarligen lida av saker som iaf inte jag förstår. Kanske ser han det som en befrielse från sitt psykiska lidande att bli ertappad och inlåst? Vad säger att det inte är hans sista desperata utväg?

Tyvker generellt att folk i tråden är lite för fyrkantiga istället för att vrida och vända på det.
Nej, vi kan nog inte fatta hur det är att vara han. Men om han då vill åka dit, varför neka till en massa saker samt försöka sopa igen spår?
Citera
2026-01-03, 11:14
Medlem
I samband med att provsvaren kommer från NFC så sker även följande:
-åklagare kopplas in
-SAR kopplas in
-polisen inleder ”räddningstjänst”

Kan det vara så att de inleder räddningstjänst för att kunna ta sig in i hans bostad utan att behöva ha beslut på husrannsakan? Det jag menar är att de genomsöker hans bostad medan han är på arbetsplatsen.

Och att anledningen till att man skriver i nyhetsmedia ”i efterföljande husrannsakan” är för att det formellt sett på pappret skedde då? Men att de var inne med hjälp av ”räddningstjänst” redan tidigare?
Citera
2026-01-03, 11:15
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Förr sövde man patienter m just eter. Jag vet - har blivit sövd 2 ggr som ung o man hinner knappt räkna till tio, typ 2 inandningar, se är man är helt borta

Får tillägga att det var väldigt obehagligt att andas in men sen blev det en trevlig upplevelse/tripp.
Jag tror inte det var eter, möjligen kloroform.
Eter är ett mycket gammalt narkosmedel och man måste antagligen andas in det under lång tid.
Det ska tydligen ha fasats ut helt på 30-talet och jag tror inte du är över 100 år gammal.
Citera
2026-01-03, 11:20
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nej, vi kan nog inte fatta hur det är att vara han. Men om han då vill åka dit, varför neka till en massa saker samt försöka sopa igen spår?

schizofreni? Dubbla störningar? Kanske inte försökte sopa igen något alls? Att gräva ner kroppen kan ha varit ett sätt att uppnå full klimax I den fantasin som ledde fram till det initiala bortrövandet... Det var kanske inte nödvändigtvis för att sopa undan spår. Det kan ha varit en del av "ritualen".
Att han nekar kan eventuellt sitta ihop med det överdrivna polis-intresset. Kanske en känsla av "jag kan överlista er, jag är en bättre polis än er".

Jag har ingen aning om något av detta ens är i närheten av sanningen, men "vi vanliga" har en tendens att utgå från oss själva när vi resonerar. Jag försöker att inte utgå från något alls. Jag vill inte låsa mig vid det mest troliga innan mer fakta finns på bordet.
Citera
2026-01-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag tror inte det var eter, möjligen kloroform.
Eter är ett mycket gammalt narkosmedel och man måste antagligen andas in det under lång tid.
Det ska tydligen ha fasats ut helt på 30-talet och jag tror inte du är över 100 år gammal.

Det var eter! Kloroform har en "behaglig" lukt, det har inte eter som användes på -50-talet.
Citera
2026-01-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
I samband med att provsvaren kommer från NFC så sker även följande:
-åklagare kopplas in
-SAR kopplas in
-polisen inleder ”räddningstjänst”

Kan det vara så att de inleder räddningstjänst för att kunna ta sig in i hans bostad utan att behöva ha beslut på husrannsakan? Det jag menar är att de genomsöker hans bostad medan han är på arbetsplatsen.

Och att anledningen till att man skriver i nyhetsmedia ”i efterföljande husrannsakan” är för att det formellt sett på pappret skedde då? Men att de var inne med hjälp av ”räddningstjänst” redan tidigare?

Oavsett har polis möjlighet att ta sig in i hans hus om dom har konkreta misstankar för fara för liv.
Citera
2026-01-03, 11:24
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det var eter! Kloroform har en "behaglig" lukt, det har inte eter som användes på -50-talet.
Jag tror som sagt inte på det.
Det är helt enkelt orimligt att en substans som folk druckit för att få en fylla är så stark att man bara genom att lukta på den blir medvetslös.
Citera
2026-01-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
schizofreni? Dubbla störningar? Kanske inte försökte sopa igen något alls? Att gräva ner kroppen kan ha varit ett sätt att uppnå full klimax I den fantasin som ledde fram till det initiala bortrövandet... Det var kanske inte nödvändigtvis för att sopa undan spår. Det kan ha varit en del av "ritualen".
Att han nekar kan eventuellt sitta ihop med det överdrivna polis-intresset. Kanske en känsla av "jag kan överlista er, jag är en bättre polis än er".

Jag har ingen aning om något av detta ens är i närheten av sanningen, men "vi vanliga" har en tendens att utgå från oss själva när vi resonerar. Jag försöker att inte utgå från något alls. Jag vill inte låsa mig vid det mest troliga innan mer fakta finns på bordet.
Det kan säkert vara precis vad som helst som gör att denna människa gör saker som nästan inga andra människor skulle kunna tänka sig att göra. För att inte totalt förlora mitt egna förstånd tänker jag ändå fortsätta att tro att vissa saker som han gör är mänskliga och rationella. Typ att han inte vill sitta i fängelse i 20 år fr o m nu.
Citera
2026-01-03, 11:25
Avstängd

Finns offentlig information om Vilma Anderssons (f.d. Robin Säbb Hjerth) och My Törnbloms medicinska historik, diagnoser och läkemedelsintag? All relevant data bör offentliggöras i enlighet med rättsprocessen.
Citera
2026-01-03, 11:26
Medlem
För ändring av juridiskt kön krävs fortfarande kontakt med vården samt socialstyrelsens godkännande. Det beskrivs i detalj på Socialstyrelsens hemsida. Har du nån länk till där man byter kön genom att logga in med BankID kan du gärna PMa mig den.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
* Man har rätt att identifiera sig som vilket kön man vill och man kan kräva att det offentliga också behandlar en därefter. Annars kan man få ersättning för diskriminering. Könsidentifieringen beslutar man helt själv om och kräver inga juridiska eller medicinska åtgärder.
* Man har också rätt att byta eller lägga till namn - även namn som betecknar ett kön man juridiskt inte har.
* Man kan numera enkelt, blixtsnabbt och digitalt även ändra sitt juridiska kön. Görs på nätet med bank-ID utan någon föregående utredning eller krav på hormonbehandling eller operation.
Då får man fyra nya sista siffror i sitt personnummer, där den näst sista siffran - udda eller jämn - visar personens juridiska kön.
* Man har också rätt att göra ovanstående fram och tillbaka flera gånger.

Robin/Vilma har såväl förnamnen Robin som Vilma i folkbokföringen och vill tydligen kallas Vilma med pronomenet ””hon”. Robin/Vilmas juridiskt registrerade kön är dock fortfarande manligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in