2007-12-25, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Absolut, men varför inte hoppa från en bro istället. Du behöver inte förstöra någon annans liv på kuppen. Right?
Om man har mestämt sig för att ta sitt liv, så vill man nog vara helt säker på att man inte överlever. Tåg är säkert ett av de säkraste metoderna.
Citera
2007-12-25, 18:00
Medlem
Citat:
Absolut, men varför inte hoppa från en bro istället. Du behöver inte förstöra någon annans liv på kuppen. Right?

Hur många broar finns det i Sverige som ger en säker död ifall man hoppar ifrån dom?
Citera
2007-12-25, 18:06
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Visste ni att det dör över 80 personer per år i tågrelaterade olyckor.

Det är uppenbart att banverket och lokala tågföretag fullständigt ignorerar något som helst säkerhetstänkande. Personligen anser jag att denna DÖDSTRANSPORT bör stängas ner omedelbart tills man kommit tillrätta med dessa problem.

jämfört med tex flyget så är tågen en dödsfälla utan dess like. kommentarer?

NU blev jag sur.

Jag känner folk som arbetar just på banverket och är det några som är uppmärksamma och samarbetar SNABBT med polis etc. så är det dom.
Dessutom, så spelas ALLA samtal in, så att man kan utreda efteråt vad som egentligen skedde om någon blev skadad/dödad och lära sig av detta.

Det var en incidient för att par år sedan då en dårpippi skulle hoppa från en bro ned på sthlms centralspår.
ALL ström bröts, och du, gissa hur många resenärer som komförsent till sina destinationer tack vare detta?

Och, ja, polisen fick tag i denna person, då allt, precis allt, var strömlöst.

Så fort någon ringer in ett tips om någon på spåret, så bryts strömmen DIREKT, utan snack, sedan får polisen kontrollera om tipset är falskt eller äkta.
Men inget tåg rullar så länge detta sker. DU har ingen aning om hur många liv detta räddar varje år, vilket är 100-tals.

Så,
Lär dig en aning fakta innan du öppnar truten, och ringer du till banverket, My Dear, tänk på att du blir bandad när du börjar mala PÅ OM DERAS SÄKERHETSTÄNKANDE.

Dessutom, hur i helsicke skall de kunna ta ansvar för Kalle som lagt sig på spåret på kvällen i mörka kläder i syfte att ta livet av sig...?

Det är oftast allmänheten som ser kandidaten på spåret, som ringer polisen, som i sin tur ringer Banverket.

Tågförare som råkar ut för "Hoppare" får omedelbart hjälp av professionella anställda psykologer, och en tids ledighet. Hade en granne som haft sex hoppare under sin arbetskarriär med att köra tunnelbana, och hon sade att hon behövde snacka efter den första, sedan var det inte så farligt längre, då hon insåg att människan valt detta själv, och hennes tåg bara var verktyget, inget annat.
Citera
2007-12-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Är du allvarlig? Menar du på fullt allvar att man skall glasa in alla peronger och bygga banvallar runt alla järnvägsspår!?

Absolut. Skulle man ha så här höga dödstal inom flyget skulle det varit förbjudet för länge sedan.
Citera
2007-12-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
NU blev jag sur.

Jag förstår det. Det blir jag också.

Man (politiker och diverse organisationer) stirrar blint på bilar när det gäller dödsstatistik. Inom flyget har man en extrem säkerhet som förhindrar att folk stryker med (vilket dock naturligtvis händer ibland, dock mkt sällan).

Det är uppenbart att spårbunden trafik inte fungerar speciellt bra så länge den inte skyddas. Banverket gör nog vad dom kan, men det behövs mer.

Inte i någon annan branch accepterar man dessa dödsfall, varför inom tågeriet? För att det är hippt, inne och miljövänligt?

Skulle en kärra dimpa ner på bromma och en peron skulle dö så skulle halva flygsverige få slå igen.

Lite relevans och relation skulle behövas. Tack för mig
Citera
2007-12-25, 19:48
Medlem
Obevakade järnvägsövergångar är ganska läskiga.
Har varit nära att krocka med tåget två gånger, en gång på julafton
för många år sedan.
Något år efter det satte dom upp bommar.
Citera
2007-12-25, 20:05
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Det är uppenbart att banverket och lokala tågföretag fullständigt ignorerar något som helst säkerhetstänkande. Personligen anser jag att denna DÖDSTRANSPORT bör stängas ner omedelbart tills man kommit tillrätta med dessa problem.

80 personer per år är inte speciellt mycket med tanke på att det är ganska populärt att ta självmord framför tåget.

Vill man inte ta själmord med tåget så är det ett väldigt säkert färdsätt.
Det är antagligen säkrare att åka tåg än att vara ute på en promenad, cykla eller åka moped.

Om andra transportsätt kunde vara lika säkra som tåget så skulle totala antalet dödsfall under transport/förflyttning minska radikalt.

Uppskattningsvis 15 000 kvinnor och flickor och 10 000 män och pojkar söker läkarvård varje år efter att ha halkat på snö eller is
Citera
2007-12-26, 01:15
Medlem
Citat:

Hur i helvete ska man "komma tillrätta med problemet ?"

Man kan inte glasa in hela järnvägsnätet, och fall man skulle stänga ner hela skiten så hade folket tagit självmord på andra sett.

Och ja detta är ett "krystat" ämne eftersom det inte finns nånting att göra, och fall så dödstalet hade varit 1000personer varje år !
Så hade järnvägstrafiken endå fortsatt eftersom vårat avlånga land inte klarar
sig utan det.

Den enda lösningen som jag ser som kanske kunde rädda livet på några få stackare varje år, är att fixxa nån sorts säkerhets "mur" som hindrar folk från att gå ut över spåret tills tåget ankommit.

Men detta hade kostat alldeles för mycket.

Allt handlar om pengar, människoliv är inte ovärdeligt =\ Tyvärr !

Slutsats: Jag skiter fullständigt i att 80personer blir påkörda av tåget varje år, dom flesta olyckorna är självförvållade. Man kan inte hindra folk från att "snubbla, trilla eller gå ut på spåret" lika lite som man inte kan hindra folk att gå ut över gatan.

DET ÄR SOM DET ÄR OCH ATT STÄNGA NER JÄRNVÄGSNÄTET ÄR INGEN LÖSNING.
Citera
2007-12-26, 16:40
Medlem
Vardons avatar
1. Håller man sig ungefär 5 meter ifrån spåret så minskar dödsrisken betydligt.

2. Är bommarna nere, vänta... Kommer det inget tåg och bommarna ändå är nere, ring, brukar ofta sitta ett telefonnummer på anläggningen, eller ring 112. Ingen är hjälpt av icke fungerande järnvägsövergångar.

3. Måste du ändå korsa en järnväg. Se dig för före, noga, åt båda håll, och eventuellt på alla spår!. Du kan även lägga örat mot rälsen så hör du om det kommer ett tåg. (Titta först, och låt örat sitta kvar på huvudet).

Är dessa instruktioner för svåra för folk att följa så går de säkert att förenklas.

Men så länge som folk envisas med att korsa spåren där man inte ska och när man inte bör så kommer det aldrig att gå lösa. Enda lösningen är i så fall att lägga ner järnvägen. Och den något vakna personen kan då räkna ut hur mycket mer som måste läggas ner, dvs allt som kan vara farligt om man bryter mot instruktioner / lagar / regler.
Citera
2008-01-17, 11:42
Medlem
Citat:
Jag förstår det. Det blir jag också.

Man (politiker och diverse organisationer) stirrar blint på bilar när det gäller dödsstatistik. Inom flyget har man en extrem säkerhet som förhindrar att folk stryker med (vilket dock naturligtvis händer ibland, dock mkt sällan).

Det är uppenbart att spårbunden trafik inte fungerar speciellt bra så länge den inte skyddas. Banverket gör nog vad dom kan, men det behövs mer.

Inte i någon annan branch accepterar man dessa dödsfall, varför inom tågeriet? För att det är hippt, inne och miljövänligt?

Skulle en kärra dimpa ner på bromma och en peron skulle dö så skulle halva flygsverige få slå igen.

Som sagt, man kan ju ta biltrafiken som exempel. Vägverket har ju en nollvision som handlar om att ingen ska dö i trafiken. Hur många dog förra året, 5-600? Ett jävla misslyckande om nåt. Ska vi göra som du säger så får vi väl bygga mitträcken på Sveriges samtliga vägar samt strypa alla bilar till max 20 km/h, då går det ju fan inte att skada sig.
Citera
2008-01-17, 12:13
Medlem
rebbans avatar
Stänga ner järnvägen är inget som hjälper.
Fortfarande kommer folk ta livet av sig och glasar dom in hela skiten så visst det kommer minska men folk kommer lyckas ändå.

Ditt exempel att hoppa från en bra är ju inge bra det drabbar ju även andra människor tro mig en som hoppat från en bro är ingen trevlig syn jag vet..
Så där blir andra inblandade med.

Ätt det är mindre dödsolyckor inom flyget är ju självklart speciellt när det gäller självmord..

Det är lite bökigare att kasta sig framför ett flygplan..
Citera
2008-01-17, 12:25
Medlem
Citat:

Ja, det gör det verkligen. Hur jävla dum är du egentligen? och alla andra i denna tråd? Det finns hundratals mil järnväg i sverige, man kan lägga sig på spåret var fan som helst utan att tågföraren har en chans att stanna. Skyll för fan inte på tågen, utan på den havererade psykiatrin, den katastrofala integrationspolitiken, på all stress i samhället, på kraven att brudarna ska ta det i 2an, att män ska ha hästkuk etc.

Var lite snällare mot varandra ffs. Istället för preventiva åtgärder för miljarder kan ni väl bry er lite mer om era medmänniskor, men det är kanske för mycket begärt, eller? Lös alla problem med skattefinansierade preventiva åtgärder så kan vi vända varandra ryggen även i fortsättningen, det är den svenska modellen.

PS. Att jämföra med en flygolycka där en livsglad person ofrivilligt får dö är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in