Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Först och främst skall sägas att grova brottslingar som döms en första gång givetvis skulle kunna dömas till livstids fängelse, även om jag inte tror att det är dom fallen/brotten du syftar på. Jag har ju också berört lagändringen som trädde i kraft 1 januari 2026 där villkorlig frigivning kan skjutas upp i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet (OBS! skall inte blandas ihop med säkerhetsförvaring).
Jag har även klargjort i ett annat inlägg när det finns möjlighet att döma till säkerhetsförvaring för någon som döms "för första gången". Läs stycke nr.2 i detta inlägg:
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
I övrigt så är det väl ganska självklart att en person som dömts till ett tidsbestämt straff skall få komma ut när straffet är avtjänat (oaktat om det sker med eller utan villkorlig frigivning) för annars är det ju rimligen inte ett tidsbestämt straff?
Kan du ge exempel på vad du menar med detta från stycke 2 i ditt inlägg?
”3. Att gärningsmannen begått upprepad brottslighet vid ett och samma tillfälle.”
Att personen mördar flera vid samma tillfälle eller vad?
I min föreställningsvärld så avser det tidsbestämda straffet det brott som har begåtts och där GM fått en dom för detta. En Säkerhetsförvaring avser att förhindra
framtida grov brottslighet om faran för detta är stor. Så det är ingen motsats mellan att avtjäna ett tidsbestämt straff och att därefter säkerhetsförvaras.
Det sjuka är om en mördare sitter på ett tidsbestämt straff och alla vid tidpunkten för frisläppandet är överens om att faran för grov framtida brottslighet är stor - men man ändå släpper ut personen. Om mördaren dödar igen och alla professionella som fanns runt mördaren vid tiden för frisläppandet säger ”Vi är inte förvånade, vi varnade för detta” så är ändå ingen ansvarig?