2026-01-02, 17:41
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Av samma anledning som att den israeliska "nationalismen" är extrem, eller att hollywoodnazismen är extrem: Det är judar som styr den. Judendomen går ut på att hata och förslava ickejudar, så alla nationalismer som drivs av judar blir extrema.
Det är olika slags judar som slåss sinsemellan.
Världskrafter i himlarymderna.
Citera
2026-01-02, 17:42
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
De har till och med uppfunnit det här djävulska vapnet FPV-kamikazedrönare och gör allt de kan för att döda en rysk soldat till eller orsaka mer skada – de framstår som totalt galna.

Du har väl missat att de befinner sig i krig, men det är ju lätt hänt för svagbegåvade vatniks.
Citera
2026-01-02, 17:47
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Vad fan är det med folket i det här jävla landet – varför är deras nationalism så jävla extrem? När uppstod den egentligen?

När jag tänker efter hade Ukraina ingen riktig egen stat före 1900-talet.

Efter Kievrusets fall styckades det ukrainska området upp och styrdes av Ryssland, Litauen, Polen och Osmanska riket, medan resten kontrollerades av kosackiska barbarer.

Varför i helvete är de här människornas nationalism så extrem att den påminner om Nazityskland?

Det moderna Ukraina föddes först efter Sovjetunionens kollaps. Alltså är Ukraina en ung stat med kort historia. Jag fattar inte varför nationalismen är så extrem.

Under fyra år har jag sett ukrainarnas strider och tyckt att de är sega som kackerlackor. De har till och med uppfunnit det här djävulska vapnet FPV-kamikazedrönare och gör allt de kan för att döda en rysk soldat till eller orsaka mer skada – de framstår som totalt galna.

På den nivån känns det värre än islamiska sekteriska konflikter. Med andra ord är dagens ukrainska nationalism lika extrem som islamisk extremism.

Du kan tacka Vladimir Putin för den ukrainska nationalismen. Hade han inte invaderat sitt grannland för tolv år sen samt stöttat perifera rebeller i åtta år innan den fullskaliga invasionen så hade Ukraina förmodligen haft en ganska balanserad nationalism. Så självmål på denna trådstarten.

(FB) Vladimir Putin skapade den moderna ukrainska identiteten?
Citera
2026-01-02, 17:57
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Vad fan är det med folket i det här jävla landet – varför är deras nationalism så jävla extrem? När uppstod den egentligen?

Efter Kievrusets fall styckades det ukrainska området upp och styrdes av Ryssland, Litauen, Polen och Osmanska riket, medan resten kontrollerades av kosackiska barbarer.

Varför i helvete är de här människornas nationalism så extrem att den påminner om Nazityskland?

Det moderna Ukraina föddes först efter Sovjetunionens kollaps. Alltså är Ukraina en ung stat med kort historia. Jag fattar inte varför nationalismen är så extrem.

Under fyra år har jag sett ukrainarnas strider och tyckt att de är sega som kackerlackor. De har till och med uppfunnit det här djävulska vapnet FPV-kamikazedrönare och gör allt de kan för att döda en rysk soldat till eller orsaka mer skada – de framstår som totalt galna.

På den nivån känns det värre än islamiska sekteriska konflikter. Med andra ord är dagens ukrainska nationalism lika extrem som islamisk extremism.

Vad är du för idiot som vill få den extrem
Dom är precis som alla som vill försvara sitt land sitt sett att leva osv

Jag och många fler skulle göra exakt om Sverige bliv anfallet
Citera
2026-01-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vad vill du med ditt rent påhittade (propaganda?) inlägg ?
Du kan inte påverka verkligheten med ett inlägg som ditt, och som givetvis saknar all form av trovärdiga länkar. Eller hur?

Vad jag vill? Stoppa din dyngspridning. Bandera hade suttit i tyskt koncentrationsläger i två år när de massakrer du nämner utfördes och det han primärt slogs för var ett oberoende Ukraina.

Det kan du kolla upp på wikipedia

Inte för att det spelar någon roll. Det finns inget nazistparti i Ukrainas parlament. Det kan du fråga Googles AI om ifall du vill ha en källa och en nazism utan parlamentarisk representation är per definition ingen stark politisk kraft.

Däremot har Ryssland stark nyfascistisk parlamentarisk representation i form av Putins parti Vårt enade Ryssland med ledarkult, nationalmystik, korporatism och erövringskrig på agendan.

Man har till och med värvade legoarméer som håller sig med nazistsymbolik som förbandstecken.
Citera
2026-01-02, 18:11
Medlem
Citat:

Vilken pissdålig trådstart.
Gör mänskligheten en tjänst och kör in ditt huvud i närmsta vägg.
Citera
2026-01-02, 18:19
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Har du sett några ukrainare bränna piloter levande i bur, eller kasta ner homosexuella från taket?
Har sett dom bränna en soldat på ett kors, video som cirkulerade rätt friskt i början på kriget
Citera
2026-01-02, 18:26
Medlem
Thelonegunmans avatar
Låter mest som en massa tomma påståenden utan källor men i den mån ukrainare är nationalistiska så får det väl ses vara någonting gott och en respons på ryss-fascisternas försök att utplåna dem från kartan. Ju grymmare ryssarna är och beter sig desto mer växer hatet mot ryssarna och växer den ukrainska nationalismen. Putin lyckas inte med någonting. Han skulle införliva Ukraina i sitt tredje rike och istället har han skapat en avgrundsdjup barriär som fått Ryssland avskytt i omvärlden och hatat i Ukraina.
Citera
2026-01-02, 18:30
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:
De kunde ju bara kapitulera och fly.

Det jag menar är att Ukraina under lång tid inte har haft en egen stat, och att de var barbariska.
Jag förstår helt enkelt inte varför nationalismen där är så extrem, nästan på nivå med Nazityskland.

De är i krig, blev invaderade av Ryssland. Tro fan de är nationalister/patrioter nu! Ryssarna kan ge upp och sticka tillbaka till pisslandet de kom från och hålla sig där, det kommer inte att sluta bra för lille Putte och hans anhang!
Citera
2026-01-02, 18:36
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Föreställ dig att islamistiska extremister under Irakkriget tillverkade IED-bomber och attackerade amerikanska styrkor.

I dag använder ukrainare krut för att tillverka allehanda vapen och angripa ryska styrkor.

Detta liknar de metoder som islamistiska extremister använder.

Du är ju fucked up…
Citera
2026-01-02, 19:46
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Vad jag vill? Stoppa din dyngspridning. Bandera hade suttit i tyskt koncentrationsläger i två år när de massakrer du nämner utfördes och det han primärt slogs för var ett oberoende Ukraina.

Det kan du kolla upp på wikipedia

Inte för att det spelar någon roll. Det finns inget nazistparti i Ukrainas parlament. Det kan du fråga Googles AI om ifall du vill ha en källa och en nazism utan parlamentarisk representation är per definition ingen stark politisk kraft.

Däremot har Ryssland stark nyfascistisk parlamentarisk representation i form av Putins parti Vårt enade Ryssland med ledarkult, nationalmystik, korporatism och erövringskrig på agendan.

Man har till och med värvade legoarméer som håller sig med nazistsymbolik som förbandstecken.

Bandera hade suttit i tyskt koncentrationsläger i två år när de massakrer du nämner utfördes och det han primärt slogs för var ett oberoende Ukraina.

Det är en sanning med modifikation...
Först lite bakgrundsinformation om Bandera, han dömdes till döden 1936 av av en polsk domstol för terrorism, han förberedde attentatet mot en polsk minister och flera bombdåd.
Dödsstraffet omvandlades sedan till livstid och när Polen invaderades av Sovjet 17 september 1939 då släpptes han från fängelset i Lviv (Lwów).

Det stämmer att Bandera hade suttit i tyskt koncentrationsläger men hans status som huvudideolog för extremnationalistiska idéer som liknade nazism och ledare för UON/UPA gjorde att nazisterna såg honom som användbar i framtiden.
Under sin vistelse i koncentrationslägret behövde han inte arbeta... han fick behålla sina civila kläder och åt i matsalen tillsammans med vakterna , så han hade en lyxtillvaro där jämfört med vanliga fångar.

Det var hans idéer som omsattes i praktiken av hans kumpaner, det var tänkt att etnisk rensning skulle bana vägen för ett självständigt Ukraina, men det var ett stort politiskt misstag, ingen ville ta i ukrainare ens med tång när de pratade senare om Ukrainas självständighet.

Denna organisation UPA är ansvarig för bestialiska mord på över 100.000 polacker, där över 1100 polska byar försvann från kartan efter 1943. Man mördade de polska bönderna och brände deras hus.
Den största attacken hände på söndagen 11 juli 1943 när 99 byar attackerades, många brändes då när de var i kyrkorna. Man sågade itu människor, med sked gröpte ur deras ögon, kastade små barn i elden, etc.

Det är inte hela Ukraina som hyllar Bandera men i skolböcker får barnen lära sig att han är Ukrainas hjälte och just igår firade man hans födelsedag, 117-de och UPA i Lviv.
https://www.youtube.com/shorts/tiQz2KJ9F9k
Senast redigerad av rex144 2026-01-02 kl. 20:23.
Citera
2026-01-02, 19:53
Medlem
Haha, moskoviterna och ryssvännerna är chockade över att folk inte vill bli rövknullade längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in