2026-01-03, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Någon kunnig som vet hur vård av brännskadade går till? Har kläderna smält samman med huden, försöker man i sånt fall peta bort tyg, så att säga? Kan de ens ligga ned med huden tryckt mot säng-britsen? Läste att några var i koma, hur sker det, stänger hjärnan helt av p gr av trauma eller?

Sorry ev dumma frågor..

Du har redan fått bra svar på din fråga ser jag men det finns en överlevare från diskoteksbranden i göteborg som är märkt för livet. Han ser inte mänsklig ut (no offence).

Här har du två bilder.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3349265/overlevde-diskoteksbranden-nu-springer-masoud-for-blodgivningen-i-goteborg?publisherId=3236424

https://i.ytimg.com/vi/q1L3unUF_1Y/sddefault.jpg
Citera
2026-01-03, 03:39
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag har inte kollat på filmerna, är trött på alla som ska fram och filma bilolyckor, drunkning, mord och annat. Det är ett mycket sjukt beteende att filma sånt och sedan sprida det på nätet

Är ju också förbannat bra att göra det om vi ska lära oss av våra misstag. Men vi slutar filma allt då för att du tycker att det är konstigt? Kanske du är den konstiga? Aldrig funderat över det?
Citera
2026-01-03, 03:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Du har redan fått bra svar på din fråga ser jag men det finns en överlevare från diskoteksbranden i göteborg som är märkt för livet. Han ser inte mänsklig ut (no offence).

Här har du två bilder.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3349265/overlevde-diskoteksbranden-nu-springer-masoud-for-blodgivningen-i-goteborg?publisherId=3236424

https://i.ytimg.com/vi/q1L3unUF_1Y/sddefault.jpg

Jo, de där kontrakturerna går inte att göra mycket åt.
Citera
2026-01-03, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Slappa regler.
Liknande lokal i Sverige hade haft nödutgångar anpassat efter hur många personer får visas i lokalen, ett brand/utrymningslarm och kanske den bästa lösningen. Sprinkler.

Schweiz är ett u-land gällande lagar o regler generellt jämfört med Sverige.
Citera
2026-01-03, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Är ju också förbannat bra att göra det om vi ska lära oss av våra misstag. Men vi slutar filma allt då för att du tycker att det är konstigt? Kanske du är den konstiga? Aldrig funderat över det?

Så om det inte filmas kan vi inte lära oss av våra misstag? Din grundregel är med andra ord, brinner det så börja filma annars vet vi ej hur det gått till? Du tror inte man kan utreda brandorsak utan en inspelning? För hur utredde man för i tiden då undrar jag som exempelvis Backaplan, hur kom man fram till branden där utan en iPhone 17 i högsta hugg?
Citera
2026-01-03, 06:22
Medlem
Om issoleringen i taket suttit där i tio år, då kanske materialet förändrat sina egenskaper på grund av åldrande?

Min erfarenhet av åldrande plast är att ibland förändras egenskaperna till det sämre.

Det blir torrt och sprött med tiden. Möjligen därför branden tog sig så snabbt.
Citera
2026-01-03, 06:55
Medlem
Lainus007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always

Det är en helt klart en vedertagen sanning att innan kameran uppfanns så uträttade människan ingenting, för vi lärde oss aldrig något.

Och det är inte förens nu när alla har möjlighet att filma allt hela tiden som vi peakar, ingen begår samma misstag två gånger och alla kan allt.

Frågor på det?
Inte för att vara sån, men du är nog knäppast av alla.
Citera
2026-01-03, 07:09
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilket brott? Om någon är skyldig till någon är det etablissemanget som tycks har klätt taket med något lättantändligt material.

Jag tänker att personen kan ha gjort sig skyldig till någon form av vållande vilket skulle kunna vara brottsligt. Även ägaren kan ha gjort sig skyldig till brott ifall de inte följt brandskyddsregler och som du själv är inne beror det också på isoleringsmaterialet de klätt in taket med om det är lagligt eller inte.
Citera
2026-01-03, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hongka995
Schweiz är ett u-land gällande lagar o regler generellt jämfört med Sverige.

– I Schweiz sammanföll extremt olyckliga omständigheter. Pyroteknik inomhus, brännbart material i taket, oklart hur många nödutgångar och mycket möjligt att det var fler personer än tillåtet i lokalen. Det kan hända också i Sverige,
Citera
2026-01-03, 07:22
Medlem
Jag skrattar och känner inte det minsta medlidande med ungdomar som trycker tomtebloss mot brännbart material, väljer att filma allt och fortsätter tills det är för sent och de dör.
Citera
2026-01-03, 07:36
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man tar ofta hud - fullhud eller delhud - från oskadade områden på patienten själv. Sedan måste DET stället också läka, förstås. Det är en hemskt lång och jobbig process.
Lika bra man dör istället för att se ut som en alien i fejset resten av livet.
Citera
2026-01-03, 07:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Lika bra man dör istället för att se ut som en alien i fejset resten av livet.
Ja, så känner vi nu. Men många som har gått igenom det här, har ändå lyckats finna någon form av ny mening. Livskraften är stark! Det värsta brukar komma när de ska gå ut på permission från den skyddade miljön på kliniken (där de inte sällan ligger ett år, när de har blivit så allvarligt skadade) för första gången, och möta människor som inte är beredda på deras utseende.

Ett annat problem är att de blir känsliga för värme hela livet, då de inte kan svettas på de områden där svettkörtlarna bränts bort. För de går inte att ersätta (såvida jag inte sitter på gamla kunskaper nu, ibland gör jag det).
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-03 kl. 08:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in