2026-01-02, 17:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Låter som du vill hoppa på trad-wife trenden

Inte personligen. Jag är för gammal för det, mina barn är vuxna, jag kommer att arbeta heltid till pensionen. Var dock hemma några extra år när barnen var små, fast det inte alls var modernt - och det är jag glad för idag, att jag inte brydde mig om vad andra tyckte.

Vad har du själv för förslag då, angående hur vi ska få upp födelsetalen bland ordentliga människor?
Citera
2026-01-02, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är därför varenda ungjävel har ADHD och autism. Man borde sterilisera alla vid 30.
Det är pappor som orsakar autism på sina barn, genom att ha passerar 40
Citera
2026-01-02, 18:15
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
"En unik undersökning från Aftonbladet/Demoskop visar att fler än var femte kvinna inte vill ha barn.

– Mycket tyder på att det har kulturella och värderingsmässiga förklaringar, säger forskaren Martin Kolk."

Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y5vXLg/ny-undersokning-nej-till-barn-fran-mer-an-var-femte-kvinna

Är denna utveckling något som kommer vända eventuellt eller är den här för att stanna? Bli värre med tiden?

Regeringen verkar äntligen ta tag i frågan och förhoppningsvis kan man skapa incitament för att få fler kvinnor att skaffa barn. Jag tänker främst skattelättnader.

Var fjärde kvinna vill inte ha barn:
https://www.uu.se/nyheter/2025/2025-03-21-ny-studie-farre-kvinnor-vill-ha-barn
Citera
2026-01-02, 18:23
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Regeringen verkar äntligen ta tag i frågan och förhoppningsvis kan man skapa incitament för att få fler kvinnor att skaffa barn. Jag tänker främst skattelättnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Nu är jag förvisso man och barnfri men det är nog inte så konstigt. Det är ju ändå inte en fullständigt katastrofal siffra och det handlar helt enkelt om att man inte är intresserad av familjelivet överhuvudtaget. Då kommer inga summor pengar eller extra föräldraledighet att förändra saken och allt snack om pengar, miljön, brottslighet, krig etc. är bara trams. Bättre att de som inte vill ha barn förblir barnfria, för ett barn förtjänar en förälder som verkligen har drivet, personligheten och gärna också kompetensen som krävs för att barnet ska få en någotsådär bra uppväxt. Visst, själv hade jag önskat att motivet att avstå vore meningslösheten med livet och existensen, men det här är ju en bra utveckling.

I dagsläget handlar det mer om att folk slutat skaffa det tredje barnet. Ökningen av kvinnor som säger sig inte vill ha barn alls (från 15%-25%) anses i hög grad kunna förklaras med samma skäl till att folk inte skaffar tre barn - bostadsförutsättningar som skiljer enormt från tidigare. Både sett till att fler bor i lägenhet (vilka generellt har färre rum än hus) och den stora kostnad som kan förknippas med hus och större lägenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Bra om kvinnor som inte vill låter bli att skaffa barn. De blir antagligen ändå inte särskilt bra morsor.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ett tabubelagt ämne (genetik) men... 22% av alla... om 50% av alla kvinnor med en IQ över 150 inte vill ha barn eller om 50% av alla kvinnor med en IQ under 75 inte vill ha barn så kommer förmodligen landets befolkningskvalitet påverkas olika.

Rätt. Ska fler barn födas så är det viktigt att det är RÄTT män och kvinnor som skaffar barn. Det bör politikerna ha i åtanke om de får för sig att försöka stimulera ökat barnafödande.
Citera
2026-01-02, 18:32
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte personligen. Jag är för gammal för det, mina barn är vuxna, jag kommer att arbeta heltid till pensionen. Var dock hemma några extra år när barnen var små, fast det inte alls var modernt - och det är jag glad för idag, att jag inte brydde mig om vad andra tyckte.

Vad har du själv för förslag då, angående hur vi ska få upp födelsetalen bland ordentliga människor?

Tycker du har rätt vettiga åsikter. Jag tror det i grund och botten behöver byggas ett nytt ekonomiskt system. Vi kan inte fortsätta trycka pengar som inte är uppbackat av något eller har något egentligt värde. Vi behöver gå tillbaka till en guldstadard, sen ska inte hela livet vare sig för män eller kvinnor vara att jaga materiella saker eller bygga en karriär utan vara mer inriktad på att skapa familj och ta hand om varandra.
Citera
2026-01-02, 18:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Så blir det med ett samhälle där kvinnor ska leka män, det vill säga ut och jobba, göra karriär och visa framfötterna. Uppenbarligen mår ju kvinnor dåligt av detta att till och med inte längre vill tillägna sig sin biologiska disposition - att skaffa barn. Men samtidigt finns det inte mycket man kan göra åt saken.
Citera
2026-01-02, 18:37
Medlem
Katzyns avatar
Fast jag vet inte om jag tror att det handlar om att unga männsikor "jagar materiella saker" överlag. Om det är något de jagar men inte lyckas få i rimlig tid, så är det en vettig och trygg bostad för familjebildning. Och det är inte onödigt eller orimligt kan jag tycka. Särskilt om man beaktar att varje barn har en kraftigt negativ effekt på kreditvärdigheten och därmed möjligheten att få bolån. Dvs att skaffa barn först i en liten andrahandslägenhet med tanken att "vi kan köpa något om några år när vi fått bättre och stadigare jobb" är inte en jättebra plan för med 1-2 barn så ligger ribban för att få lån till ett boende ännu mycket högre.

Läste för några dagar sen att 70% av Sveriges småhus ägs av personer 50+. Det säger väl rätt mycket kan jag tycka. Nästan hela bostadsbeståndet av riktiga familjebostäder ägs alltså av personer som är över familjebildande ålder, i de stugorna blir inga barn gjorda.
Citera
2026-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Hahaha det kallas njutning, något du kanske borde testa på nån gång

Du vet att sex inte är till för det va?
Speciellt inte för kvinnor och tjejer.

Hade 13-25 åriga tjejer knullat för njutning och inte preventivmedel funnits så hade de flesta av dom varit gravid väldigt snabbt.
Citera
2026-01-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror - som jag har skrivit många gånger förr - att vi måste uppgradera äktenskapet och moderskapet igen, och åter göra det mer möjligt samt (ännu viktigare!) accepterat att vara hemmafru. För de senaste 50-55 åren har samhället lärt flickor att de måste utbilda sig, arbeta och göra karriär om de ska vara värda något. Barn ses som ett hinder för detta, och får därför endast anlända om kvinnan har uppnått en yrkesutbildning, fast anställning, är ordentligt etablerad i sitt yrke, har arbetat upp en SGI så att hon kan få full föräldrapenning o.s.v.. Äktenskap är däremot mindre viktigt, till och med ensaminsemination har blivit tillgängligt nu...

...och medan kvinnorna arbetar för att uppnå ovanstående, så åldras deras äggreserver... Förutom för invandrarkvinnor och White Trash; dessa kan glatt börja yngla av sig redan i tidiga tonåren - och ingen säger något om det! Men de barnen blir ofta ingen tillgång för vårt samhälle, utan bara ytterligare en börda...

Som sagt: vi måste uppvärdera äktenskapet och moderskapet och göra det normalt och önskvärt och hedervärt att vara hemmafru igen. Först då kommer vi att åter få begåvade, ansvarsfulla och ordentliga kvinnor, att skaffa tre-fyra barn under sina mest fruktsamma år... om de slipper tänka på vilken tidpunkt som är lämplig karriärmässigt, om de har arbetat tillräckligt många månader för att få föräldrapenning o.s.v..
Det går inte att skruva tillbaka tiden till som det var på din tid. Den här patetiska tradwifetrenden kommer inte bli långvarig och det är ju inte begåvade kvinnor som kommer gå i den fällan. De som möjligen går att påverka med ekonomiska incitament är de du ondgör dig över, knappast akademiker.
Det som eventuellt skulle påverka marginellt är om män steppar upp och gör tillräckligt mycket i hemmet, vilket iofs många gör redan, så kvinnor har ork för fler barn. Har dock inget att klaga på för egen del med en man som aldrig jobbat över.

Sen är det inte nödvändigtvis bättre för barnen att vara hemma än att vara på dagis, blir en helt annan stimulans där och lite konstigt när alla jämnåriga är på dagis.
Citera
2026-01-02, 18:45
Bannlyst
Men kom igen, hur roligt är det egentligen att ruttna hemma med en unge som styr ens dygnsrytm. Det är ingen idé att göra saker med ungen, den kommer inte ihåg det i alla fall
Citera
2026-01-02, 18:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Det går inte att skruva tillbaka tiden till som det var på din tid. Den här patetiska tradwifetrenden kommer inte bli långvarig och det är ju inte begåvade kvinnor som kommer gå i den fällan. De som möjligen går att påverka med ekonomiska incitament är de du ondgör dig över, knappast akademiker.
Det som eventuellt skulle påverka marginellt är om män steppar upp och gör tillräckligt mycket i hemmet, vilket iofs många gör redan, så kvinnor har ork för fler barn. Har dock inget att klaga på för egen del med en man som aldrig jobbat över.

Sen är det inte nödvändigtvis bättre för barnen att vara hemma än att vara på dagis, blir en helt annan stimulans där och lite konstigt när alla jämnåriga är på dagis.

"De jag ondgör mig över", har inte en man med en hög och säker och stabil inkomst!

Män är inte biologiskt skapta för att ta hälften av sysslorna med barn och hem, och det är som det är. Och ÄVEN om män skulle klara det, så skulle det - om båda arbetar hundra procent utanför hemmet dessutom - skapa en helt orimlig arbetsbörda för båda ändå, och en helt orimligt liten tid tillsammans med barnen vakna.

Ja men om fler började vara hemmafruar, så skulle det finnas fler barn som var hemma på gårdarna på dagarna - samt gick på playdates hemma hos varandra.
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-02 kl. 19:36.
Citera
2026-01-02, 18:58
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Du vet att sex inte är till för det va?
Speciellt inte för kvinnor och tjejer.

Hade 13-25 åriga tjejer knullat för njutning och inte preventivmedel funnits så hade de flesta av dom varit gravid väldigt snabbt.

Ja vet inte om du är muslim eller vad som är felet på dig. Varför tror du kvinnor har klitoris och g punkter och annat kul?

Självklart ska sex vara njutbart för både män och kvinnor det är därför vi förökar oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in