2026-01-03, 10:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Venezuela är genomkorrupt. Militären följer den som betalar mest i deras fickor. Antagligen var det Trump som betalade mest.
Så kan det vara. Själv har jag inte tillräcklig kunskap om landet.
2026-01-03, 10:42
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad händer nu? Tar USA över Venezuela och börjar pumpa upp deras olja?
Den är s k mazut så halvvägs att bli asfalt så är nog främst att ha som reserv.
Att ha fångat Madura så här snabbt lär vara bra för "röda laget" detta mellanårsvalet USA.

Jag föreslår grannlandet Guyana i väster som de som mest lättade då Madura för bara några år sedan lät som han var nära att invadera.
USAs presidenter är inte ensamma att överväga krig för att distrahera från arbetslöshet, inflation m m på hemmaplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Guyana%E2%80%93Venezuela_crisis_%282023%E2%80%9320 24%29?wprov=sfla1
2026-01-03, 10:50
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Tar inte över landet men låter sina företag pumpa med bra villkor från sin puppet-regering. Slipper fettot iaf.

Tja, Trumpen tar väl det han anser sig behöva för tillfället i form av oljetillgångar. Kan ju alltid komma tillbaka för dessert...

Annars är ju Venezuela inte mkt att ha för övrigt. Bra klimat, fin kustlinje - men ingen som badar...

En jävla massa snygga brudar dock, som alltid är top 3 i Miss Universum, men thats it.
2026-01-03, 11:13
Medlem
geytos avatar
Citat:
Venezuela är genomkorrupt. Militären följer den som betalar mest i deras fickor. Antagligen var det Trump som betalade mest.

Jag kan inte minnas var jag hörde det, men CIA hade väl haft operationer länge i landet? Eller i alla fall de senaste veckorna. De betalade säkert folk.
2026-01-03, 11:14
Medlem
Det är så jävla sjukt det USA/Israel gör. Bara för att Venezuela inte ville göra affärer med amerikanska oljeföretag, för ett antal år sedan. Då infördes sanktioner. Venezuelas ekonomi har där efter gått åt helvete. Man skyller det på Maduros regering.

Kommer ni ihåg att Trump, under sin första mandatperiod, sa att han ville gå in och ta Venezuelas olja ?

Oppositionspolitikern, kvinnan, som gick till Israel för att få hjälp att störta Maduro. Hon fick fredspriset.

Jag spyr på hela situationen och USA gör igen som dom vill. Same shit som med Irak.

Allt handlar om olja
2026-01-03, 11:24
Medlem
ziracorns avatar
Självklart var det här uppgjort på förhand.

Maduro visste om sitt läge.

Sitter kanske till och med och äter burgare med Trump på Mar-a-Lago just i detta nu.

Kanske golf imörrn!?
2026-01-03, 11:32
Medlem
Maduro är nu tillfångatagen av usa och förd ur landet
2026-01-03, 12:06
Medlem
Jag har väl inget förtroende för Maduro, tvärtom en diktator som förstört landet.
Men det den nya världsordningen där stora nationer gör som dom vill kan inte leda till något gott.
Ryssland/Ukraina, Kina/Taiwan/Spratley, USA, Venezuela/Grönland osv.
Världen är kanske inom 20-30 år tillbaka till människosynen och värderingar som gällde på 1800 talet.
Darwinism är på ropet igen, Survival of the fittest.
Dom första som offras är alla dumskallar som applåderar den här utvecklingen och som tror att dom kommer tillhöra vinnarna.
Ungefär som när Ryssarna intog Berlin under WW2 och alla kommunister välkomnade Ryssarna som befriare och Ryssarna våldtog alla dom kvinnorna och dödade många av dom männen.
2026-01-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Det är så jävla sjukt det USA/Israel gör. Bara för att Venezuela inte ville göra affärer med amerikanska oljeföretag, för ett antal år sedan. Då infördes sanktioner. Venezuelas ekonomi har där efter gått åt helvete. Man skyller det på Maduros regering.

Kommer ni ihåg att Trump, under sin första mandatperiod, sa att han ville gå in och ta Venezuelas olja ?

Oppositionspolitikern, kvinnan, som gick till Israel för att få hjälp att störta Maduro. Hon fick fredspriset.

Jag spyr på hela situationen och USA gör igen som dom vill. Same shit som med Irak.

Allt handlar om olja

Ja. Världen är vidrig på många sätt. Det är deprimerande.
Ett land i tredje världen som har oljereserver tillåts inte använda dem för att förbättra landets ekonomi som t.ex. Norge. Nej, då införs sanktioner. Och sedan ännu fler sanktioner. Och sedan går USA helt enkelt in och stjäl oljan.
I "demokratins" och "frihetens" och "de mänskliga rättigheternas" namn. Givetvis.
2026-01-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelot-Harlot
Då får man nog invadera trots allt, och då behöver man kanske 3–400000 man.
Nja, man kan nog hota de återstående nollorna med en fet dos air strikes så skiter dom på sig.
2026-01-03, 12:21
Medlem
Citat:

Så måste det ha varit. Annars blir hela händelseförloppet obegripligt.

Visst är USA oändligt mycket starkare än Venezuela.
Men givetvis kan Venezuelas försvarsmakt skjuta ner lågt flygande helikoptrar över Caracas.

Den enda rimliga slutsatsen är att armén lät USA ta Maduro.
2026-01-03, 12:28
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BambuBengt
Men det den nya världsordningen där stora nationer gör som dom vill kan inte leda till något gott.
Ryssland/Ukraina, Kina/Taiwan/Spratley, USA, Venezuela/Grönland osv.

Nu hänger jag nog inte med här… Ukraina är ett suveränt land, så även Venezuela, medan Grönland tillhör Danmark.

Men Taiwan är inget land, utan en provins i Kina, enligt FN, Taiwan och fastlandet.

Och "Spratley" (Nansha) är en ögrupp, omtvistad av ett flertal nationer. Kina har två öar där, Taiwan sex, Filippinerna elva och Vietnam äver trettio. Du klankar på fel nation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in