2026-01-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
https://www.youtube.com/watch?v=FwV-JucQktQ

Nämen, vad är det där? Något som kommer upp från vattenytan och sedan swischar iväg???? Måste vara fejk! Dessutom så gammal video....

Käre Viktor, ibland blir det tokigt när du blir så defensiv och häver ur dig saker utan att tänka till.
Jag tror helt enkelt du underskattar Människans kapacitet och vilken rasande utveckling vi har haft av teknologi och det går bara än snabbare för var dag.

Nja, jag tror att du överskattar människans kapacitet en smula. Har vi verkligen haft en rasande teknologiutveckling? Ja, kanske inom AI möjligen. Jag skulle tro att det mesta av mänsklighetens teknologi inom det militära området är känd, inte minst då tekniken frekvent används i diverse konflikter/krig/övningar. Vilka enorma teknologisprång (stealth räknas inte) kan du nämna som skulle kunna misstas för ufon (som i observationer om flygande tefat)? Och var står vi idag i denna utveckling som du säger går snabbare för var dag. Uppdatering tack! Gärna med källor förstås 😀. Har militären någon farkost som kan flyga utan vingar, i extrema hastigheter med acceleration, start och stopp, tvära kast med mera som skulle innebära orimliga G-krafter? Utan ljudboom, synliga motorer etc. Ta det för vad det är men det är ju sådana komponenter som ofta nämns i ufo-observationer.
Senast redigerad av Tedrom 2026-01-02 kl. 09:42.
Citera
2026-01-02, 16:21
Medlem
vetingetellers avatar
Som väntat, Viktor vägrar svara på frågan ställd flera gånger = Ljuger och skall tas med en nypa salt framöver.

Tedrom:
Ja, vi har haft en rasande utveckling av teknologi senaste 100 åren men det känns nog inte så när det går dag för dag och man följer utvecklingen dagligen.

Men ta en tidsmaskin tillbaka (fantasi) 100 år och upplys om dagens värld och allt vi har (inte bara militärt) så kommer nog alla vara chockade.

https://www.youtube.com/watch?v=61uTJWPpzgM&t=14s

Joe Rogan "debaterar" Aliens med Lex Friedman.
Lyssna på första 10 minuterna. EXAKT detta pratar dom om.

Samt så bekräftar Joe rogan (jag såg detta först inatt) allt jag sagt, att han tappade intresse helt och fick avsmak med det nya narrativet från Pentagon och hela disclosure grejen.

Lex Friedman förklarar EXAKT det jag säger, om hur utvecklingen av militär teknologi skett historiskt och än idag och att MYCKET av det som utvecklats i det tysta (och öppet) sedan kalla kriget först kommer bli känt vid ett riktigt storkrig.
Så allt du skriver och säger är mycket annorlunda än det som är Känt idag är du som inte tänker på att det mesta i deras förvar är okänt fram tills att det behövs (eller är helt färdigutvecklat).

Man vill ju inte att moståndaren skall veta ens exakta kapacitet.

Han förklarar tydligt att fram tills dess så kommer det ske massvis av tester, där en del observeras. I många fall medvetet för att testa praktiskt (exempelvis Fravor händelsen).

Vill du testa något på riktigt så gör du det med folk som är ovetandes men bra på sitt jobb.

Mycket intressant och dessvärre så verkar även Joe Rogan ha fått kraftig avsmak och känner att något är väldigt fuffens, vilket är otroligt synd då vi behöver folk som Joe Rogan, Elon Musk och Trump att visa intresse och sprida allmänintresse, sådana är vägen till en riktig disclosure.

Men ingen av dom verkar tro att det finns något göra disclosure av helt enkelt.
Senast redigerad av vetingeteller 2026-01-02 kl. 16:28.
Citera
2026-01-02, 16:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Nja, jag tror att du överskattar människans kapacitet en smula. Har vi verkligen haft en rasande teknologiutveckling? Ja, kanske inom AI möjligen.
Inom nästan allt - jämför en bil eller mc idag med en från 1975, jämför ett kök, förekomsten av hemdatorer och smarta telefoner, valfri industri ofta försedd med robotar etc. vad du vill - nästan allt har nog överträffat förväntningarna. Visst - det finns förstås områden där man för 50 år sedan i sci-fi-litteratur och fantasi trodde vi skulle kommit längre idag, som kolonisering av rymden och flygande bilar - men det är en fundamentalt annan värld vi lever i nu än då och på många områden är vi långt före även världen som uppmålades i the Jetsons..

Citat:
Jag skulle tro att det mesta av mänsklighetens teknologi inom det militära området är känd, inte minst då tekniken frekvent används i diverse konflikter/krig/övningar. Vilka enorma teknologisprång (stealth räknas inte) kan du nämna som skulle kunna misstas för ufon (som i observationer om flygande tefat)?
Drönare är väl ett av de enklaste exemplen. (Förresten - varför räknas inte Stealth? Är det för att du känner till det men inte kan förklara det och inte vill ta debatten?)

Citat:
Och var står vi idag i denna utveckling som du säger går snabbare för var dag. Uppdatering tack! Gärna med källor förstås 😀. Har militären någon farkost som kan flyga utan vingar, i extrema hastigheter med acceleration, start och stopp, tvära kast med mera som skulle innebära orimliga G-krafter? Utan ljudboom, synliga motorer etc. Ta det för vad det är men det är ju sådana komponenter som ofta nämns i ufo-observationer.
Nej jag tror inte militären har sådana farkoster - men jag tror ju inte heller att de finns annat än som missuppfattningar och hjärnspöken.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-01-02 kl. 17:33.
Citera
2026-01-02, 19:33
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Där satte du pricken över i och poängterar det som grundar mycket av min ståndpunkt i vissa narrativ och som nog många missar att ta i beaktning.
Under alla dessa år av observationer så har samtidigt otroligt mycket av militärens budgetar (inte bara USA) fokuserat på just stealth-teknologi i olika former. Flygplan, ubåtar och senare, Drönare. Det är ingen hemlighet.

Ibland får man bara lägga 1+1 för att hitta logik, börjar man blanda in massa andra siffror så blir det bara kaos av det hela, vilket jag tror är planerat utfall för att skapa förvirring.

Helt klart är det så. USA lägger typ mer av sin militära budget än Kina, Ryssland, Tyskland, Japan, UK kombinerat. Så visst är det troligt att USA teknologiskt sett sitter inne på mer avancerade grejer än alla andra.

Därför blir hela diskussionen löjlig när vissa personer kommer med rent ut sagt efterblivna påståenden om flygplan, väderballonger, missiler och fan vet vad för annat tramseri.
Citera
2026-01-02, 20:19
Medlem
Citat:

Tedrom:
Ja, vi har haft en rasande utveckling av teknologi senaste 100 åren men det känns nog inte så när det går dag för dag och man följer utvecklingen dagligen.

Men ta en tidsmaskin tillbaka (fantasi) 100 år och upplys om dagens värld och allt vi har (inte bara militärt) så kommer nog alla vara chockade.

Lex Friedman förklarar EXAKT det jag säger, om hur utvecklingen av militär teknologi skett historiskt och än idag och att MYCKET av det som utvecklats i det tysta (och öppet) sedan kalla kriget först kommer bli känt vid ett riktigt storkrig.

På hundra år har det så klart hänt en hel del och ja, dåtidens medborgare hade säkert blivit överraskade om de fått se vart utvecklingen fört oss. Men, nu pratade ju du om en rasande utveckling som skedde idag eller hur? Vilka exempel har du på att utvecklingen sker i en så rasande takt idag och säg inte att det kommer att visa sig först när det behövs, vid ett eventuellt storkrig. Samtidigt som det hänt mycket på hundra år så har det ändå inte hänt mer än att ett flygplan fortfarande behöver vingar för att kunna flyga.
Senast redigerad av Tedrom 2026-01-02 kl. 20:22.
Citera
2026-01-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Inom nästan allt - jämför en bil eller mc idag med en från 1975, jämför ett kök, förekomsten av hemdatorer och smarta telefoner, valfri industri ofta försedd med robotar etc. vad du vill - nästan allt har nog överträffat förväntningarna. Visst - det finns förstås områden där man för 50 år sedan i sci-fi-litteratur och fantasi trodde vi skulle kommit längre idag, som kolonisering av rymden och flygande bilar - men det är en fundamentalt annan värld vi lever i nu än då och på många områden är vi långt före även världen som uppmålades i the Jetsons..

Drönare är väl ett av de enklaste exemplen. (Förresten - varför räknas inte Stealth? Är det för att du känner till det men inte kan förklara det och inte vill ta debatten?)

Nej jag tror inte militären har sådana farkoster - men jag tror ju inte heller att de finns annat än som missuppfattningar och hjärnspöken.

Varken drönare eller stealthteknik är i närheten av så avancerad teknik som hade krävts för att motsvara det som vissa ufo eller uap sägs uppvisa. Oaktat vad det är, hjärnspöken eller ej, vi har inte sådan teknologi. Stealth är känt sedan länge, utvecklades väl redan under femtiotalet så därav att jag ej räknar det som ny teknik.
Citera
2026-01-02, 21:27
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:

På hundra år har det så klart hänt en hel del och ja, dåtidens medborgare hade säkert blivit överraskade om de fått se vart utvecklingen fört oss. Men, nu pratade ju du om en rasande utveckling som skedde idag eller hur? Vilka exempel har du på att utvecklingen sker i en så rasande takt idag och säg inte att det kommer att visa sig först när det behövs, vid ett eventuellt storkrig. Samtidigt som det hänt mycket på hundra år så har det ändå inte hänt mer än att ett flygplan fortfarande behöver vingar för att kunna flyga.

Hur vet DU det? Det som är poängen. Du stirrar dig blind på det du vet när min poäng är att det finns mycket vi inte vet och som visar sig först senare, när det behövs.

Har du förövrigt kollat på klippet jag länkade från Joe Rogan? Första 10-15 min besvarar din fråga bättre än jag kan i skrift.
Citera
2026-01-02, 21:29
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Varken drönare eller stealthteknik är i närheten av så avancerad teknik som hade krävts för att motsvara det som vissa ufo eller uap sägs uppvisa. Oaktat vad det är, hjärnspöken eller ej, vi har inte sådan teknologi. Stealth är känt sedan länge, utvecklades väl redan under femtiotalet så därav att jag ej räknar det som ny teknik.

Inte dom som du känner till att militären har till förfogande.
Förstår du poängen nu?
Citera
2026-01-02, 21:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varken drönare eller stealthteknik är i närheten av så avancerad teknik som hade krävts för att motsvara det som vissa ufo eller uap sägs uppvisa.
Kanske inte - men båda motsvarar det som diskuterades och Viktor79x’s fråga/önskemål. Att andra kastar sig in i en diskussion och ställer andra frågor/krav är förstås helt ok men samtidigt bör de kanske respektera den pågående diskussionen innan svaren och argumenten avfärdas…
Citera
2026-01-03, 09:12
Medlem
Citat:
Inte dom som du känner till att militären har till förfogande.
Förstår du poängen nu?

Jo, jag förstår hur du menar men jag tror inte på att militär skulle ha bättre materiel till förfogande utan att använda det.
Citera
2026-01-03, 12:37
Medlem
Citat:

Men ta en tidsmaskin tillbaka (fantasi) 100 år och upplys om dagens värld och allt vi har (inte bara militärt) så kommer nog alla vara chockade

För hundra år sedan, under 1920-talet, slog flygplanet igenom på bred front. Men utvecklingen började kanske redan i slutet av 1800-talet. Man skulle kunna påstå att flera av de mest fantastiska och viktiga uppfinningarna (hittills) kom redan under 1800-talet och under första hälften av 1900-talet. Att i början av 1900-talet för första gången få bevittna ett flygplan lyfta och flyga, eller att nå människor via telefonsamtal, det om något måste ha varit mind blowing. Visst har vi nått en bit sedan dess men det handlar ju i mångt och mycket mer om förbättringar och utveckling av befintliga innovationer än att vi kommit på något nytt som är lika häpnadsväckande.
Senast redigerad av Tedrom 2026-01-03 kl. 12:40.
Citera
2026-01-03, 16:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
För hundra år sedan, under 1920-talet, slog flygplanet igenom på bred front. Men utvecklingen började kanske redan i slutet av 1800-talet. Man skulle kunna påstå att flera av de mest fantastiska och viktiga uppfinningarna (hittills) kom redan under 1800-talet och under första hälften av 1900-talet. Att i början av 1900-talet för första gången få bevittna ett flygplan lyfta och flyga, eller att nå människor via telefonsamtal, det om något måste ha varit mind blowing. Visst har vi nått en bit sedan dess men det handlar ju i mångt och mycket mer om förbättringar och utveckling av befintliga innovationer än att vi kommit på något nytt som är lika häpnadsväckande.
Självklart kan man se flygplanet som en utveckling av luftballongen, raketen som en utveckling av fyrverkeripjäser, telefoner som en utveckling av semaforer eller vårdkasar osv osv men det förringar ju inte den explosion av framsteg och uppfinningar som krävts för att nå dit vi är idag och utveckla de moderna ”versionerna”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in